خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

بیش از 36 هزار قزوینی برای اهدای خون مراجعه کردند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۸۷۹

نیاز به اهدای خون در فصل سرما افزایش می‌یابد/ضرورت اصلاح باورهای غلط درباره اهدای خون بانوان

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: در 8 ماه امسال، 36 هزار و 807 نفر برای اهدای خون مراجعه کرده که از این تعداد 26 هزار و 700 نفر موفق به اهدا شدند.

پژمان صالحی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به وضعیت اهدای خون در استان گفت: در سال جاری 73 درصد مراجعه‌کنندگان موفق به اهدای خون شده و بقیه آن‌ها به‌دلایل مختلف این امکان را از دست داده‌اند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ادامه‌ داد: میزان مراجعه برای اهدای خون نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته 0.2 درصد کاهش داشته است.

وی عنوان کرد: 58.6 درصد از مراجعین اهداکنندگان مستمر خون و 6.7 درصد هم بانوان بودند که میزان مراجعه بانوان هم نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

این مسئول با بیان اینکه 50 درصد جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: انتظار می‌رود بانوان از اهدای خون استقبال بیشتری داشته‌ باشند.

ضرورت فرهنگ‌سازی برای اهدای خون بانوان

وی ادامه‌ داد: در روستای "خورهشت" بانوانی داریم که دسته‌جمعی با مینی‌بوس برای اهدای خون به تاکستان می‌آیند و در سطح کشور نمونه هستند، می‌توان این بانوان را به‌عنوان الگو معرفی کرد.

صالحی‌فر افزایش مراجعه بانوان برای اهدای خون را نیازمند کار فرهنگی دانست و تصریح کرد: خون بانوان به‌ دلایل مختلف سالم‌تر است و در برخی کشورهای اروپایی 52 درصد اهداکنندگان بانوان هستند اما این میزان در ایران حدود 6 درصد است.

ضرورت اصلاح باورهای غلط درباره اهدای خون بانوان

وی درباره باورهای غلط در حوزه عدم توانایی بانوان برای اهدای خون گفت: تمام افرادی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند چه برای بار اول باشد و چه اهداکننده مستمر باشند، ابتدا توسط پزشکان معاینه می‌شوند و اگر شرایط لازم را نداشته باشند از آن‌ها خون دریافت نمی‌شود.

مدیرکل اهدای خون استان قزوین ادامه‌ داد: از بانوان تست هموگلوبین هم گرفته‌ می‌شود و حتی اگر در آستانه کم‌خونی باشند هم از آن‌ها خون گرفته نمی‌شود، به برخی هم بعد از دریافت خون قرص آهن داده‌ می‌شود تا از کم‌خونی احتمالی پیشگیری شود.

روزانه به 180 واحد خون نیاز داریم

وی با بیان اینکه در فصل سرما نیاز به اهدای خون افزایش پیدا می‌کند، گفت: نیاز به خون روندی دائمی و مستمر است اما در آستانه فصل سرد تعدادی از مراجعین را به‌دلیل سرماخوردگی یا بیماری‌های فصل سرما از دست می‌دهیم.

این مسئول ادامه‌ داد: همچنین به‌دلیل شرایط نامساعد جوی و لغزنده بودن جاده‌ها میزان تصادف‌ها افزایش می‌یابد که به‌ویژه در قزوین که محور مواصلاتی است با افزایش حوادث نیاز به خون هم زیاد می‌شود.

وی عنوان کرد: روزانه به حدود 180 واحد خون نیاز داریم و باتوجه به اینکه تاریخ مصرف پلاکت 3 روز است لازم است اهدای خون مستمر هم داشته‌ باشیم.

استفاده از ظرفیت مناسبت‌های مذهبی برای اهدای خون

صالحی‌فر اظهار کرد: ارگان‌ها، اداره‌ها و تشکل‌ها می‌توانند در هفته‌ای که برای بزرگداشت آن‌ها نام‌گذاری شده یکی از برنامه‌های جانبی را اهدای خون گروهی قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما مناسبت‌های مذهبی مختلفی داریم، در حال‌حاضر هم در ایام فاطمیه هستیم، می‌توان از این فرصت‌ها برای اهدای خون استفاده‌ کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز