خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، علت عفونت قارچ سیاه/ قسمت‌ داخلی مغز و پشت حفره‌ چشم، ناحیه درگیر بیماری است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۸۲۱

دبیر انجمن عفونی کشور گفت: هندی‌ها دچار سوء تغذیه، عوامل محیطی و فقر بودند و سیستم ایمنی‌شان از اول ضعیف بوده است که به عفونت قارچ سیاه مبتلا شدند و حالا با ابتلا به کرونا شرایط سخت‌تری را متحمل شدند.

«آمیتیس رمضانی» دبیر انجمن عفونی کشور در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به بحران ابتلای چندین هزار هندی به عفونت قارچ سیاه، بیان کرد: قارچ سیاه چیزی است که به طور عادی در همه کشورها حتی کشور خود ما در افرادی که نقص ایمنی شدید دارند دیده می‌شود، این عفونت در افرادی که شیمی درمانی می‌کنند و یا به دلیل پیوند، داروهای کاهش سیستم ایمنی مصرف می‌کنند می‌تواند خود را نشان دهد.

وی ادامه داد: این قارچ در کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تهاجمی می‌شود و آسیب ایجاد می‌کند، اما در افراد با سیستم ایمنی نرمال هم امکان دارد وجود داشته باشد ولی کسی را بیمار نمی‌کند، حتی در کشورهای دیگر هم این عفونت فقط در افرادی که سیستم ایمنی خیلی ضعیف دارند دیده می‌شود.

رمضانی افزود: در هند مشاهده کردند، افراد مبتلا به کرونا که زمان زیادی و با شدت بالا درگیر بیماری بودند، موارد کپک سیاه در آنها بالا رفته است که حتما زمینه‌ی این شرایط یک سیستم ایمنی ضعیف و بیماری طولانی مدت بوده است.

وی گفت: در واقع برای کسی که طی یک هفته درگیر کرونا باشد این اتفاق نمی‌افتد و به نظر این افراد خودشان دچار سوء تغذیه، عوامل محیطی و فقر بودند و سیستم ایمنی‌شان از اول ضعیف بوده است که حالا با ابتلا به کرونا شرایط سخت‌تری را متحمل شدند، اما توجه داشته باشید که این موضوع برای کشور ما جای نگرانی ندارد.

رمضانی در مورد علایم و نواحی درگیر کننده‌ی این عفونت در بدن، افزود: بیشتر قسمت‌ داخلی مغز و پشت حفره‌ی چشم را درگیر می‌کند ولی اینطور نیست که نشانه‌های اولیه‌ی آن را بشناسیم و از طریف یافته‌ها متوجه بیماری شویم.

رمضانی بیان کرد: خیلی نباید به علایم این بیماری تمرکز کرد چون علائم غیر ختصاصی دارد و تاکید می‌کنم ضعف ایمنی که از قبل در مبتلایان هندی بوده، منجر به این مساله در هند شده است.

دبیر انجمن عفونی ایران در مورد خطر جهش‌های ویروس هندی و آفریقایی، گفت: وقتی یک جهش جدید می‌آید، قبلی‌ها کم کم از منطقه خارج می‌شوند و سویه جدید که غالب‌تر است شروع به گردش می‌کند، بنابراین الان دیگر ویروس ووهان در بین بیماران نداریم، بلکه هر چه است ویروس جهش یافته‌ی انگلیسی است که غالب شده است.

وی ادامه داد:  در حال حاضر که ویروس هندی و آفریقایی زیاد شده، ویروس انگلیسی نسبت به آنها ضعیف‌تر خواهد بود، بنابراین ویروس هندی و آفریقایی غالب خواهد شد.

رمضانی افزود: وقتی در بدن ما به دلیل واکسن یا ابتلای قبلی آنتی بادی وجود دارد در برابر ویروس دفاع می‌کند، اما این آنتی بادی‌ها در برابر ویروس هندی و آفریقایی ضعیف عمل می‌کند و امکان دارد عفونت مجدد به وجود بیاید، یعنی کسی که واکسن زده یا بهبود یافته، امکان دارد دوباره مبتلا شود.

وی در پایان گفت: ما هم از این دو جهت از ویروس جهش یافته‌ی هندی و آفریقایی نگران هستیم، در ویروس هندی انتشار در بیماری بالا است و در آفریقایی مواردی دیده می‌شود که آنتی بادی موجود نمی‌تواند ویروس را خنثی کند و با قدرت ضعیف مقابله می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز