خبرگزاری کار ایران

کدخداپور به ایلنا خبر داد:

آبان، آغاز کوچ پاییزه عشایر کهگیلویه و بویراحمد/ تدوین برنامه جامع برای مقابله با کرونا در مناطق عشایری

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۹۲۸

سرپرست اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس تصمیم ستاد کوچ، حرکت و کوچ پاییزه عشایر استان به مناطق قشلاقی از ابتدای آبان ماه امسال آغاز می شود.

" مهران کدخداپور " به ایلنا از یاسوج افزود:‌ زمان کوچ پاییزه عشایر با مشارکت رسانه‌های ارتباط جمعی و مسئولان امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد به اطلاع این قشر تولیدکننده رسیده است.

وی با اشاره به مناطق ییلاقی و قشلاقی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: عشایر این استان بهار و تابستان را در مناطق شمالی استان و استان های فارس، اصفهان و  چهارمحال بختیاری می گذرانند.

سرپرست اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از وجود ۲۵ اتراقگاه در مسیر کوچ عشایر استان هم خبرداد و خاطرنشان کرد:‌ تعدادی از آنها به سکو، انبارهای ذخیره، لوله کشی انتقال آب، برق و سایر زیرساخت‌ها تجهیز شده است.

کدخداپور گفت:‌ عشایر استان، سالیانه ۴۳ هزار و ۶۵۰ تن محصول شامل گوشت قرمز، شیر، کشک، روغن و پشم تولید و روانه بازارهای مصرف می کنند.

وی افزود: سالیانه ۳۵ هزار تن شیر، هفت هزار و ۹۰۰ تن گوشت قرمز،۶۰۰ تن پشم و ۱۵۰ تن کَشک و روغن از سوی جامعه عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

به گفته کدخداپور، تولید سالیانه صنایع دستی عشایر استان نیز ۱۰ هزار متر مربع برآورد شده است.

سرپرست اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد:‌ برای انجام مطلوب فرایند کوچ، دستگاه‌های اجرایی، منابع طبیعی، علوم پزشکی و امور عشایر با هم مشارکت می کنند.

کدخداپور گفت: براساس مصوبات ستاد کوچ کهگیلویه وبویراحمد، تامین امنیت دام و دارایی های عشایر با مشارکت نیروی انتظامی،کمک برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی انتشار ویروس کرونا به کمک دانشگاه علوم پزشکی، تامین امنیت ایل راه ها با مشارکت راه و  شهرسازی وخدمات حین کوچ با مشارکت امور عشایر انجام می شود.

وی تاکیدکرد: باتوجه به در پیش بودن فصل کوچ عشایر به مناطق قشلاقی از عشایرنشینان خواسته ایم تا مراقبت های فردی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا مانند شست و شوی مداوم دست ها، فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک را حین کوچ رعایت کنند.

تدوین برنامه جامع برای مقابله با کرونا در مناطق عشایری

این مسئول عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا به مناطق عشایری استان برنامه های جامعی تدوین شده است.

وی ضدعفونی مخازن ذخیره آب و تانکرهای آبرسانی سیار را از جمله این برنامه ها عنوان و اظهار داشت: هم اکنون کار تعمیر تجهیزات آبرسانی سیار به مناطق عشایری استان در دست انجام است.

سرپرست اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از ساماندهی ۹۰ فروشگاه توزیع آرد و ۳۰ فروشگاه توزیع نفت برای استقبال از کوچ عشایر به مناطق قشلاقی هم خبرداد.

کدخداپور گفت:‌ ۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.

به گزارش ایلنا، هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز