خبرگزاری کار ایران

پویا اسبقی به دنبال ماجراجویی بزرگ

افتخارآفرینی یک مربی ایران در قلب اروپا؛ شناخته از کرج در آستانه قهرمانی

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۹۴۲

پویا اسبقی در کودکی همراه پدر و مادر به سوئد کوچ کرده و آنجا هم به‌عنوان بازیکن فعالیت داشته و هم مربی.



چرخه انتقال مربیان ایرانی به سایر لیگ‌های آسیایی و البته اروپایی سال‌هاست که از کار افتاده و همین مسأله سبب شده در فصل نقل‌و‌انتقالات فقط شاهد حضور بازیکنان ایرانی در تیم‌های خارجی باشیم. از زمانی که حشمت مهاجرانی در امارات حضور داشت و همچنین حسن حبیبی و همایون شاهرخی در همین کشور مربیگری می‌کردند و البته جلال طالبی هم سرمربی گیلانک سنگاپور و تیم ملی سوریه بود، سال‌های بسیاری می‌گذرد. در این مدت اما فقط یکی دوبار شایعه مربیگری علی دایی در تیم‌های ملی عراق و آذربایجان شنیده شد و البته امیر قلعه‌نویی را نیز یک‌بار به باشگاهی در ازبکستان پیشنهاد کردند که حتی مذاکره هم انجام نشد چه برسد به توافق.
افشین قطبی در سال‌های گذشته سردمدار حضور مربیان ایرانی در تیم‌های خارجی است. او به مدت سه فصل هدایت شیمیزو اس‌پالس در لیگ ژاپن را بر عهده داشت و همراه این تیم به عنوان قهرمانی جام حذفی نیز دست یافت. او بعدها به تایلند رفت تا مربیگری در بوریران را تجربه کند. به اینها دو مقطع مربیگری در شیجیاژوانگ را هم باید اضافه کنید. در مقطع دوم قطبی موفق شد این تیم را به عنوان نایب‌قهرمانی لیگ دو برساند و به لیگ حرفه‌ای چین صعود کند.
حالا قطبی نماینده مربیان ایران در لیگ چین است، همان‌جایی که رافائل بنیتز مشهور هم حضور دارد و البته فابیو کاناوارو و مارچلو لیپی هم تجربه مربیگری در این رقابت‌ها را در کارنامه دارند. قطبی البته یکی دوبار هم روی نیمکت تیم‌های ملی آمریکا و کره جنوبی نشسته و از این حیث هم یک مربی باتجربه و بین‌المللی است.
بعد از قطبی حالا نوبت به یک مربی جوان رسیده؛ جوانی 35 ساله و اهل کرج که سال‌هاست در فوتبال سوئد فعالیت می‌کند و مدارج ترقی را نیز در این کشور سپری کرده. پویا اسبقی در کودکی همراه پدر و مادر به سوئد کوچ کرده و آنجا هم به‌عنوان بازیکن فعالیت داشته و هم مربی. او مربیگری را از رده‌های پایه آغاز کرد و وقتی 30 ساله بود به‌عنوان سرمربی دالکورد در لیگ یک سوئد انتخاب شد. او به‌قدری در این تیم خوب کار کرد که سال 2017 هدایت گیفله در لیگ یک را به او سپردند. گیفله شرایطی بحرانی در جدول رقابت‌ها داشت اما مسئولان این تیم دست به دامن اسبقی شدند تا شاید او بتواند تیم‌شان را در لیگ حفظ کند. همین اتفاق هم رخ داد تا برای فصل بعد، گوته‌بورگ سراغ مربی ایرانی بیاید و او را با قراردادی بلندمدت جذب کند.
گوته‌بورگ یکی از باشگاه‌های قدیمی و پرافتخار لیگ سوئد محسوب می‌شود که بازیکنان بزرگی به فوتبال این کشور معرفی کرده؛ از توماس برولین بگیرید تا توماس راولی. البته این باشگاه در اواخر دهه 80 به عنوان قهرمانی در اروپا هم رسیده که این اتفاق با مربیگری اسون گوران اریکسون رخ داده. بعد از دو دهه افول، مدیران گوته‌بورگ از اسبقی برنامه بلندمدت خواستند تا تیم‌شان را به دوران اوج گذشته برگرداند.
از همان ابتدا قرار شد اسبقی به آکادمی گوته‌بورگ نگاه ویژه‌ای داشته باشد و بازیکنان نوجوان و جوان را زیر نظر بگیرد. اسبقی که در این بخش هم توانایی‌های بسیاری داشت، چندین بازیکن از آکادمی گوته‌بورگ را وارد تیم اصلی کرد و البته آنها هم خیلی زود برای باشگاه درآمدزایی کردند و با چندین میلیون یورو جذب لیگ‌های معتبر شدند.
فصل قبل میانگین سنی گوته‌بورگ حدود 22 سال بود و این تیم توانست از 30 بازی 48 امتیاز کسب کند و در رده هفتم قرار بگیرد؛ آن هم بعد از سال‌ها افول و حضور در نیمه پایینی جدول رده‌بندی. این فصل هم اسبقی و بازیکنان گوته‌بورگ امیدوارند نتایج بهتری به نسبت فصل قبل کسب کنند و رتبه خود را ارتقا بدهند.
نکته جالب درباره اسبقی و گوته‌بورگ، موفقیت آنها در جام حذفی سوئد است. این تیم در مرحله گروهی بالاتر از واستراس، سولنتونا و سیریوس ایستاد و به‌عنوان تیم نخست راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد. در این مرحله گوته‌بورگ موفق شد در دیداری که 120 دقیقه ادامه داشت، با نتیجه 3 بر یک هاماربی قدرتمند را شکست بدهد و به نیمه‌نهایی برسد. در این مرحله باز هم گوته‌بورگ در 120 دقیقه توانست حریف خود الفسبورگ را از پیش‌رو بردارد و به فینال برسد.
در سوئد برای پویا اسبقی احترام زیادی قائل می‌شوند و حتی به‌دلیل سن و سال و شباهت سبک کاری او به سرمربی سابق گوته‌بورگ، لاتزیو، رم، منچسترسیتی و تیم ملی انگلیس، لقب اریکسون جدید را برایش در نظر گرفته‌اند. اسبقی که با گوته‌بورگ در میانه‌های جدول لیگ سوئد قرار دارد، حالا امیدوار است به قهرمانی در جام حذفی برسد و بتواند در رقابت‌های اروپایی شرکت کند. بدون شک یکی از دلایل نتایج متوسط گوته‌بورگ در لیگ سوئد، همین رقابت‌های فشرده و بازی‌های 120 دقیقه‌ای است که این تیم در جام حذفی انجام داده و البته حریفان خود را مغلوب کرده است. اسبقی که فصل قبل بارنزلی از لیگ یک انگلیس را خواهان خود می‌دید، به این پیشنهاد پاسخ منفی داد تا برنامه‌های خود را در گوته‌بورگ ادامه بدهد. او که دو فصل دیگر قرارداد خود را تمدید کرده، سعی دارد قدم‌های بزرگتری بردارد و به نخستین افتخار رسمی خود دست یابد؛ افتخاری جذاب برای یک مربی جوان و ایرانی که نشان داده آینده روشنی پیش‌رو دارد. حدود هشت روز دیگر فینال جام حذفی سوئد برگزار می‌شود و گوته‌بورگ باید به مصاف یک تیم پرافتخار دیگر به نام مالمو برود. مالمو معرف زلاتان ابراهیمویچ به سطح نخست فوتبال اروپاست. این تیم البته حالا یک بازیکن ایرانی نیز در اختیار دارد و به همین دلیل فینال جام حذفی سوئد را می‌توان دوئل ایرانی‌ها دانست. بهرنگ صفری، دفاع چپ سابق تیم ملی سوئد که اصالتی ایرانی دارد، حالا در 35 سالگی یکی از بازیکنان کلیدی مالمو محسوب می‌شود. پویا اسبقی در 35 سالگی می‌تواند جام حذفی سوئد را با گوته‌بورگ فتح کند و بیشتر از حالا به فوتبال اروپا و لیگ‌های معتبر معرفی شود. بعد از این قهرمانی احتمالی، شاید مسیر اسبقی از گوته‌بورگ جدا شود و او را در یکی از باشگاه‌های بزرگتر ببینیم؛ باشگاهی که می‌تواند در لیگی معتبر باشد و سکوی پرتاب این مربی جوان محسوب شود. هرچند اسبقی نشان داده اهمیت زیادی به پیشرفت و ادامه حضور در اروپا قائل است اما اگر پیشنهادی هم از ایران دریافت کند، روی آن فکر خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز