خبرگزاری کار ایران

گزارش سازمان جهانی کار از امکان ارزیابی و طبقه‌بندی شغلی پیشرفته با فناوری هوش مصنوعی

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۸۵۲

محققان دستورالعمل‌های الگوریتمی هوش مصنوعی را دستکاری کرده و نشان داده‌اند که هوش مصنوعی با تغییر ملاک‌ها قادر به درک سلسله مراتب جایگاه و ارزش اجتماعی مشاغل در جوامع مختلف است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل سازمان جهانی کار،سازمان جهانی کار (ILO) در تحقیقات خود درباره اثر هوش مصنوعی بر بازار کار، به شناسایی امکان‌ها و فرصت‌های این فناوری در کنار معایب آن پرداخته و در این زمینه ارزشیابی شغلی را مورد تاکید قرار دادند و درباره اینکه هوش مصنوعی چگونه اعتبار و ارزش اجتماعی مشاغل را ارزیابی می‌کند، گزارشی منتشر کرده‌اند که براساس آن، پتانسیل استفاده از این فناوری‌ برای تحقیقات بازار کار و نظام شغلی کشورها، بسیار بالا خواهد بود.

کاربرد و دقت ابزارهای هوش مصنوعی در ارزیابی طیف وسیعی از مشاغل شغلی، در مقایسه با ارزیابی‌های انسانی، دارای مزایای بالقوه‌ای مانند کارایی، اثربخشی هزینه و سرعت است، اما باید برخی موانع را نیز در نظر گرفت.

این تحقیق تخت عنوان "ساختار تکنولوژیکی جامعه: مقایسه ماشین هوش مصنوعی با بررسی نمونه آماری انگلستان" منتشر شده که براساس آن، ارزیابی مشاغل صورت گرفته و طبقه‌بندی مشاغل مختلف از طریق هوش مصنوعی به راحتی امکان پذیر است.

 ارزیابی شغلی در واقع نشان دهنده میزان استحقاق افراد از نظر حقوقی در مشاغل و در جوامع مختلف است. محققان از طبقه‌بندی جامع مشاغل تحت عنوان "طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی مشاغل(ISCO-08) " برای سازماندهی مشاغل در قراردادن افراد در گروه‌‌های مشخص شغلی استفاده می‌کنند که به این ترتیب با هوش مصنوعی این امکان بسیار قابل دسترس‌تر از گذشته خواهد بود و خطاهای احتمالی طرح‌های ساماندهی و طبقه‌بندی مشاغل رفع می‌شود.

در این پژوهش، ابتدا از پاسخ دهندگان شاغل در بریتانیا خواسته شده است تا اعتبار و ارزش اجتماعی مشاغل را رتبه‌بندی کنند. همچنین از ماشین هوش مصنوعی خواسته شده تا برمبنای شرایط شغلی از پیش داده شده، یک سیستم رتبه‌بندی ارائه کند.

رتبه‌بندی‌های انسانی متعاقب با چنین دیدگاه‌‌های الگوریتمی مقایسه شده است تا درک شود که سیستم هوش مصنوعی تا چه اندازه می‌تواند موقعیت‌های شغلی انسان‌ها و درجه استحقاق آن‌ها و میزان رضایت شغلی آنان را پیش‌بینی کند.

 این مطالعه همبستگی بالایی بین نتایج ایجاد شده توسط انسان و ماشین هوش مصنوعی نشان می‌دهد. هوش مصنوعی در پیش‌بینی خود با "درک الگوریتمی" از نظرات انسان‌ها و ارزیابی ملاک‌های رتبه‌بندی، توانسته نتایج قابل توجهی‌ را درباره کارایی افراد، میزان اثربخشی شغل و میزان استحقاق و اثربخشی مزد و حقوق نشان دهد.

مدل هوش مصنوعی خود این تمایل را دارد که اعتبار و ارزش مشاغل مرتبط با اقتصاد دیجیتال و مشاغل پلتفرمی و اینترنتی را نیز ارزیابی کند. همچنین، در مقایسه با ارزیابی‌های انسانی، اعتبار و ارزش اجتماعی داده شده به برخی مشاغل زیرزمینی و سنتی مورد سوال قرار گرفته است.

علاوه بر این، محققان دستورالعمل‌های الگوریتمی هوش مصنوعی را دستکاری کرده و نشان داده‌اند که هوش مصنوعی با تغییر ملاک‌ها قادر به درک سلسله مراتب جایگاه و ارزش اجتماعی مشاغل در جوامع مختلف است.

این پژوهش توسط پاول گرمیرک و کریستف لوتز از سازمان جهانی کار، مدرسه بازرگانی نروژ، موسسه جما نیولندز و موسسه اینترنت آکسفورد تهیه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز