خبرگزاری کار ایران

هدف‌گذاری کاهش مصرف آب کشاورزی به ۵۱ میلیارد متر مکعب در سند امنیت غذایی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۲۳۱

کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی از ۸۱ میلیارد متر مکعب به ۵۱ میلیارد متر مکعب در افق ۱۴۱۱ در سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی هدفگذاری شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از  وزارت جهادکشاورزی، در سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی که پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۵ تیر ۱۴۰۲ توسط رییس جمهوری به تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط در کشور ابلاغ شد، جبران روند تخریبی منابع طبیعی در گذشته، تعادل بخشی به مصرف آب در حوزه کشاورزی، نیل به خودکفایی در محصولات اساسی و تامین پایداری امنیت غذایی از طریق افزایش بهره‌وری به عنوان رویکرد اصلی مد نظر قرار گرفته است.

بنابراین گزارش، در این سند که قرار است با همگرایی همه‌جانبه دستگاه‌های مرتبط اجرا شود، به موضوع مصرف آب در بخش کشاورزی توجه ویژه شده به طوری که راندمان آبیاری در بخش کشاورزی از ۴۵ درصد فعلی با بکارگیری دانش، فناوری‌های نوین و ترویج باید به ۶۰ درصد برسد.

بر اساس این سند مهم، بیلان منفی آبخوان‌ها نیز از ۱۳۱ میلیارد متر مکعب به ۱۰۵ میلیارد متر مکعب کاهش یابد.

این سند همچنین افزایش بهره‌وری آب از ۱.۳۹ کیلوگرم ماده خشک به ازای مصرف هر متر مکعب آب به ۲.۶ کیلوگرم تا سال ۱۴۱۱ هدفگذاری کرده است.

برپایه سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی، فرسایش خاک کشور که در حال حاضر ۱۶ تن در هکتار است باید به ۱۳ تن در هکتار در مدت یاد شده کاهش یابد.

در راستای تامین پایدار غذا و جلوگیری از فشار بر منابع پایه تولید، کاهش مصرف سرانه برخی محصولات اساسی وارداتی از محورهای این سند است به طوری که مصرف سرانه شکر از ۶۶ گرم در روز به ۴۰ گرم در روز و مصرف سرانه روغن از ۴۶ گرم در روز به ۳۵ گرم در روز هدفگذاری شده است.

بنابراین گزارش، ضایعات بخش کشاورزی از ۳۰ درصد فعلی به ۱۵ درصد باید کاهش یابد و تولید سالانه آبزیان نیز از ۱.۳ میلیون تن به ۲.۶ میلیون تن در سال ۱۴۱۱ برسد.

گفتنی است؛ روند تدوین سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی از سال ۱۳۹۸ آغاز و با مشارکت نمایندگان ۲۶ دستگاه و ۱۵۰ متخصص صورت گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز