خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ خبر داد:

دستگیری باند ۸ نفره کلاهبرداری تلفنی با ترفند جایزه خوش‌حسابی اپراتورها

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۹۸۹۴

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری باند ۸ نفره کلاهبرداری تلفنی با ترفند برنده شدن در جایزه خوش‌حسابی یکی از اپراتورهای تلفن همراه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرهنگ داوود معظمی گودرزی صبح امروز در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات این خبر گفت: در این پرونده همکاران عزیزم در پلیس فتای پایتخت با اقدامات شبانه‌روزی توانستند هشت نفر از متهمانی را که از طریق تماس‌های تلفنی که از زندان با شهروندان برقرار می‌کردند و با اعلام برنده شدن در جایزه خوش‌حسابی یکی از اپراتورهای تلفن همراه به کلاهبرداری می‌پرداختند، دستگیر کنند.

وی افزود: در چند سال گذشته شاهد آن بوده‌ایم که کلاهبرداران با شگردهای مختلفی با شهروندان تماس می‌گیرند تا اعتماد آنها را جلب کنند، به طور مثال کلاهبرداران در همین پرونده به مردم اعلام می‌کردند که شما در جوایز خوش‌حسابی یکی از اپراتورهای تلفن همراه برنده شده‌اید و برای دریافت جایزه صرفا یک کد پیامکی که برایتان ارسال می‌شود را باید برای ما قرائت کنید تا بتوانیم مبلغ جایزه را به شما پرداخت کنیم.

رئیس پلیس فتای پایتخت ادامه داد: قرائت این‌گونه کدهای پیامکی مساوی است با دسترسی دادن به نرم‌افزار‌های بانکی که متاسفانه برخی شهروندان این اشتباه را مرتکب می‌شوند و در این پرونده وقتی کلاهبرداران کد را از فرد می‌گرفتند، به نرم‌افزار‌های بانکی او ورود پیدا می‌کردند و به هویت، کد ملی و سایر اطلاعات فردی شخص دسترسی پیدا می‌کردند.

رئیس پلیس فتای پایتخت ادامه داد: در ادامه کلاهبرداران با اعلام کد ملی و اطلاعات شخصی افراد به آنها، اعتماد شهروندان را جلب می‌کردند و طوری وانمود می‌کردند که از طرف یکی از نهادهای رسمی کشور تماس می‌گیرند و سپس کد دیگری را برای شهروندان ارسال می‌کردند که مربوط به کد برداشت از حساب بانکی آنها بود. در این شرایط شهروندان به دلیل اعتمادی که به کلاهبرداران تلفنی پیدا می‌کردند، کد پیامکی دوم را هم برای این افراد قرائت می‌کردند و سپس آنها با همکاری سایر مجرمان، وجوهات را از حساب بانکی شهروندان خارج می‌کردند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ خاطرنشان کرد: این پرونده شامل یک جرم ترکیبی است که افراد مختلفی در آن دخیل هستند، به نحوی که برخی افراد از داخل زندان با شهروندان تماس می‌گرفتند و برخی افراد نیز از بیرون زندان، کارت‌های بانکی دیگران را اجاره می‌کردند تا مبالغ کلاهبرداری‌شده را به این کارت‌ها انتقال دهند. برخی دیگر هم از بیرون زندان کارهای نرم‌افزاری را انجام می‌دادند و برخی دیگر هم با استفاده از کارت‌های اجاره‌ای، به خرید ارز و سکه می‌پرداختند تا مبالغ قابل ردیابی را بتوانند به مبلغ غیر‌قابل ردیابی تبدیل کنند.

معظمی گودرزی در ادامه اظهار داشت: تا کنون ۶۰ نفر از شهروندان در متهمان این پرونده شکایت کرده‌اند و مبلغ سرقت‌شده حدود ۲ میلیارد تومان برآورد شده است، اما بررسی‌های ما ادامه دارد و احتمالا مبلغ سرقت‌شده و تعداد شاکیان افزایش خواهد یافت.

این مقام انتظامی حوزه سایبری تاکید کرد: از تمام شهروندان تقاضا می‌کنیم که به هیچ وجه کدهای پیامکی را که برای آنها ارسال می‌شود، در اختیار افراد ناشناس نگذارند، چراکه این کدها می‌تواند زمینه دسترسی کلاهبرداران به اطلاعات شخصی، حساب بانکی و حتی تصاویر خصوصی آنها در شبکه‌های اجتماعی را فراهم کند.

وی در پایان تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم با نهادهای ذی‌ربط صورت گرفته است تا امکان دسترسی مجرمان به تلفن همراه در زندان‌ها از بین برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز