خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

وجود ۵ میلیون دانش آموز بسیجی در سطح کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۷۹۱۷

مدیر امور بانوان سازمان بسیج دانش آموزی گفت: ما حدود ۵ میلیون دانش آموز بسیجی در سطح کشور داریم که تمام مدارس دولتی، غیردولتی، سمپاد، نمونه دولتی و...را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دانش آموزان سمپاد سراسر کشور در جریان اردوهای راهیان پیشرفت و امید از از یادمان شهدای هویزه بازدید کرده و با حضور در منطقه سوم نیروی دریایی امام حسین (ع) سپاه با قدرت دریایی سپاه از نزدیک آشنا شدند و از پایگاه پهپاد هوا فضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موقعیت حضرت علی اکبر (ع) بازدید کردند. در جریان این بازدید «حسنا شاملواحمدی» مدیر امور بانوان سازمان بسیج دانش آموزی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد فعالیت‌های تشکیلاتی این بسیج اظهار کرد: بسیج دانش آموزی یک تشکل دانش آموزی است و مهم‌ترین وظیفه یک تشکل جدا از اینکه چه ماهیت یا اسمی داشته باشد، این است که به فرایند اجتماعی شدن دانش آموزان کمک کند. 

مدیر امور بانوان سازمان بسیج دانش آموزی تصریح کرد: بسیج دانش آموزی مطابق با وظیفه‌ای که دارد و شاخه‌ای از سپاه محسوب می‌شود، تشکلی انقلابی و مذهبی محسوب می‌شود که مهم‌ترین هدفش ترویج فرهنگ ناب اسلام و انقلاب در بین دانش آموزان و مدارس کشور است. 

وی با تاکید بر اینکه بسیج دانش آموزی تمام مدارس کشور را در برمی گیرد، گفت: ما حدود ۵ میلیون دانش آموز بسیجی در سطح کشور داریم که تمام مدارس دولتی، غیردولتی، سمپاد، نمونه دولتی و در واقع همه مدارس را شامل می‌شود. 

مدیر امور بانوان سازمان بسیج دانش آموزی افزود: این ۵ میلیون دانش آموز بسیجی آمار رسمی ماست، ولی در همین اردوی راهیان پیشرفت که به همت مدارس سمپاد برگزار می‌شود، ممکن است دانش آموزانی حضور داشته باشند که عضو بسیج هم نیستند. در واقع حوزه فعالیت ما فقط محدود به دانش آموزان بسیجی و کسانی که فرم بسیج را پر کرده باشند، نیست. 

شاملواحمدی ادامه داد: اردوهای پیشرفت امید دقیقا برای دانش آموزانی طراحی شده است که شاید خیلی با فرهنگ بسیجی نیز آشنا نیستند. یکی از اهداف اردوهای پیشرفت این است که دانش آموزان با بسیج و سپاه آشنا شوند و بعد از آشنایی شیفته این فرهنگ می‌شوند. متاسفانه به خاطر بمباران فرهنگی که ممکن است از طریق ماهواره‌ و فضای مجازی علیه نیروهای نظامی و بسیجی وجود داشته باشند، خیلی از دانش آموزان دیدگاه متفاوتی نسبت به ما دارند، ولی وقتی وارد اردوها می‌شوند و اخلاق و رفتار خوب بسیجی‌ها را می‌بینند و نظاره‌گر خلوص و صمیمیت در آن‌ها می‌شوند، ناخودآگاه دلنوشته‌های زیادی از آنها داریم که دانش آموزان پس از اردو و بعد از آشنایی با این قشر که پیش از اردو آشنایی چندانی با آن‌ها نداشته اند، حس خوبی نسبت به آن پیدا می کنند. 

شاملو احمدی ضمن اشاره به اینکه تاثیر این اردوها کوتاه مدت نیست و در درازمدت در دانش آموزان ماندگار می‌شود، گفت: اردوهای راهیان پیشرفت چندبعدی هستند و ساختار ویژه‌ای برای آن برنامه ریزی شده و تاثیرات فرهنگی دارد. همچنین وقتی دانش آموزان این فضای پیشرفت را می‌بینند امید در دلشان ایجاد می‌شود. کشور ما در زمینه نظامی و علمی بسیار پیشرفته است و علاوه بر غرور ملی نسبت به آینده این ذهنیت را پیدا می‌کنند که باید در کشور بمانند و موضوع ممانعت از مهاجرت قشر نخبگانی که یکی از اهداف ما بود را دنبال می‌کنند. دانش آموزان دراین شرایط نقش خود را در آینده پیدا می‌کنند و در کنار آن فرهنگ بسیجی و پاسدار مَنشی را درک می‌کنند. 

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی فعالیت‌های بسیج دانش آموزی با توجه به دیدگاه دانش آموزان امروزی اظهار کرد: دانش اموز آمروزی اهل فکر و تدبیر و تحلیل و استدلال است و به آن‌ها نسل Z می‌گویند. اگر واقعیت‌ها و آرمان‌ها برای آن‌ها به درستی تبیین شود می‌توانند مسائل را درک کنند. دانش آموزان امروزی دانش آموزان زمان جنگ و انقلاب نیستند، اما به هر حال ذات پاکی دارند و اگر این واقعیت‌ها و ارزش‌ها با ابزار و زبان و ادبیات درستی تبیین شود که برای آن‌ها قابل فهم باشند، بسیار حق پذیرند. 

وی اضافه کرد: برخی دانش آموزان نخبگانی و سمپادی به این دلیل که فکر می‌کنند شاید در آینده به عنوان استعداد درخشان موفق نباشند ممکن است به فکر مهاجرت به کشورهای دیگر بیفتند تا بتوانند از نظر مادی و معنوی موقعیت بهتری داشته باشند. آن‌ها وقتی به اردوهای پیشرفت می‌آیند و می‌بینند آنچه دشمن برای آن‌ها القا کرده که ایران جهان سوم است و… درست نیست و در می یابند که ما از نظر شناورها و ناوها و همچنین در زمینه هواوفضا چقدر رشد داشته‌ایم و پهبادهایی داریم که تکنولوژی بومی محسوب می‌شود و یکی از افتخارات ما نیز همین است. 

شاملواحمدی تاکید کرد: کشورهای دیگر با کمک دوستان خود به پیشرفت رسیده اند، اما ما با دست خالی و در شرایط تحریم و نداشتن سیم خاردار در جبهه به اینجا رسیده ایم. دانش آموزان در این اردوها می‌بینند که با همه مسائل به جایی رسیده‌ایم که خاک و آسمان و دریای ایران امن است. ما می‌خواهیم دانش آموزان در این اردوها به ایرانی بودن خود افتخار کنند. 

مدیر امور بانوان سازمان بسیج دانش آموزی در مورد ایجاد شکاف در مسیر تربیتی برخی دانش آموزان بواسطه دیدگاه‌های متفاوت خانواده با مدرسه، تصریح کرد: یکی از ماموریت‌های بزرگ ما جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری نسبت به این قضیه تاکید دارند و اهمیت قائل شده اند. جهاد تبیین برای طیف دانش آموزی که دهه هشتادی و نودی‌ محسوب می‌شوند، باید با شیوه‌ای که برای این امر در خصوص افراد ۳۰ یا ۴۰ساله انتخاب می‌شود متفاوت باشد. 

وی گفت: جهاد تبیین در اردوهای راهیان پیشرفت عملی و بصری است. دانش آموزان ما تشنه درک و تجربه هستند و توصیه و نصیحت نمی‌خواهند. ما امروز حرف‌هایی برای گفتن داریم، دانش آموز با شنیدن ماجراهای تاریخی قانع نمی‌شود، ولی وقتی به اردو می‌آید و می‌بیند نیروی دریایی چطور چند تفنگداری که به مرزهای آبی ما تجاوز کرده بودند، دستگیر کردند، جهاد تبیین برای آن‌ها اتفاق می‌افتد. 

مدیر امور بانوان سازمان بسیج دانش آموزی خاطرنشان کرد: بسیاری از دانش آموزان آنچه در اردو تجربه می‌کنند را برای خانواده خود نیز شرح می‌دهند و همین بزرگترین اهرم جهاد تبیین است و خانواده را نیز به این شکل پای کار می‌آوریم و جهاد تبیین از دانش آموز آغاز می‌شود ولی به آن‌ها ختم نمی‌شود. 

در ادامه شاملواحمدی در مورد سطح اردوهای پیشرفت نیز گفت: اردوهای پیشرفت در دو سطح اردوهای ملی و استانی برگزار می‌شود. اردوهای ملی مانند اردوی پیشرفت خوزستان بود که همزمان در بیرجند و کاشان و تبریز نیز برگزار خواهد شد. در اردوها در سطح ملی دانش آموزان بیشتر با پیشرفت‌های دفاعی و نظامی آشنا می‌شوند. 

وی در ادامه بیان کرد: دانش آموزان از هر استانی با پیشرفت‌ها و صنایع پیشرفته‌ استان خود آشنا می‌شوند و صرفا منوط به پیشرفت‌های نظامی نیست. اتفاقا خیلی از مراکز صنعتی و علمی غیرمرتبط با موضوعات نظامی نیز مورد بازدید دانش آموزان قرار می‌گیرد. 

شاملواحمدی در مورد ارتباط با دانش آموزانی که روحیات خاصی دارند و از نظر علمی و حتی عرفی با دیگر دانش آموزان تفاوت‌هایی دارند و توجه به این دانش آموزان با شرایط خاص توضیح داد: برنامه‌های بسیج دانش آموزی طیف وسیعی را شامل می‌شود. اردو یکی از ابزارهای ماست که بسیار ابزار مناسبی است اما ما انواع برنامه‌ها و نشست‌ها را هم داریم که مناسبتی و غیرمناسبتی هستند. ما برای انواع دانش آموزان برنامه داریم تا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. شاید دانش آموزی نتواند با ابزار اردویی بسیج ارتباط برقرار کند و شاید با شرکت در انواع مسابقات یا فعالیت‌های فضای مجازی ارتباط بیشتری با ما برقرار کند. 

وی در آخر ضمن بیان اینکه سازمان بسیج دانش آموزی در دو عرصه حضوری و مجازی فعالیت دارد، گفت: یکی از تشکل‌های دانش آموزی موفق و پربازدید در سراسر کشور هستیم. ما برای دانش آموزان با عقاید و نژادهای مختلف برنامه داریم. برای دانش آموزان آسیب دیده یا در معرض آسیب نیاز به برنامه‌های خاصی است. با تعاملات با آموزش و پرورش برای این دسته دانش آموزان برنامه‌های مشاوره‌ای طراحی شده تا اطلاعاتی را برای خانواده‌ها تبیین کند. بسیاری از این دانش آموزان از سوی خانواده دچار مشکل هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز