خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اقدام مجلس برای تعیین مزد کارگران تضعیف شورایعالی کار را به دنبال دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۷۱۹

علی خدایی می‌گوید: نمایندگان مجلس به این راحتی، عدد و رقم برای سال بعد ندهند. لااقل قبل از اعلام آنها با نمایندگان کارگری مشورت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی بابایی‌کارنامی (رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی) با اشاره به میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده اظهار کرد: حقوق کارگران طی سال‌های اخیر متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته و این مسئله همواره شکاف‌های جدی از حیث درآمد و مخارج برای این قشر ایجاد کرده است.

وی همچنین از پیشنهاد جدید کمیسیون اجتماعی مجلس برای میزان افزایش حقوق کارگران در سال آینده خبر داد و گفت: تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در کمیسیون اجتماعی قوه مقننه خواهان افزایش بیش از ۴۰ درصدی حقوق و دستمزد کارگران در سال آینده هستند، بر همین اساس نیز با ارائه این پیشنهاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشغول رایزنی با این وزارتخانه برای تحقق این امر هستیم.

 این دومین بار است که نمایندگان مجلس، عدد و رقم برای دستمزد سال آینده کارگران مشخص می‌کنند؛ هفته قبل، یک نماینده دیگر از افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مزد خبر داد و حالا رئیس فراکسیون کارگری می‌گوید: سال بعد باید مزد کارگران ۴۰ درصد افزایش یابد.

علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) در ارتباط با این اظهارات ضمن تشکر از نمایندگان مجلس بابت دغدغه‌مندی در ارتباط با معیشت کارگران می‌گوید: نمایندگان مجلس باید به کارگران و دستمزد آنها کمک کنند اما باید به شان و جایگاه شورایعالی کار و نمایندگان کارگری نیز توجه داشته باشند.

به گفته وی، نباید نمایندگان با این سرعت و عجله برای مزد کارگران عدد و رقم اعلام کنند. حداقل قبل از اعلام عدد، با نمایندگان کارگری مشورت کنند تا داده‌ها و محاسبات خود را در اختیار آنها قرار دهیم.

خدایی اضافه می‌کند: متاسفانه شاهد تضعیف جایگاه شورایعالی کار هستیم. چه سالهای قبل که نهادهای دیگری آمدند و پروپاگاندا کردند که با پیگیری ما مزد تصویب شد چه امسال که چندین بار است نمایندگان مجلس ادعا می‌کنند در حال رایزنی با دولت برای افزایش مزد کارگران در سال بعد هستند؛ درحالیکه ما هیچ نشانه‌هایی از این رایزنی نمی‌بینیم! آیا  مجلسی‌ها مستقل از نمایندگان کارگری می‌خواهند برای مزد کارگران تصمیم بگیرند؟! خب بیایند شورایعالی کار و نمایندگان کارگری را حذف کنند و خودشان یکجانبه مزد را تعیین کنند.

به گفته وی، این نوع اقدامات، موجب تضعیف جایگاه شورایعالی کار و نمایندگان کارگری می‌شود و تضعیف شورا در آینده به ضرر کارگران تمام خواهد شد.

این نماینده کارگری تصریح می‌کند: ما خواستار حمایت نمایندگان مجلس هستیم اما بحث بر سر نوع حمایت است؛ آقایان بعضاً خودشان را جلوتر از نمایندگان کارگری می‌دانند؛ به گونه‌ای از کارگران حمایت کنند که اصل چانه‌زنی در مقوله دستمزد و حق مشارکت کارگران بیش از این تضعیف نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز