خبرگزاری کار ایران

عضو هیات‌مدیره فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی:

عملکرد شرکت‌ها در دوره کرونا، ملاک مناسبی برای اختصاص سهمیه ارز نیست/ مشکلات بخشنامه‌های خلق‌الساعه/ موانع سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۷۴۹

سال 1403 با تدبیر رهبر معظم انقلاب و با عنایت به اهمیت تولید و اشتغال در کشور، به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است و معظم‌له در این خصوص عنوان کردند که «جهش در تولید بدون حضور مردم در اقتصاد و عرصه تولید، امکان‌پذیر نیست و باید موانع حضور مردم در بخش تولید برطرف و ظرفیت‌های بزرگ مردمی فعال شوند.»

به گزارش ایلنا، در این میان، فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، کارآفرینان و تشکل‌های تخصصی آنها، از جمله بهترین منابع مردمی برای مشارکت در چگونگی جهش تولید و دستیابی به اهداف شعار سال هستند.

فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی، در راستای نیل به اهداف این شعار، اقدام به تشکیل کارگروهی با مشارکت بخش دولتی و فعالان صنعت غذا و کشاورزی نموده است تا چالش‌ها و موانع این صنعت را در گفت‌گو و تعامل با بخش دولتی مطرح و رفع نمایند.

حسن گرجی، عضو هیات‌مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی و فعال در عرصه تولید و کارآفرینی، از جمله افرادی بود که در نخستین جلسه این کارگروه، به‌صورت تیتروار به برخی چالش‌ها و موانع تولید در بخش کشاورزی و صنایع غذایی اشاره کرد:

مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید

عضو هیات‌مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی در مورد مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، گفت: اگر بتوان مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را برای تمام صنایع مشابه جاری کرد، کمک زیادی به حل مشکلات و رفع موانع تولید می‌شود.

گرجی توضیح داد: به‌عنوان مثال برخی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی برای حل مشکلات خود به این ستاد مراجعه و مصوبه‌ای برای حل آن اخذ می‌کنند که اگر یک واحد تولیدی دیگر نیز برای همان مشکل مراجعه کند، باید مجددا مراحل قبل را طی کند و مصوبه جداگانه بگیرد؛ در صورتی‌که بهتر است ترتیبی فراهم شود که وقتی ستاد مصوبه‌ای صادر می‌کند، برای دیگر واحدهای مربوط به آن صنعت هم قابلیت اجرایی داشته باشد.

سهمیه‌بندی ارزی

وی در ادامه گفت: موضوع دیگر بحث سهمیه‌بندی ارزی است که سه سال گذشته را برای تخصیص ارز در سال 1403 برای واحدهای تولیدی مبنا قرار داده‌اند؛ درصورتی‌که کشور و واحدهای تولیدی در طول این دوره، درگیر کرونا بوده‌اند و از نظر اقتصادی مشکلاتی وجود داشت که نتوانستند مواد اولیه یا ماشین‌آلات و... وارد کنند. در این سال‌ها شرایط عادی بر اقتصاد و تبادلات شرکت‌ها حاکم نبوده که بخواهیم آن را ملاک فعالیت‌ها قرار دهیم و بهتر است که مبنای این موضوع را دوره بعد از کرونا در نظر بگیرند.

بخشنامه‌های خلق‌الساعه

این فعال صنعت غذا ادامه داد: موضوع دیگر در مورد واردات مواد اولیه است که بخشنامه‌های خلق‌الساعه به واحدهای تولیدی ضربه می‌زنند؛ به‌طوری‌که ما مواد اولیه و اسانس را از برخی کشورهای همسایه مانند ترکیه، خریداری و به کشور منتقل می‌کنیم و تا زمان رسیدن آن به گمرک ممکن است یک بازه زمانی20 روز تا یک ماه طول بکشد، اما وقتی محموله به گمرک می‌رسد، یک‌باره به‌دلیل صدور یک بخشنامه، کار ترخیص این کالا با موانعی مواجه شود و مدتی در گمرک معطل ‌شود که باعث اتلاف سرمایه است و هزینه‌هایی به واحدهای تولیدی تحمیل می‌کند.

دستورالعمل شماره 11 سازمان تامین اجتماعی

عضو هیات‌مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی در ادامه به موانع و چالش‌هایی که سازمان تامین اجتماعی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند اشاره کرد و گفت: اخیرا این سازمان دستورالعملی صادر کرده به‌نام دستورالعمل شماره 11 که تیشه به ریشه تولیدکنندگان و کارآفرینان می‌زند؛ سالیانه روی همه قراردادها مانند ایاب و ذهاب، رفت وآمد پرسنل، غذایی که به پرسنل می‌دهیم، حمل محصولات و... 32 درصد رسما از قراردادهای کاری ما دریافت می‌کند و 7 درصد هم جریمه برای آن در نظر می‌گیرد که این اقدام باعث زمین خوردن تولید می‌شود؛ مثلا اگر ما با یک نقاش قرارداد داشته باشیم که دیوارهای کارخانه را رنگ کند، دستورالعمل شماره 11 برای آن اجرا می‌شود و باید 32 درصد به تامین اجتماعی پرداخت کنیم.

گرجی گفت: ما همین الان 30 درصد (23 درصد سهم کارآفرین و 7 درصد سهم کارگر) بابت بیمه کارکنان، به تامین اجتماعی پرداخت می‌کنیم اما این 32 الی 39 درصد دستورالعمل شماره 11 واقعا وحشتناک است.

سازمان امور مالیاتی

گرجی همچنین گفت: موضع دیگر بحث سازمان امور مالیاتی است؛ این سازمان یک «برگه‌ قطعی» صادر می‌کند که بلافاصله آن را به اجرا می‌گذارند و گاهی به بهانه اینکه برگ قطعی برای آن صادر و از طرف واحد تولیدی پرداخت نشده است وسلیه نقلیه ما بارگیری شده اما برای آن حکم توقیف می‌زنند، بلافاصله اجرای حکم صادر کرده‌اند. در صورتی که در این موارد باید فرصت دهند تا روال اداری و تجدید نظر آن طی شود و بعد اقدام نمایند. اما متاسفانه «برگ قطعی» را صادر و بلافاصله اجرا و جریمه ماهیانه نیز برای آن در نظر می‌گیرند و هیچ مهلتی هم برای پرداخت آن در نظر نمی‌گیرند و درصورت پرداخت نشدن، حساب‌های تولیدکنندگان را می‌بندند و مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز