خبرگزاری کار ایران

تشکیل مجمع خیرین آبخیزداری استان البرز با هدف حفظ منابع آبی و خاکی

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۵۰۹

مجمع خیرین آبخیزداری استان البرز با هدف حفظ منابع آبی و خاکی استان البرز تشکیل شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، جلسه ای با موضوع خیرین آبخیزداری با حضور پرویز گرشاسبی معاونت آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور ،حامد فرضی  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز،  و اعضا مجمع خیرین استان برگزار گردید.

محمد مختاری، رئیس اتاق تعاون استان البرز، ضمن خوش آمد گویی بیان داشت با رفع شدن مشکلات پیش روی مجمع خیرین آبخیزداری ثبت و مجوز آن انجام گردید، این مجمع با هدف هدایت کمک های مردمی و خیرین، جهت حفظ منابع آبی و طبیعی استان تشکیل شده است. استان البرز با توجه به شرایط و موقعیت خاص جهت حل مشکلات خود نیازمند مشارکت همگان بویژه سازمانهای مردم نهاد می باشد.

پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این نشست عنوان کرد: نقش خیرین بالاتر از انجام صرفا یکسری اقدامات است، این مجمع می تواند در موضوعاتی که مرتبط با  امنیت حیاتی و غذایی مردم می باشد، نقش تسهیلگر و  جریان ساز را داشته باشد.

گرشاسبی خاطرنشان کرد: آبخیزداری نقش بسیار مهمی در حفاظت از منابع آب و خاک دارد و در شرایط فعلی که میزان نزولات جوی کم است، می تواند در تامین و ذخیره آب از طریق کاهش تبخیر و نفوذ آب به داخل زمین نقش قابل توجهی داشته باشد، به نحوی که انجام اقدامات آبخیزداری در بالادست مقدار 13 برابر میزان تبخیر را نسبت به انجام عملیات ذخیره آب در پایین دست کاهش می دهد.

در ادامه حامد فرضی مدیر کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان البرز ضمن اشاره به اهمیت موضوع آب و تامین آن بیان داشت یکی از راهکارهای مهم و اصلی در تامین آب برای بخش های شرب و صنعت و الخصوص کشاورزی انجام اقدامات آبخیزداری آنهم با رویکرد مشارکتی می باشد.

فرضی تاکید نمود مشارکت مردمی و دستگاه های اجرایی جهت دستیابی به اهداف توسعه ای و مدیریت پایدار سرزمین یک ضرورت است که مجمع خیرین در این مسیر و نهادینه کردن آن می تواند نقش بسیار موثر موثری ایفا نماید.

در ادامه منصور خاکی عضو مجمع خیرین، ضمن اشاره به موضوع بحران آب در استان البرز و تاثیر آن بر پایتخت، رواناب تولیدی در بالادست حوزه های آبخیز و نقش آن در مدیریت منابع آب، پخش سیلاب و اهمیت آن در تغذیه سفره های آب زیرزمینی و سایر موارد مرتبط، بیان داشت سازمانهای مردم نهاد از قبیل مجمع خیرین و همراهی دستگاه های اجرایی در حل معضلات استان از قبیل سیل، فرسایش، لغزش، بحران آب می تواند تاثیر  بسزایی ذاشتعه باشد.

کمالی زاده عضو دیگر مجمع خیرین نیز اظهار داشت: موضوع سیل در استان البرز طی سنوات گذشته الخصوص چند سال اخیر خسارات جانی و مالی زیادی به همراه داشته است، یکی از اقداماتی که جهت کنترل آن باید انجام بگیرد عملیات آبخیزداری است، آبخیزداری علاوه بر کنترل سیل مانع ورود رسوبات به مخزن سدهای بزرگ و در نتیجه افزایش طول عمر آنها نیز می گردد.

وی در ادامه بیان کردند جهت فراهم شدن زمینه فعالیت و همکاری بیشتر مجمع خیرین اقداماتی از قبیل معرفی این مجمع به ادارات مرتبط در مباحث مدیریت منابع آب و خاک، در اختیار قرار دادن یک محل برای مجمع  خیرین در استان برای هماهنگی و ارتباط با مردم و مسئولین بمنظور هم افزایی و تاثیرگذار بیشتر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز