خبرگزاری کار ایران

سرپرست امور عشایر یزد:

سالانه ۳۰۰۰ تانکر آبرسانی برای عشایر استان اعزام می شود /۶۰ تا ۷۰ درصد عشایر فاقد بیمه درمانی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۱۲۳

سرپرست امور عشایر استان یزد با اشاره به پتانسیل‌های بالای منطقه عشایری در استان و مشکلات تامین آب عشایر منطقه، گفت: سالانه ۳۰۰۰ تانکر آبرسانی برای عشایر استان اعزام می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، جواد شمس با بیان اینکه دو درصد از جمعیت کشور را جامعه عشایر شامل می‌شود، اظهار داشت: یزد بیش از هزار و ۴۲۰ خانوار عشایری دارد که این تعداد کمتر از یک درصد از جمیعت استان را شامل می‌شوند و عمدتا در سه شهرستان مروست، خاتم و ابرکوه و در بخش‌هایی از ندوشن میبد حضور دارند.

وی در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: عشایر استان که ۲۵۰ هزار راس دام سبک  و ۵۰۰ نفر شتر را در اختیار دارند، ۲۰ درصد گوشت قرمز استان یعنی سالانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز را تولید می‌کنند و نقش مهمی در تولیدات ارگانیک فراوردهای خام دامی و البته ایجاد اشتغال بی‌درد سر برای استان دارند.

وی شعار امسال روز ملی عشایر را «مناطق عشایری، کانون‌های تولید و ارزش آفرینی» ذکر و با اشاره به اهم اقدامات صورت گرفته توسط اداره امور عشایر استان عنوان کرد: خرید چهار دستگاه تانکر با اعتبار ۹ میلیارد تومان جهت آبرسانی سیار به عشایر استان انجام شده که امیدواریم در هفته‌های آتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

شمس با بیان اینکه سالانه ۳۰۰۰ تانکر آبرسانی برای عشایر استان اعزام می شود، به خبرنگاران گفت: اجرای عملیات ساخت مخزن و خط انتقال آب به مناطق جشمه شور هرات و چاه احمد مروست در حال اجراست که امیدواریم تا شش ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه منطقه عشایری باغ معدن در شهرستان خاتم با حدود ۲۵ خانوار یکی از مناطق دارای پتانسیل بالا در زمینه دامپروری و نیز گردشگری است ولی سالهاست به شدت دچار مشکل تامین آب است افزود: هم اکنون به رغم مراحل نهایی ساخت مخرن و اجرای حدود یک کیلومتر خط انتقال آب در این منطقه،‌ نیازمند تکمیل خط انتقال به طور سه کیلومتر با صرف دو میلیارد تومان اعتبار است که امیدواریم با حمایت مسئولان این مشکل منطقه مرتفع شود.

این مسئول با اشاره به وجود یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه عشایری در استان، تیغ‌زنی راههای عشایری را از جمله خدمات اداره امور عشایر استان برشمرد و افزود: در حوزه خدمات اقدامات دیگری مانند توزیع خوراک دام، آب و آرد و پرداخت تسهیلات به عشایر نیز انجام می‌گیرد.

وی از وجود پنج شرکت تعاونی عشایری فعال زیر نظر اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان در استان و نیز فعالیت صندوق‌های خرد عشایری خبر داد و عنوان کرد: پارسال توزیع ۶۰ دستگاه پنل خورشیدی در بین عشایر استان صورت گرفت و امسال نیز اعتباراتی در این خصوص در نظر گرفته شده است.

شمس از جمله مشکلات حوزه عشایر استان را موضوعات آموزش و بهداشت خواند و گفت: البته در خصوص آموزش، تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش و نوسازی مدارس منعقد شده که بر اساس آن نوسازی مدارس عشایری در اولویت قرار بگیرد و در همین راستا گزارشهایی مبنی بر وجود مشکلات این مدارس به نوسازی اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه بهداشت نیز مشکلاتی را داریم که برخی مربوط به ساخت و مرمت سرویس‌های بهداشتی است و بخش‌هایی نیز مربوط به ارائه آموزش‌های بهداشتی به عشایر است که در قالب تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت مورد اهتمام است تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات عشایر نداشتن بیمه درمانی است به طوری‌که ۶۰ تا ۷۰ درصد عشایر فاقد بیمه درمانی هستند.

شمس تصریح کرد: به‌ رغم فعالیت صندوق بیمه روستاییان و عشایر به دلیل عدم برخورداری این صندوق از ارائه خدمات بیمه درمانی، استقبال چندانی توسط عشایر نشده و البته در قانون بودجه امسال بیمه رایگان عشایر برای اجرا در بازه پنج ساله مطرح شده که امیدواریم برای رفع این مشکل تامین اعتبار شود.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز