خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان تات با اشاره به ۵۰ سالگی این سازمان:

جلوگیری از خروج 2/5 میلیارد دلار ارز با فعالیت سازمان تات/ افزایش 400 درصدی تولید محصولات زراعی بر اثر رسوخ دانش در مزارع

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۷۱۱

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه چندین موسسه تحقیقاتی مختلف مانند: موسسه اصلاح بذر و نهال، موسسه تحقیقات دیم موسسه گیاه‌پزشکی موسسه آب و خاک موسسه ثبت بذر ونهال و... در زیرمجموعه سازمان تحقیات، آموزش و ترویج کشاورزی فعالیت دارند، گفت: اگرچه سازمان تحقیقات کشاورزی امسال وارد پنجاهمین سال تاسیس خود شده است، اما برخی موسسات تحقیقاتی زیرمجموعه این سازمان مانند: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی عمر بالای 100 سال دارند.

به گزارش ایلنا سیدمجتبی خیام‌نکویی با اشاره به 50 سال فعالیت سازمان تات، به برخی از اقدامات و برنامه‌های انجام شده در این سازمان اشاره کرد و گفت: مواردی مانند: تحقیقات به‌نژادی و به‌زراعی حداقل 50 محصول زراعی و حداقل 25 محصول باغی؛ انجام تحقیقات آب و خاک برای کلیه محصولات زراعی و باغی؛ تحقیقات تناسب اراضی زراعی و باغی؛ تحقیقات گیاه‌پزشکی مربوط به 600 آفت و بیماری؛ تحقیقات جنگل، مرتع، آبخیز؛ در اختیار داشتن 9 باغ ملی کشور؛ تحقیقات علوم شیلاتی، دامی، زنبور عسل؛ فعالیت‌های گسترده‌ در حوزه ترویج و آموزش و... برخی از فعالیت‌های سازمان تحقیقات کشاورزی را تشکیل می‌دهند.

مزارع نوآور بهره‌ور

وی با اشاره به ارائه مسائل آموزشی و تروجی از طریق مزارع نوآور و بهره‌ور، گفت: در حال حاضر تعداد 46 مزرعه نوآور و بهره‌ور در زمینه‌های مختلف کشاورزی، باغبانی، دامپروری و... با مشارکت بخش خصوصی شناسایی و مجوز گرفته‌اند و درصدد هستیم که تا پایان امسال تعداد آن را به 150 مزرعه برسانیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: این مزارع شامل زیربخش‌های مختلف کشاورزی می‌شوند و هر مزرعه نوآور بهره‌ور، 15مزرعه دیگر را زیر پوشش خود قرار می‌دهد و برنامه‌های ترویجی را به آنها منتقل می‌کند.

وی همچنین عنوان کرد: حدود 400 دانش مختلف در زمینه کشاورزی را به بخش خصوصی انتقال داده یا در حال انتقال آن هستیم که بسیاری از این موارد به‌صورت رایگان انجام می‌گیرید.

جلوگیری از خروج حداقل 2/5 میلیارد دلار ارز از کشور

خیام‌نکویی در ادامه گفت: اگر بخواهیم به 2 الی 3 کار شاخص سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج اشاره کنیم، می‌توان گفت:  98/5 درصد از کل بذور گیاهان زراعی کشور با مشارکت بخش خصوصی در سازمان تحقیقات تولید می‌شود که ارزش آن حدود 2 میلیارد دلار است و حدود 0/5 میلیارد دلار ارزش سایر محصولات فناورانه در مجموعه این سازمان، از جمله موادری مانند: واکسن‌های انسانی، دام، طیور، سرم‌سازی و... است و اگر بخواهیم بسیار سخت‌گیرانه به قضیه نگاه کنیم، وجود سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی باعث می‌شود که سالانه از خروج حدود 2/5 میلیارد ارز از کشور جلوگیری شود.

رشد 400درصدی تولید در بخش کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سال 57 کل تولیدات کشاورزی 25 میلیون تن بوده و امروز به 130 میلیون تن رسیده که فقط با 40 درصد افزایش سطح زیر کشت، رشد 400 درصدی در تولید اتفاق افتاده و این امر فقط ناشی از رسوخ دانش و فناوری در مزارع بوده است.

الگوی کشت

خیام‌نکویی در مورد الگوی کشت نیز عنوان کرد: الگوی کشت از 2 سال قبل شروع شده و امروز علاوه بر اینکه تبدیل به گفتمان غالب در تمام کشور شده است، در 7 استان کشور که جایگاه مهمی در که حدود 50 درصد غذایی کشور را تامین می‌کند بیشترین ضریب نفوذ الگوی کشت اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه خودکفایی که در برنامه هفتم ترسیم شده است، دستیابی به خودکفایی حداقل 90 درصدی در محصولات راهبردی است، گفت: از طرف دیگر یکی از رویکردهای اصلی در راستای ارتقای سلامت جامعه، کاهش میزان سمپاشی محصولات است که سازمان تحقیقات این مسئله را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز