خبرگزاری کار ایران

کارشناس شبکه بهداشت گچساران خبرداد:

تولد شش کودک از مادران مبتلا به ایدز در گچساران/ مادران مبتلا به ایدز می‌توانند باردار شوند

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۰۷۸

کارشناس مبارزه با بیماری ها در شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران از تولد شش کودک که مادران آنان در این شهرستان به بیماری ایدز مبتلا بودند خبرداد و البته تاکید کرد که با تمهیدات پزشکی صورت گرفته، این کودکان مشکل جسمی در این زمینه ندارند.

به گزارش ایلنا از یاسوج، "رمضانی" در دوره آموزشی مبارزه با ایدز در شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران گفت:‌ مادران مبتلا به HIV مثبت با مراقبت هایی می‌توانند باردار شوند و البته در سال جاری شش تولد کودک از مادران این بیماری داشتیم که تحت درمان بوده اند و با مراقبت های ویژه، انتقال بیماری صورت نگرفت که البته یک کودک دیگر نیز در راه داریم.

وی گفت: از ۱۰ آذرماه روز جهانی ایدز به مدت یک هفته بیش از ۴۰ نشست آموزش و پیشگیری ایدز در مراکز مختلف بهداشت و درمانی، کمپ ها، آموزشگاه ها و مدارس، مساجد و دهیاری های شهرستان گچساران برگزار شد.

این کارشناس بهداشتی و درمانی افزود: غربالگری در مراکز بهداشتی و مراکز سیار بهداشت و درمان، زندان ها، کمپ ها با هدف آگاه سازی، پیشگیری، کاهش انتشار بیماری و درمان به موقع بیماری ایدز در این شهرستان انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکنون شایع ترین شیوه انتقال ایدز از طریق استفاده از سرنگ مشترک در میان معتادان بوده است، خاطرنشان کرد:‌ در چند سال اخیر منحنی شیوع ایدز، و شیوه انتقال به سمت رفتار جنسی ناسالم سوق پیدا کرده و در این زمینه احساس خطر بیشتری می شود.

این کارشناس مبارزه با بیماری‌ها گفت: پیش از این ایدز در میان مردان و به دلیل اعتیاد شیوع می‌یافت ولی در حال حاضر انتقال ایدز در میان زنان و به دلیل رابطه جنسی پرخطر افزایش پیدا کرده است.

رمضانی گفت: افرادی که روابط پرخطری دارند می‌توانند با مراجعه به «مرکز مشاوره بیماری های رفتاری» آزمایش سریع HIV انجام دهند، همچنین برای جلوگیری از انتقال‌جنسی از وسایل پیشگیری استفاده کنند. همچنین در مراجعه به آرایشگاه ها حتما از وسایل شخصی استفاده شود.

وی باتاکید بر اینکه با هدف کاهش انتقال و غربالگری بیماران، آزمایش ایدز بصورت کاملا محرمانه و رایگان انجام می‌شود، اظهارداشت:‌ تاکنون حدود ۸۰ درصد بیماران در شهرستان شناسایی شده، تحت درمان هستند و حال خوبی دارند.

رمضانی با اشاره به اینکه اگر افراد بیمار برای درمان به مراکز درمانی مراجعه کنند گام مهمی در جهت بهبود خود و جامعه برداشته‌اند، گفت: اولین قدم در درمان اینگونه بیماری‌ها، آگاه‌سازی بیمار نسبت به اقدامات پزشکی و روان درمانی است؛ این درحالی است که با مخفی نگهداشتن بیماری پیشرفت بیماری افزایش و امکان درمان و درصد بهبود کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز