خبرگزاری کار ایران

درگفت وگو با ایلنا مطرح شد:

آغاز کشت کلزا در گلستان از ۱۵ مهر/ کشاورزان کود شیمایی را از مراکز معتبر تهیه کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۰۰۴۸

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با بیان‌اینکه این استان رتبه اول تولید دانه های روغنی را دارد، گفت: کشت کلزا در گلستان از ۱۵ مهر شروع می شود و تا اوایل آذرماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، کلزا یکی از دانه های روغنی بسیار مهم است که بیشتر در مناطق معتدل کشت می شود. کاشت کلزا کم آب بر و برای کشاورزان به صرفه است. این‌محصول پس از غلات مهم‌ترین محصول استراتژیک کشور محسوب می شود.

گلستان با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید کلزا در کشور  محسوب می شود که سالانه ۷۰ هزار هکتار از اراضی این استان به زیر کشت کلزا می رود  و همین‌امر سبب شده است تا گلستان رتبه اول تولید کلزای کشور را در اختیار داشته باشد.

  حاصلخیزی خاک و مبارزه با آفات، تقارن دوره رشد این محصول با نزولات آسمانی و امکان کشت بصورت دیم از مزیت های کلزا است. رعایت تاریخ زمان کشت این محصول تاثیر زیادی در افزایش راندمان تولید آن خواهد داشت.

سهولت در کاشت، داشت، برداشت و سوددهی مناسب از جمله عواملی است که موجب روی آوردن کشاورزان  به کشت  کلزا است و دولت باید در پرداخت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان  کلزاکار گلستانی حمایت های بیشتری کند.

 گلستان مرز مشترک زمینی با کشور ترکمنستان و برخورداری از گمرک اینچه برون گنبدکاووس، ارتباط ریلی با ترکمنستان و آسیای میانه را دارد که ظرفیتی برای رونق صادرات محصولات کشاورزی از جمله کلزا با کشورهای آسیای‌میانه را دارد که گلستان یک بازار ۳۰۰ میلیونی محصولات کلزا صادر کند و ارز وارد کشور  کند.

محمد رضا عباسی درگفت وگو با ایلنای گلستان اظهارکرد: برنامه ابلاغی به جهاد کشاورزی استان داده شده برای کشت کلزا ۶۵ هزار هکتار است که تامین بذر و کود شیمایی ما به کشاورزان می دهیم.

وی ادامه داد: کشت کلزا از نیمه دوم مهر ماه شروع می شود که تا نیمه آذرماه ادامه دارد و برداشت محصول نیز از اواخر اردیبهشت سال آینده شروع می شود.

عباسی افزود: اگر اتفاق اقلیمی خاص در استان نیفتد پیش بینی می شود ۷۵ هزار تن کلزا درگلستان تولید شود. گلستان رتبه اول کلزا درکشور را دارد. لازم است کشاورزان کود های شیمایی از مراکز معتبر ومورد تایید سازمان جهاد‌شاورزی دریافت وحتما فاکتور بگیرند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: کشاورزان استان  از بذر خودمصرفی کلزا استفاده نکنند. حدود ۱۵ رقم کلزا شامل هایولای ۵۵۹، هایولای۵۰، هایولای ۴۸۱۵، آر جی‌ اس، تراپل و دلگان در گلستان کشت خواهد شد.

وی بیان کرد: قیمت تضمینی هر کیلوگرم کلزا دراستان ۲۴ هزار و۵۰۰ تومان اعلام شده و کشاورزان در صورت مشاهده علف هرز در مزارع کلزا خود حتما با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی  شهرستان نسبت به استفاده سموم اقدام کنند.

عباسی گفت: کشت کلزا در شرایطی که با کمبود آب مواجه هستیم  بسیار مقرون به صرفه است و باقی ماندن بقایای کلزا در خاک باعث افزایش حاصلخیزی خاک و عملکرد محصول بعدی و همچنین  جلوگیری از فرسایش خاک خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کنترل  علف های هرز، مقاومت برابر سرما، خاصیت سازگاری با محیط،  برداشت زودهنگام، استفاده بهینه و رطوبت وبارندگی و... از مزایایی کشت کلزا محسوب می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز