خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

برنج های وارداتی که به نام ایرانی در بازار عرضه می شود!

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۷۷۹

در حالی که بر اساس آمار، ایران سالانه تا یک میلیون تن برنج وارداتی برای تامین بازار نیاز دارد، شنیده ها حاکی است واردات بیش از این و در زمان برداشت صورت می گیرد؛ ضمن اینکه دلالان، برنج وارداتی را با برنج ایرانی مخلوط می کنند و به این ترتیب به نام محصول ایرانی عرضه می کنند.

به گزارش ایلنا، در کنار محصولاتی همچون گندم و ذرت، برنج یکی از سه محصول مهم غذایی است که در سبد خانوارها در سراسر جهان جای می گیرد و در این میان کشورهایی مانند: چین، هند، بنگلادش، اندونزی، ویتنام، تایلند، فیلیپین و پاکستان، بیشترین تولید برنج را در جهان دارند.

چین و هند؛ تولید کننده نیمی از کل برنج تولیدی در سراسر جهان

 به طوری که بر اساس آمار سازمان فائو در سال زراعی 2022-2021 بیش از 200 میلیون تن برنج توسط چین تولید شده است و بعد از آن نیز هندوستان با  تولید بیش از 195 میلیون تن در جایگاه دوم قرار دارد . به این ترتیب این دو کشور مجموعا حدود 50 درصد کل تولید جهانی را به خود اختصاص می دهند که غالبا نیز برای مصرف داخلی صرف می شود.

ایران نیز جزو کشورهای تولید کننده برنج است که غالبا در استان های شمالی کشور تولید می شود. این در حالی است که بر اساس آمارها ایران سالانه بیش از 3 میلیون تن برنج نیاز دارد تا در بازار خللی ایجاد نشود. با این تفاسیر بیش از 2 میلیون تن این نیاز غالبا از طریق تولید داخل تامین می شود و یک میلیون تن نیز به صورت وارداتی به بازار تزریق می شود. اگرچه برخی معتقدند گاهی میزان واردات بیش از این ارقام می شود و بازار از کنترل خارج می شود.

با این وجود یکی از مواردی که پیش از این اجرا می شد و در فصل برداشت برنج داخلی هیچ برنج خارجی مجوز واردات نمی گرفت، اما شنیده ها حاکی است این موضوع دیگر رعایت نمی شود و همین امر موجب شده از سال قبل مقادیری برنج ایرانی در انبارها بماند. این در حالی است با شروع فصل برداشت محصول امسال نیز به این مقادیر اضافه می شود و به گفته کارشناسان در این میان برنج کاران داخلی اصلی ترین متضرران خواهند بود.

عرضه برنج وارداتی به نام ایرانی در بازار

 عنایت الله بیابانی، قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز در گفت و گو با ایلنا به بُعد دیگری از شرایط حاکم بر بازار برنجپرداخته و  می گوید: با توجه به صحبت‌ هایی که اخیراً با برنج کاران مازندران و مناطق دیگر انجام داده‌ایم یکی از اصلی ‌ترین گلایه مندی های برنج کاران مربوط به این است که عمدتا دلالان، برنج های وارداتی را با برنج ایرانی مخلوط می کنند و به نام برنج ایرانی به دست مردم می دهند!

بیابانی افزود: از سوی دیگر شاهد هستیم که دولت به بهانه تامین مایحتاج مردم در فصل برداشت برنج، نیز اقدام به واردات برنج از دیگر کشورها می کند و به این ترتیب بخش اعظمی از اشتغال را از مردم می گیرد. در حالی که قانونا در فصل برداشت مجوز واردات برنج داده نمی شد.

 

محدود نکردن واردات برنج به معنای عدم حمایت دولت از برنج کاران داخلی است

قائم مقام خانه کشاورز  خاطر نشان کرد: برنج کاران ما مدعی نیستند که در حال حاضر تامین کننده تمام نیاز کشور باشند و مخالف واردات برنج هم نیستند، بلکه می گویند نباید قدری برنج وارد شود که لطمه به برنج داخلی بخورد و برنج ‌ها مانند سال قبل در انبارها بماند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این همانطور که گفته شد اصلی‌ ترین دغدغه برنج کاران کشور این است که برنج ‌های وارداتی را به عنوان برنج وارداتی نمی‌فروشند؛ به این معنا که برنج وارداتی به اندازه غیر قابل مصرف وارد می شود و  لذا برنج کار ایرانی آسیب می‌بیند. به همین دلیل شاهد هستیم که گاهی مواقع زمین ‌های برنج کوبی تبدیل به باغات می ‌شود یا به فروش می‌رسد.

بیایانی با تاکید بر اینکه دولت باید در بحث واردات برنج به صورت جدی بازنگری کند، افزود:  ما مدعی هستیم که برنج ایرانی بسیار با کیفیت است و قطعاً قیمت بالاتری هم دارد و از آن طرف برنج خارجی قیمت پایین ‌تری دارد و برای برخی اقشار باید تامین شود. اما حرف ما روی این مسئله این است که دولت با محدود نکردن واردات برنج خارجی، از برنج کار ایرانی حمایت نمی‌کند و این یعنی به حاشیه رفتن تولید داخل که قطعا پیامدهای ناخوشایندی برای تولید ما خواهد داشت.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز