خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی در دومین نشست گروه تخصصی شبکه بیوتکنولوژی کشاورزی اکو:

پیشرفت بیوتکنولوژی؛ فرصت راهبردی برای کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۱۷۸

سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران، میزبان دومین نشست گروه تخصصی شبکه بیوتکنولوژی کشاورزی اکو است.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان تات، سید مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با  اشاره به فرصت‌های علمی و اقتصادی موجود در کشورهای عضو اکو، تاکید کرد: پیشنهاد می شود شبکه بیوتکنولوژی کشاورزی اکو بر استفاده از نیروی انسانی متخصص، انتقال تجربیات و دانش فنی و اشتراک‌گذاری اطلاعات، اعتبارسنجی ایمنی زیستی و تحلیل مدیریت ریسک محصولات بیوتکنولوژی متمرکز شود.

خیام نکویی در این نشست افزایش جمعیت در سراسر جهان را تهدیدی برای امنیت غذایی دانست و گفت: رشد جمعیت، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، منجر به افزایش 70 درصدی تولیدات مواد غذایی تا سال 2050 خواهد شد، و این مهم بهره وری کشاورزی را در چند دهه آینده در اولویت قرار خواهد داد.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تمرکز بیوتکنولوژی بر ایجاد فناوری هایی که عملکرد محصول را افزایش می دهد، ادامه داد: پیشرفت های بیوتکنولوژیکی در تولید محصولات کشاورزی طی 50 سال گذشته رو به رشد بوده است اما همچنان نیاز است تلاش ها برای کاهش فقر و نابرابری با استفاده از بیوتکنولوژی ادامه یابد.

    وی با اشاره به اینکه  بخش کشاورزی در منطقه با مشکلات راندمان پایین نهاده، تنش های غیرزیستی و زیستی، ضایعات عظیم کشاورزی که تأثیرات منفی قابل توجهی بر کل تولید کالاهای کشاورزی و محیط زیست منطقه ایجاد می کند، مواجه بوده است بر ضرورت بهبود استراتژی های مرسوم برای غلبه بر این نوع مشکلات تاکید کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی استفاده از استراتژی های بیوتکنولوژیک مدرن در راستای افزایش تولید مواد غذایی برای تقاضای رو به رشد و تضمین امنیت غذایی در منطقه را ضروری دانست.

خیام نکویی با اشاره به اینکه بیوتکنولوژی کشاورزی در کشورهای عضو اکو نیز در حال توسعه است، خاطر نشان کرد: سرعت این پیشرفت باید با همکاری کشورهای عضو اکو افزایش یابد.

وی  با بیان اینکه اکثر کشورهای عضو اکو به عنوان مرکز منشاء و تنوع بسیاری از گیاهان معطر، دارویی و زینتی در نظر گرفته می شوند، گفت: تنوع بالای منطقه ECO در ماهی ها، حیوانات و میکروارگانیسم ها در راستای  امنیت غذایی و توسعه پایدار اهمیت حیاتی دارند.

خیام نکویی در پایان هماهنگ کردن مقررات ایمنی زیستی در کشورهای عضو برای تجارت ایمن این نوع کالاها را موضوع مهم دیگری دانست و تصریح کرد: برگزاری دومین نشست گروه تخصصی شبکه بیوتکنولوژی کشاورزی اکو با رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده  می تواند گامی موثر در توسعه علمی و اقتصادی منطقه بردارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز