خبرگزاری کار ایران

افتتاح مرکز نوآوری خانه خلاقِ علمی کاربردی خانه کارگر/ به دنبالِ ایجاد زیرساختی برای اشتغال‌زایی هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۷۲۱

مراسم افتتاحیه مرکز نوآوری خانه خلاق مرکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر، بعد ازظهر امروز، سه‌شنبه ۵ دی ماه، با حضور علی ربیعی، علیرضا محجوب، حسین کمالی، احمد میدری و جمعی از مسئولان دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز نصیری، رئیس مرکز علمی کاربردی خانه کارگر در ابتدای این مراسم، گفت: در آذر ماه سال ۹۸ دانشگاه علمی کاربردی به مرکز علمی کاربردی خانه کارگر مجوز مرکز نوآوری داد. در ابتدا فعالیت‌ها به صورت پراکنده بود اما باید کار را به صورتِ جدی آغاز می‌کردیم. برنامه‌ریزی کردیم و مرکز نوآوری خانه خلاق مرکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگرِ فعلی ساخته شد. 

وی ادامه داد: قرار است در این مجموعه افراد مستقر شوند و ایده‌پردازی کنند. این مجموعه ۱۲ دفتر دارد و هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در آن مستقر شوند. بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان برای مستقر شدن در این فضا ابراز علاقه کرده‌اند. 

رئیس مرکز علمی کاربردی خانه کارگر با بیان اینکه دست یاری ما به سوی دوستانمان دراز است، اظهار داشت: ما سعی کردیم زیر ساختی فراهم کنیم که به اشتغال‌زایی کمک کند. تنها راه اشتغال‌زایی توانمند کردنِ افراد است و با آموزش‌های مهارت محور می‌توان این کار را پیش برد. 

خداداد واحدی، رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد تهران شرق نیز در این نشست تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی به دنبال اشتغال‌زایی و تضمین اشتغال افراد است. طرح‌های مختلفی در این دانشگاه به انجام رسیده که خانه خلاق یکی از این طرح‌ها است. 

وی با بیان اینکه خانه‌های خلاق در سطح جهان مطرح هستند، خاطرنشان کرد: این خانه‌ها در واقع مکانی‌اند برای اینکه افراد بتوانند ایده‌ی خود را آزادانه مطرح کنند. این مراکز می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه کشور ایفا کنند. 

رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد تهران شرق با بیان اینکه خلاقیت صرفا مربوط به دانشگاه‌ها نیست، ابراز داشت: اتفاقا می‌گویند در محیط کار به دنبالِ خلاقیت باشید. در دانشگاه‌ها فکر کردنِ کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. 

واحدی افزود: انسان‌های خلاق همواره موتور محرکه‌ی تاریخ بوده‌اند. باید توجه کنیم که افراد را برای ابرازِ ایده خود آزاد بگذاریم. برای این کار به مدیرانی نیاز داریم که به ایده‌های غیرمتعارف اجازه بروز بدهند. 

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار نیز در این مراسم بیان کرد: آینده کاملا متفاوت از امروز است. تا بیست سال آینده همه چیز تغییر می‌کند؛ یافته‌ها و دانسته‌های ما متفاوت از امروز خواهد بود. آنطور که می‌گویند، در شرایطی که پیشرفت علم سرعت بسیاری پیدا کرده است، هر پنج سال کل دانسته‌های بشر دو برابر می‌شود. در این شرایط پرداختن به مسائل علمی و تحقیقاتی اهمیت بسیاری دارد. 

وی اضافه کرد: همه‌ پیشرفت‌های امروز نتیجه خلاقیت‌هایی است که به آن توجه شده است. در سایه پیشرفت‌های علمی همه چیز حتی قوانین نیز تغییر می‌کند. 

به گفته دبیرکل حزب اسلامی کار، لازمه قرار گرفتن در مسیر پیشرفت همکاری و همین قبیل مراکزی است که امروز افتتاح می‌شود. البته این و هزار برابرِ این هم کافی نیست اما به هر حال ایجاد این مجموعه، یک شروع است و امیدواریم دوستانِ دیگر نیز به اهمیتِ آن توجه کنند و این راه را ادامه بدهند. 

کمالی با بیان اینکه باید آینده‌نگری داشته باشیم که در ۲۰ سال آینده دنیا کجاست و ما کجا هستیم، یادآور شد: برای آنکه در نقطه خوبی قرار بگیریم و از دنیا عقب نمانیم باید آینده نگری داشته باشیم. 

فضل‌الله لک، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی هم عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم از طریق این مرکز نوآوری به نوآوری‌های خوبی برسیم. ما معتقدیم که باید از اقتصاد آموزشی به اقتصاد مهارتی برسیم. یکی از راه‌های رسیدن به چنین هدفی این است که بتوانیم مهارت آموزی را در مراکز خود به بهترین شکل انجام دهیم. راه دیگر نیز ایجادِ همین مراکز نوآوری است. 

وی با تاکید بر اینکه نگاه ما در دانشگاه علمی کاربردی این است که آموزش‌های ما باید تسهیل‌گر یک شغل باشد و فردی که در مراکز ما تحصیل می‌کند باید با این آموزش‌ها به شغل برسد، گفت: به همین دلیل ما طرح‌هایی را در دانشگاه دنبال می‌کنیم که یکی از آنها طرح آموزش برای اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان است. در این طرح به دنبال آموزش مهارت به دانشجویان و دانش آموختگان هستیم. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: مراکز ما با شرط تضمین اشتغال کار می‌کند و ما توانستیم در مهر ماه، شش هزار فرصت شغلی با کد رشته‌ محل تضمین شغل ایجاد کنیم. ان‌شاالله در بهمن ماه هم حدود دو هزار و ۷۰۰ کد رشته محلی که تضمین شغل است، ایجاد کنیم و برای ۳۰۰ نفر را هم با شرط وام اشتغال، شغل ایجاد کنیم. دانشجویان ما با گرفتنِ وام خوداشتغالی و با توجه به مهارت‌هایی که آموزش دیدند، موفق به ایجاد شغل شده‌اند. 

لک در مورد مراکز نوآوری اظهار داشت: ایده‌های جدید باید در این مراکز مطرح و روی آن کار شود و نهایتا به یک محصول تبدیل شود و در نهایت هم تجاری‌سازی شود. به دنبال این هستیم که پیوندی بین انجمن‌های علمی دانشجویی و مراکز نوآوری ایجاد شود. 

علی ربیعی، وزیر اسبق کار و استاد دانشگاه نیز در این مراسم تصریح کرد: خیلی وقت‌ها این سوال مطرح می‌شود که چرا ما در این نقطه ایستاده‌ایم؟ چرا متوسط رشد اقتصادی ما طی این سال‌ها ۲.۵ درصد بوده است؟ این چراها البته بسیار است. من معتقدم ما بی‌نظریه حرکت کرده‌ایم. ابتدای هر نظریه‌ای فهم درست جهان است، ابتدای هر نظریه‌ای آشنایی با تلاطم‌های محیطی است. معتقدم ما فاقدِ نظریه‌های پاسخگو برای وضعیتِ دوران خود بوده‌ایم. 

وی با بیان اینکه در هفته‌ی پژوهش قرار داریم و این هفته فرصتی است که ما به اهمیتِ پژوهش پی ببریم، خاطرنشان کرد: معتقدم پژوهش است که جامعه را به جلو می‌برد. این سوال برای بسیاری از پژوهشگرانِ کشورمان پیش می‌آید که پژوهش به چه دردی می‌خورد؟ پاسخ من به این سوال این است که ما باید خروارها پژوهش کنیم تا جهل را زیر آن دفن کنیم. باید با پژوهش، عقب‌ماندگی را به عقب راند. پژوهش اثر خود را می‌گذارد. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی از نوآوری و خلاقیت و پژوهش می‌گوییم، ذهن ما به حوزه‌ علوم پایه و مهندسی فکر می‌کند، در حالیکه من فکر می‌کنم ما بیش از هر دوره‌ی دیگری در حوزه‌ی علوم انسانی به پژوهش نیاز داریم. پژوهش بدونِ آزاداندیشی و امنیتِ نظریه پدید نمی‌آید. 

به گفته ربیعی، اقدام خانه کارگر در ایجاد خانه‌ی خلاق، خود نوآوری است و الگویی است برای آنکه ارزش‌های نهادهای مدنی ما مشخص شود. امیدواریم این اتفاق به تمام استان‌ها تسری یابد. 

وی با بیان اینکه خانه کارگر به عنوان نهادی مدنی، صنفی و حمایتی علاوه بر حمایت از حقوق کارگران، تلاش‌های جانبی بسیاری نیز در حمایت از جامعه کارگری داشته است، ابراز د اشت: در همین راستا مراکز علمی کاربردی خانه کارگر و مرکز نوآوری خانه خلاق در خدمت فرزندان و خانواده کارگران فعالیت می‎‌کنند. این مراکز، آموزش‌های رایگان مختلفی در اختیار اعضای خانواده کارگری قرار داده که این آموزش‌ها با هدفِ توانمندسازی خانواده کارگری به انجام می‌رسد. 

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر نیز در این مراسم ابراز داشت: باید از تمام کسانی که در این مسیر به ما یاری رساندند، تشکر کنم. برای ایجاد خلاقیت باید توانایی و دانایی داشته باشیم و دانایی از توانایی مهم‌تر است. 

وی با بیان اینکه ما از کسانی که می‌خواهند با ما رقابت کنند دعوت می‌کنیم به صحنه بیایند تا ما هم از آنها بیاموزیم، عنوان کرد: ما با رقبا بهتر می‌شویم. حمایت از خلاقیت مهم‌تر از خودِ خلاقیت است. ما باید بتوانیم در این راه حامیانِ بسیاری جمع کنیم. 

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه خلاقیت دستوری نیست و باید بجوشد و از طرفی راه باید برای خلاقیت باز باشد، یادآور شد: راه ما امروز باز نیست. رویکرد ما این است که از اقتصاد محوری در آموزش بیرون بیاییم و به سمت خلاقیت و نوآوری برویم. سالهاست که ما به دنبالِ آزاد شدن از شهریه هستیم. امیدواریم در اولین فرصت از شهریه با مدل و شکل خاص آزاد شویم.

افتتاح مرکز نوآوری خانه خلاقِ علمی کاربردی خانه کارگر/ به دنبالِ ایجاد زیرساختی برای اشتغال‌زایی هستیم

افتتاح مرکز نوآوری خانه خلاقِ علمی کاربردی خانه کارگر/ به دنبالِ ایجاد زیرساختی برای اشتغال‌زایی هستیم

افتتاح مرکز نوآوری خانه خلاقِ علمی کاربردی خانه کارگر/ به دنبالِ ایجاد زیرساختی برای اشتغال‌زایی هستیم

افتتاح مرکز نوآوری خانه خلاقِ علمی کاربردی خانه کارگر/ به دنبالِ ایجاد زیرساختی برای اشتغال‌زایی هستیم

افتتاح مرکز نوآوری خانه خلاقِ علمی کاربردی خانه کارگر/ به دنبالِ ایجاد زیرساختی برای اشتغال‌زایی هستیم

افتتاح مرکز نوآوری خانه خلاقِ علمی کاربردی خانه کارگر/ به دنبالِ ایجاد زیرساختی برای اشتغال‌زایی هستیم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز