خبرگزاری کار ایران

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان:

بیش از ۱۲ هزار تن گردو در نقاط مختلف استان دچار خسارت شده است

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۸۵۰

بیش از ۱۲ هزار تن گردو در نقاط مختلف استان دچار خسارت شده که در برخی مناطق آسیب بسیار جدی بوده است.

حجت الله شهبازی اظهار کرد: سال گذشته ۶۰۳ هزار و ۷۷۴ تن محصولات باغی در استان همدان تولید شده بود که براساس برآورد اولیه امسال نیز ۷۲۶ هزار و ۴۴۹ تن محصول تولید می شود.

به گزارش ایلنا از همدان، وی با بیان اینکه به ۶.۲ درصد از محصولات باغی استان دچار خسارت و سرمازدگی شده اند، افزود: نزدیک به ۴۵ هزار و ۳۸۷ تن از محصولات باغی استان در ابتدای امسال دچار سرمازدگی شده و خسارت دیده اند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: پیش بینی نهایی تولید محصولات باغی استان همدان با در نظر گرفتن میزان خسارت به ۶۸۱ هزار و ۶۲ تن رسیده که با این وجود نسبت به تولیدات سال گذشته نیز با افزایش رو به رو بوده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۰.۵ درصد از محصولات باغی استان همدان دچار مشکل شد، گفت: سال گذشته نیز ۷۰ هزار و ۴۷۸ تن از محصولات باغی استان همدان به علت سرمازدگی دچار خسارت شد.

شهبازی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۴۴.۵ درصد از محصولات باغی استان همدان برداشت شده و روند برداشت محصولات نیز هنور ادامه دارد، عنوان کرد: از ابتدای امسال ۹۰ درصد محصول هلو و شلیل به میزان ۶۹ هزار و ۴۲۳ تن، ۱۰۰ درصد محصول آلو قطره طلا به میزان هشت هزار و ۸۸۳ تن، ۱۰۰ درصد گوجه سبز به میزان هزار و ۳۱۱ تن، ۲۰ درصد سیب درختی به میزان ۱۹ هزار و ۳۳۴ تن، ۹۰ درصد گلابی استان به میزان چهار هزار و ۵۳۲ تن برداشت شده است.

وی بیان کرد: همچنین ۹۰ درصد بادام تولیدی استان به میزان هفت هزار و ۴۶۳ تن، ۱۵ درصد گردو به میزان هشت هزار و ۱۷۰تن، ۱۰۰ درصد زردآلو به میزان ۱۵ هزار و ۵۴۷ تن، ۱۰۰ درصد گیلاس به میزان سه هزار و ۴۰۶ تن از باغات استان همدان امسال برداشت شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه بیشترین محصول باغی تولیدی در استان همدان انگور است، افزود: براساس پیش بینی ها امسال ۳۹۷ هزار و ۷۵۵ تن انگور در استان همدان تولید می‎شود که تاکنون ۴۰ درصد آن به میزان ۱۵۹ هزار و ۱۰۲ تن برداشت شده است.

وی با اشاره به اینکه در تولید محصول انگور با افزایش تولید رو به رو بوده ایم، گفت: سال گذشته ۴۳ هزار تن و امسال ۱۸ هزار تن از محصول انگور تولید شده در استان دچار خسارت شد.

وی درباره کشت و تولید گیاهان دارویی نیز عنوان کرد: سال ۹۰، دو هزار و ۷۳۷ هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان بوده که در نهایت پنج هزار و ۷۶۳ تن محصول تولید شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: سطح زیرکشت گیاهان دارویی در سال ۹۱ به سه هزار و ۳۳۳ هکتار رسیده و در نهایت هفت هزار و ۷۶۶ تن محصول گیاهان دارویی در استان تولید شده است.

وی تاکید کرد: سال گذشته نیز چهار هزار و ۲۵۳ هکتار زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفت که در نهایت ۹ هزار و ۶۸۰ تن محصولات گیاهان دارویی در استان تولید شده است.

شهبازی با بیان اینکه استان همدان در تولید دو محصول رازیانه و گشنیز رتبه اول را در کشور دارد، تصریح کرد: ۹۸ درصد تولید رازیانه کشور و ۴۷ درصد تولید گشنیز کشور در استان همدان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه کشت و تولید زعفران در بین کشاورزان همدان رو به رو رشد است، گفت: در سال ۹۰ نزدیک به ۳۸ هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت این محصول رفته و ۱۲۵ کیلوگرم زعفران تولید شد.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: سال ۹۱ نیز ۴۲.۳ هکتار سطح زیرکشت محصول زعفران رفته و ۱۳۸ کیلوگرم محصول در نهایت تولید شد، همچنین سال گذشته در ۴۸ هکتار از اراضی استان زعفران کشت شد که در نهایت ۱۶۲ کیلوگرم محصول تولید شد.

وی با اشاره به آمارنامه سال ۹۱ وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: براساس این آمار رتبه همدان در کشور از نظر مساحت زیرکشت باغات ۱۳، رتبه همدان از نظر تولیدات هشت کشور و رتبه استان همدان عملکرد در واحد سطح هفت کشور بوده است.

شهبازی اصلاح باغات درجه ۲ و جایگزینی باغات درجه ۳ را از دیگر وظایف حوزه باغبانی دانست و گفت: از سال ۸۳ تا ۹۲ در ۱۷ هزار و ۱۲۸ هکتار از باغات استان اصلاح و جایگزینی صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: سال گذشته نیز در دو هزار و ۳۴۰ هکتار از باغات استان عملیات اصلاح و در ۱۷۵ هکتار از باغات همدان عملیات جایگزینی صورت پذیرفت.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از توسعه باغات در استان همدان خبر داد و گفت: از سال ۸۲ تا ۹۲ نزدیک به ۲۲ هزار و ۱۰۰ هکتار باغ جدید در استان همدان ایجاد شده که این رقم در سال گذشته هزار و ۳۲۷ هکتار بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز