خبرگزاری کار ایران

نصراله دریابیگی:

صدای مظلومیت کارگران و بازنشستگان شنیده نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۷۶۸

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران گفت: متاسفانه امروز صدای مظلومیت جامعه کارگری و پیشکسوتان تولید که نیمی از جمعیت کشور را شامل می‌شوند، شنیده نمی‌شود!

به گزارش خبرنگار ایلنا، نصراله دریابیگی با اشاره به ایثار و از خودگذشتگی کارگران در طول سال‌های پس از انقلاب گفت: کارگران و بازنشستگان در طول فعالیت تولیدی خود برای اثبات وفاداری خویش به انقلاب و رهبری با حداقل‌ها ساخته‌اند و شایسته نیست که امروز مورد بی‌توجهی و کم لطفی دولت و مجلس قرار گیرند.

این فعال کارگری تصریح کرد: در سالهای اخیر قدرت خرید کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی همانند سایر اقشار کشور ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته و این درحالی است که ۷۰ درصد آنان جزو حداقل بگیران هستند و با حقوق‌های ۷ تا ۹ میلیون تومانی روزگار می‌گذرانند.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران در ادامه با بیان اینکه تشکل‌های کارگری و بازنشستگی استان به مصوبه شورای عالی کار در خصوص دستمزد ۱۴۰۳ معترض هستند، گفت: اساس کار شورای عالی کار تصمیم گیری در قالب احترام به نظرات نمایندگان کارگری و کارفرمایی است و دولت بیشتر نقش یک ناظر را ایفاء می‌کند اما امروز به نظر می‌رسد اصل سه جانبه گرایی توسط دولت به سخره گرفته شده و شاهد هستیم بی‌آن که رای نمایندگان کارگری درباره دستمزد ۱۴۰۳ اخذ شود؛ دولت و گروه کارفرمایی مصوبه مزد را امضاء و به جامعه بزرگ کارگری توهین می‌شود!

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان مازندران گفت: ماده ۴۱ قانون کار خط قرمز جامعه کارگری و مواد ۹۶ و۱۱۱ تامین اجتماعی همچون ماده ۴۱ قانون کار؛ تکلیف را درباره نحوه تعیین دستمزد تعیین کرده‌اند و ما نمی‌دانیم که در دولت به ادعاهای عزیزان گوش دهیم یا به اعمال و رفتارشان توجه کنیم.

این فعال کارگری گفت: البته کارگران و بازنشستگان و تشکل‌های مربوطه در این سال‌ها بارها و بارها شاهد به مسلخ بردن قوانین و الزامات قانونی توسط دولت‌ها بوده‌اند؛ امروز کدامیک از موازین مصرح در قانون اساسی مورد توجه واقع شده است؟ آموزش و درمان رایگان؛ قانون الزام درمان رایگان در تامین اجتماعی، دستمزد و…

نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور افزود: ما به عنوان نمایندگان قانونی بازنشستگان هرچه فریاد می‌زنیم و به مسئولان راجع به تبعات بی‌توجهی به مشکلات جامعه ازجمله کارگران و بازنشستگان هشدار می‌دهیم؛ کسی توجه نمی‌کند و صرفاً وعده می‌دهند.

دریابیگی گفت: به عنوان فرزند این انقلاب و یک خادم خطاب به تمامی مسئولان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفته تا وزرای دولت و نمایندگان مجلس اعلام می‌کنم که حال نیمی از جمعیت کشور خوش نیست و قرار نبود که با فرزندان انقلاب چنین رفتارهایی صورت بگیرد.

او ادامه داد: درباره وضعیت دستمزد خواهش من از دولت و مجلس این است که به این موضوع مهم ورود کنند و اجازه ندهند شورای عالی کار به عنوان نهادی قانونی و بین المللی توسط برخی افراد تضعیف گردد؛ ما اصل سه جانبه گرایی را که جزو اصول مسلم سازمان جهانی کار است، پذیرفته‌ایم و باید درخصوص نحوه تعیین مزد هم اصول قانونی رعایت گردد.

دریابیگی گفت: مایه شرمساری است که بازنشسته‌ای بعد از سال‌ها کار و تلاش به دنبال وام برای درمان بیماری‌هایش باشد؛ برای هزینه‌های زندگی وام بگیرد! بعد هم بگوییم بازنشستگان الگو و آیینه کارگران باشند!

او ضمن انتقاد شدید از دستمزد سال جاری کارگران گفت: سالهاست که می‌گوییم دستمزد باید به گونه‌ای باشد که آثار تورم را جبران نماید؛ امروز با صدای بلند فریاد می‌زنیم که دستمزد ۹ میلیونی بازنشستگان جوابگوی کدام مخارج آنان دراین اقتصاد متورم است؟ کدام وکیل و دولت مردی می‌تواند با ماهیانه ۹ میلیون تومان شکم زن و بچه‌اش را سیر کند؟ برخی از مسئولان مرتبا شعار می‌دهند و می‌گویند کارگران و بازنشستگان باید به خدا توکل کنند.

دریابیگی ادامه داد: یک کارگر با دریافت حداقل حقوق هیچگاه نمی‌تواند صاحب خانه شود. بیش از۹۰ درصد تعاونی‌های مسکن و مصرف کارگری در رکود هستند! چرا کمک نمی‌کنند تا تعاونی‌های مصرف کارگری احیاء شوند؟ همین اتحادیه عریض و طویل امکان می‌تواند بزرگ‌ترین کمک حال معاش کارگران باشد و نیاز به همراهی دارد.

این فعال کارگری ادامه داد: تشکل‌ها و نهادهای کارگری تضعیف شده‌اند. امروز باید اتحاد و همبستگی در دستور کار تمامی نهادهای کارگری و بازنشستگی قرار گیرد تا صدایی واحد و بلند داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز