خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران:

فرآوری ماهیان ریز صید شده، یکی از راه‌های ارزان‌سازی آبزیان/ افزایش ۱۰۸ هزار تنی به تولیدات شیلاتی با احداث پنج شهر ساحلی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۹۳۷

معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران گفت: سازمان شیلات برای ورود ۱۲۵ هزار تن از ماهیان ‌ریز در سبد صید که قابلیت تبدیل شدن به غذاهای آماده و ارزان به سفره مردم را دارد، برنامه‌ریزی می‌کند.

به گزارش ایلنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی سیدحسین حسینی به بیان سیاست‌ها و عملکرد حوزه شیلات و آبزیان پرداخت و گفت: نقش‌آفرینی شیلات در تامین امنیت غذایی در تمامی فعالیت‌های کشاورزی در آب خودنمایی می‌کند.

حسینی عنوان کرد: رتبه ایران در پایبندی به مدیریت صید و عبور از برداشت کمی به سمت کیفی از ۵۳ به ۷۳ درصد رسیده است و برطبق نظر دبیر کمیسیون IOTC  کشورمان به عنوان الگویی موثر در بین کشورهای عضو معرفی شده است.

وی از افزایش تعداد زیستگاه‌های مصنوعی طی ۴۰ سال اخیر خبر داد و گفت: در این مدت ۱۰ هزار زیستگاه مصنوعی برای بهره‌وری بیشتر از دریاها وجود داشت در حالی که در یک ساله اخیر ۵ هزار زیستگاه به این تعداد افزوده شد و در برنامه داریم تا پایان برنامه هفتم توسعه به عدد ۴۰ هزار زیستگاه برسیم.

حسینی به وجود ذخایر فانوس ماهیان در آب‌های عمیق که حدود ۲.۳ میلیون تن برآورد شده است، اشاره و تصریح کرد: در دنیا از ۹۲ میلیون تن صید، ۱۹ میلیون تن برداشت از آب‌های عمیق و به روش صید ترال انجام می‌شود و در کشور ما نیز این امکان برای تهیه پودر ماهی وجود دارد.

معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران از برنامه‌ریزی سازمان شیلات ایران برای ورود ۱۲۵ هزار تن از ماهیان ریزی که در سبد صید وجود دارد برای تبدیل آنها به غذاهای آماده و ارزان به سفره مردم خبر داد و گفت: ماهیانی که قابلیت خوراک انسانی ندارند نیز تبدیل به پودر ماهی خواهند شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: وجود۲۲۰ نقطه تلاقی، ۱۲۰ اسکله تخلیه آبزیان و ۳۸ موج‌شکن مردمی که قابلیت تبدیل شدن به سایت‌های پشتیبان پرورش ماهی در قفس را دارند، از دیگر پتانسیل‌های سازمان شیلات است.

افزایش ۱۰۸ هزار تنی به تولیدات شیلاتی با احداث پنج شهر ساحلی

رییس سازمان شیلات ایران ادامه داد: معرفی پنج شهر ساحلی با محوریت شیلات از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای بالا بردن تولیدات شیلاتی پیشنهاد شده است، که با راه‌اندازی آن ۱۰۸ هزار تن به تولیدات شیلاتی خواهد افزود.

وی همچنین گفت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در توسعه دریامحور، جلسات بسیاری برگزار شده است و برنامه‌ریزی‌هایی در این راستا در دستور کار است.

معاون وزیر در سازمان شیلات، دستیابی در تولید تخم تمام ماده و تریپلوئید ماهی قزل‌آلا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان که باعث شد در سال گذشته ۷۰ درصد نیاز کشور محقق شود را یکی از مسیرهای خوداتکایی در این حوزه برشمرد و تاکید کرد: دو شرکت تولید کننده، موفق به صادرات تخم تمام ماده و تریپلوئید ماهی قزل‌آلا به کشورهای تاجیکستان، ارمنستان و ازبکستان شدند.

حسینی همچنین گفت: تعداد قفس‌ها با رشد ۴ برابری از ۱۳۳ به ۲۵۶ قفس رسیده است و در زمینه تجهیزات قفس نیز تا حد زیادی خودکفا هستیم.

وی ادامه داد: در زمینه خوراک آبزیان، علاوه بر تامین نیاز داخل، جزو صادر کنندگان هستیم و در حوزه میگو نیز تنها یک درصد مواد اولیه خوراک وارد می‌شود و ۹۹ درصد آن تولید در داخل کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، تولید بچه‌ماهی را پاشنه آشیل تولید برشمرد و افزود: شش مرکز تکثیر ماهیان دریایی ۲۳۰۰ مولد پرورش داده و در این بخش به سمت خودکفایی در حرکت هستیم.

وی استفاده از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ادوات نانوحباب که منجر به افزایش ۲.۵ برابری تولید می‌شود را نقطه عطفی در تولید برشمرد و گفت: به دنبال ورود بیشتر دانش به حوزه شیلات هستیم.

حسینی درباره ساختار تشکیلاتی و سطح ادارات شیلاتی در کشور تصریح کرد: ۱۱ اداره شیلاتی در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی سطح کشور وجود دارد که برخی از آنها پتانسیل تبدیل شدن به اداره کل را دارند، اما فقر نیروی انسانی و کمبود نیروهای متخصص وجود دارد که با برگزاری دوره‌های آموزشی تلاش می‌شود، جذب نیرو اتفاق بیفتد.

وی از افزایش سرمایه‌گذاری در رشته شیلات و آبزیان خبر داد و گفت: مطابق راهنمای سرمایه‌گذاری که در سایت سازمان شیلات موجود است، حجم سرمایه‌گذاری به ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید و امسال حجم سرمایه‌ها به ۱۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که این امر نشان از وجود ظرفیت‌ها در حوزه آبزی‌پروری دارد.

ایجاد بازارهای تخصصی راه ورود آبزیان به سفره‌های مردم          

رییس سازمان شیلات ایران، ارزان‌سازی و افزایش فرهنگ آبزی مصرفی را از مهمترین برنامه‌های محوری سازمان شیلات ایران برشمرد و ادامه داد: با ایجاد بازارهای تخصصی و حذف واسطه‌ها تلاش می‌کنیم با کاهش قیمت آبزیان و عرضه محصولات ارزان‌تر، راه ورود آبزیان را به سفره های مردم باز کنیم.

وی تولید غذاهای فراوری شده همچون کوبیده، قیمه و قورمه سبزی تهیه شده از آبزیان را یکی از مدل‌های ارزان‌سازی برشمرد و ادامه داد: رسانه‌های ارتباط جمعی همچون تلوزیون با تولید برنامه‌هایی در حوزه فرهنگ آبزی مصرفی، می‌توانند نقش موثری در این زمینه ایفا کنند.

حسینی درباره حمایت سازمان از صیادان گفت: مطابق دستور مقام عالی وزارت، برای سرمایه‌گذاران، تولید کنندگان و بهره‌برداران این بخش فرش قرمز پهن می‌کنیم و تمام قد در حوزه صدور مجوزها و حل مشکلات، تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز