خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نگرانی‌های کشاورزان اصفهان در آستانه پایان سال از وضعیت حقابه زاینده‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۸۴۲

میرمیران گفت: بارش در سرچشمه‌ها مناسب بوده و اداره آب اصفهان اعلام کرده امکان بازگشایی رودخانه زاینده‌رود برای شرق استان اصفهان وجود دارد. اما جلسات وزیر نیرو و وزیر کشور برای رسیدگی به مسئله حقابه کشاورزان شرق اصفهان به نتیجه نرسیده و چیزی به ما اعلام نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کشاورزان اصفهانی در ماه‌های اخیر همچنان مشکل حقابه کشاورزی خود را دارند. بسیاری بر این باور هستند که مدیریت آب مناطق مختلف باید با درنظر گرفتن عوامل مختلف باشد، اما تاثیر این اقدام بر کسب و کار کشاورزان و بیکاری کارگران بخش کشاورزی، یکی از مسائلی است که همواره به‌عنوان عوارض بی‌تدبیری‌های آبی مطرح بوده است. 

محسن میرمیران (عضو اتحادیه صنفی کشاورزان اصفهان) با اشاره به این مطلب که کشاورزان به خصوص در شرق استان اصفهان اخیرا قصد داشتند تا به‌طور نمادین با ماشین آلات کشاورزی خود برای رساندن صدای خویش به مسئولان به پایتخت بیایند، گفت: مطالبه اصلی کشاورزان اصفهانی مسئله «حقابه» خودشان از زاینده رود است. متاسفانه مسئله آب باعث شده تا کسب وکارها در شرایط حساس دوره کشت دچار مشکل شود. 

وی افزود: امسال بارش و سطح رودخانه زاینده رود افزایش داشته است. بارش در سرچشمه‌ها مناسب بوده و خود اداره آب اصفهان اعلام کرده است که امکان بازگشایی رودخانه زاینده رود برای شرق استان اصفهان وجود دارد. اما با کمال تعجب جلسات وزیر نیرو و وزیر کشور برای رسیدگی به مسئله حقابه کشاورزان شرق اصفهان به نتیجه نرسیده و چیزی به ما اعلام نمی‌کنند. 

میرمیران تصریح کرد: متاسفانه آخرین مهلت غله‌کاری برای کشاورزان تا آخر بهمن ماه است. پس از بهمن و اسفند دیگر کشت راندمان کافی ندارد و اگر آب به مزارع به موقع نرسد دیگر فایده‌ای نخواهد داشت. این اقدام از نظر فنی برای مسئولان کاملا مقدور است اما جای تعجب دارد که چرا در این زمینه تعلل صورت می‌گیرد. 

این عضو اتحادیه صنفی کشاورزان اصفهان با اشاره به توزیع آب زاینده‌رود به سایر استان‌ها و سایر صنایع داخل و خارج استان گفت: ما باخبر هستیم که ۷۴ درصد آب زاینده‌رود بنابر قانون متعلق به کشاورزان حقابه‌دار و محیط‌زیست اصفهان است و قانون در این زمینه صراحت دارد. حدود ۲۶ درصد از این آب متعلق به دولت بوده و توزیع می‌شود. اما دولت به عناوین مختلف این آب را در شرب و صنعت و سایر مصارف بهره‌برداری می‌کند. 

وی با تاکید بر اینکه اولویت اول آب اصفهان محیط‌زیست است، تاکید کرد: بخشی از آب زاینده‌رود یعنی بین ۶۰ تا ۹۰ میلیون متر مکعب آب برای استان یزد می‌رود که بیشتر برای صنایع و معادن این استان می‌رود. البته هیچ آماری نمی‌تواند دقیق و قابل راستی‌آزمایی باشد. یعنی مشخص نیست این میزان نصف یا دو برابر یا نصف این است. این درحالی است که بسیاری از ساکنین خود استان یزد در منازل مسکونی خود نیز دچار کمبود آب هستند و اگر این آب به صورت بی‌رویه به کشاورزی و صنایع آن بدون بهره‌وری کافی مصرف آب در استان یزد برود، حاکی از بی‌تدبیری مسئولان ذی ربط است. 

میرمیران با اشاره به برداشت غیرمجاز آب در بالادست رودخانه زاینده‌رود گفت: برداشت غیرقانونی در بالادست زاینده‌رود به وفور گزارش شده است. مدیر حوزه زاینده‌رود دو ماه قبل اعلام کرد که ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در بالادست زاینده‌رود درحال برداشت است. این مسئله بی‌نظمی و بی‌حساب و کتابی بحث مدیریت آب را نشان می‌دهد. بخشی از این آب به سمت مصارف خاص در استان اصفهان و چهارمحال بختیاری می‌رود. 

این کشاورز فعال تصریح کرد: امسال بارش بسیار خوبی داشتیم ولی هنوز برخی بی‌تدبیری‌ها باعث شد بازار کار و کسب و کار کشاورزان استان اصفهان از بین برود، گفت: وقتی کشاورز کشت نداشته باشد، درآمدی نخواهد داشت و اگر کشاورزی درآمد نداشته باشد در دور بعدی کشت قطعا از کارگران کشاورزی و افرادی که باید به کار بگیرد استفاده نخواهد کرد و این مسئله ضربه بدی به اشتغال استان مرکزی خواهد زد. این خطر وجود دارد که خود کشاورز و صاحب زمین نیز در معرض بیکاری و مهاجرت شغلی قرار بگیرد و این وضعیت است که موجب برانگیخته شدن اعتراض کشاورزان اصفهان شده است. ضمن اینکه با تخریب محیط زیست و گسترش کویر پس از نابودی اراضی کشاورزی نیز مواجه خواهیم شد و این سرمایه کشور و کشاورز را با هم از بین خواهد برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز