خبرگزاری کار ایران

در سحرگاه پانزدهمین روز سال ۱۴۰۳:

سدکوثر گچساران سرریز شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۴۸۶۹

اُتراق در پایین دست سدکوثر گچساران ممنوع است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از سرریز شدن سدکوثر در شهرستان گچساران این استان در ساعات اولیه سحرگاه امروز پانزدهم فروردین ماه خبرداد.

به گزارش ایلنا از گچساران، "آرش مصلح" در بازدید از سرریز شدن سد کوثر شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سحرگاه امروز، آب سدکوثر سر ریز شد، به رسانه ها گفت: حجم کنونی این سد، ۶۴۰ میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه سد کوثر گچساران بر اثر بارندگی‌های سیل آسای امسال( بهاره ) سرریز شده است، خاطرنشان کرد: دُبی آب رهاسازی شده این سد ۳۰ مترمکعب در ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، حجم ذخیره آب سدکوثر در شرایط فعلی را ۵۴۷ میلیون مترمکعب عنوان و خاطرنشان کرد: با این میزان ذخیره، گنجایش مخزن ۵۴۷ متر مکعبی سد کوثر پُر شده است.

مُصلح باتشریح آمارهای ورودی و خروجی آب سد کوثر گچساران در بارندگی‌های بهاره امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: میزان ورودی آب پشت سدکوثر ۱۵۰ میلیون مترمکعب بود که از این میزان ۸۵ میلیون متر مکعب مهار و ۶۵ میلیون متر مکعب رها‌سازی شد.

وی، میزان ورودی آب سد کوثر گچساران را در روز پانزدهم فرودین ماه 1403 معادل ۴۰ مترمکعب بر ثانیه ذکر و یادآورشد: ۳۰ متر مکعب آن هم اکنون در حال سرریز شدن است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نُرمال تراز مخزن بُتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است و تراز این سد اکنون بیشتر از این میزان است، تصریح کرد: سد کوثر یک سد مهم و استراتژیک است که آب بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب کشور را تأمین می‌کند.

مُصلح با اشاره به ظرفیت های آبرسانی سد کوثر گچساران برای مصرف شُرب ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس، یادآورشد: مردم و مناطق پایین دست در آمادگی کامل برای رهاسازی آب بیشتری از سد کوثر باشند.

وی از جوامع محلی،روستاییان، عشایر، کشاورزان و گردشگران نوروزی پایین دست سدکوثر خواست که از نزدیکی و اُتراق در حاشیه رودخانه‌ها و اطراف سد بطور جد پرهیز کنند.

به گزارش ایلنا، شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد است که گرم ترین شهرستان این استان با دمای بیش از 60 درجه تابستان بشمار می رود.

سدهای چَم شیر و کوثر در شهرستان گچساران واقع شده اند که منابع آبی تغذیه کننده اراضی آبی بیش از پنج استان جنوب و جنوب غرب کشور هستند.

احداث این سدها در آبادانی منطقه بسیار تاثیرگذار بوده بگونه ای که اکنون دشت های وسیعی از شهرستان گچساران به زیر کشت درختکاری و صیفی جات رفته است.

وجود گسترده منابع زیرزمینی نفت و گاز نیز از دیگر پتانسیل های توسعه ای شهرستان گچساران محسوب می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز