خبرگزاری کار ایران

10درصد صادرات بخش کشاورزی مربوط به آبزیان است/ صادرات به 79 کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۹۵۸

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان عنوان کرد: با اینکه تولیدات آبزیان یک درصد کل محصولات بخش کشاورزی را شامل می‌شوند اما 10درصد صادرات این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر خدایی، دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در پانزدهمین همایش ملی صادرات ماشین‌آلات و محصولات غذایی که روز یکشنبه 28 خرداد و در جنب نمایشگاه اگروفود برگزار می‌شد، عنوان کرد: جامعه تولیدکنندگان آبزیان کشور با تلاش و کوشش خود توانستند در بازارهای صادراتی قله‌های بزرگی را فتح کنند و تولیدات و زحمات آنها بوده که امروز در صنعت آبزیان چنین جایگاهی را داریم.

خدایی اعلام کرد: جایگاه صادرات آبزیان در بخش صادرات محصولات کشاورزی، به مرور تبدیل به یک جایگاه بسیار برجسته شده است. ویژگی‌های بسیار خوبی در تولید آبزیان وجود دارد که در نتیجه آن با وجود اینکه یک درصد، یعنی حدود 1/28 میلیون تن از 128 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید شده را آبزیان اعم از صید و آبزی‌پروری تشکیل می‌دهند، اما از نظر ارزش صادراتی، آبزیان سهمی نزدیک به 10 درصدی از مجموع حدود 5میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی و غذایی دارند که نشان از ظرفیت‌های صادراتی این بخش دارد.

اشتغال‌زایی

وی ادامه داد: مزارع آبزی‌پروری در تمام 31 استان کشور پراکنده است که نقش مهمی در اشتغالزایی دارند و اشتغال بانوان نیز در این حوزه قابل توجه است. همچنین اشتغال متخصصان و حضور دانش در این صنعت قوی است؛ به‌طوری‌که مزارع پرورشی و صنایع شیلاتی، بسیار پویا و فعال هستند و علی‌رغم همه مشکلات، سعی کرده‌اند خودشان را در سطح استانداردهای روز دنیا فعالیت کنند.

اخذ گواهی‌های بین‌المللی صادرات

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان گفت: برای صادرات دو پیش شرط مهم وجود دارد، یکی اینکه تولیدات صادراتی وجود داشته باشد و دیگر اینکه تولیدات انجام شده واجد خصوصیاتی باشند که کشور مقصد انتظار دارد و گواهی‌های لازم را از کشورهای مقصد اخذ کند که در هر دو زمینه تولیدات شیلاتی ایران شرایط لازم را دارند؛‌ چراکه توانسته‌ایم گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی را اخذ نمائیم.

خدایی توضیح داد: به عنوان مثال محصولات ما اجازه صادرات مستقیم به اتحادیه اروپا را دارند و به خاطر اعتمادی که به ما دارند، طی 30 سال گذشته هیچ محصول برگشتی بابت صادرات آبزیان از اتحادیه اروپا نداشته‌ایم؛ همچنین بر اساس همین ارتباطات 29 شرکت ایرانی در سازمان سیستم فدرال نظارت بر غذا، مواد گیاهی و دامپزشکی کشور روسیه رجیستر (ثبت) هستند و اجازه صادرات به آن کشور را دارند.

وی افزود: علاوه بر اینها در مورد کشور چین نیز که قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای صادرات مواد غذایی دارد و کشورهای زیادی در انتظار رجیستر شدن شرکت‌های خود توسط چینی‌ها هستند، 64 واحد فرآوری ایرانی اجازه صادرات به چین را دارند و همچنین در بین بسیاری کشورهای خلیج فارس و دیگر کشورهای همسایه و کشورهای حوزه CIS تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان دامپزشکی ایران و دیگر سازمان‌های متولی ایجاد شده تا بتوانیم همکاری‌های لازم را داشته باشیم و در حال حاضر عرصه بزرگی جلوی روی صادرات آبزیان قرار دارد که می‌توانیم این حوزه را توسعه دهیم.

زیره به کرمان بردن

خدایی افزود: محصولات شیلاتی ما بعضا به کشورهایی صادر شده که خودشان جزو تولیدکنندگان مهم آن محصولات بوده‌اند؛ مثلا یکی از مهم‌ترین مقاصد صادراتی میگوی ایران به چین است که خود این کشور حدود 1/5 میلیون تن تولید میگو دارد. همچنین کشورهای تایلند و کره جنوبی نیز از تولید کنندگان مهم میگو هستند و ما به آنجا صادرات داریم که نشان می‌دهد صنعت آبزی‌پروری ما این پتانسیل را داشته است.

10درصد صادرات بخش کشاورزی مربوط به آبزیان است/ صادرات به 79 کشور

صادرات به 79 کشور

خدایی اضافه کرد: طبق آمارهای 12 ساله از سال 1390 تاکنون،  1/8 میلیون تن مجموع آبزیان به 79 کشور دنیا صادرات انجام شده است که 3/4 میلیارد دلار ارزش آن بوده است. بالاترین رقم مربوط به ماهیان حرام گوشت است که بیشتر آن به کشورهای آسیای جنوب شرقی صادر شده است.

بخش عمده این صادرات یعنی در حدود 1/9 میلیارد دلار از مبلغ ذکر شده مربوط به صادرات حدود 700 هزار تن انواع ماهیان است و بعد از آن نیز میگو با 906 میلیون دلار در طی 12سال با وزن 247 هزار تن که به 39 کشور از جمله اتحادیه اروپا، آمریکا، چین و برخی کشورهای دیگر صادر شده است.

وی افزود: صادرات ماهیان گرمابی با 187 میلیون دلار  به 13 کشور است که 95 درصد آن به عراق صادر شده است. همچنین قزل‌آلا در رتبه بعدی با 170 میلیون دلار به 17 کشور دنیا، و خاویار حدود 15/5 تن و به مبلغ 14 میلیون دلار به 44 کشور بوده است و جالب اینکه که 118 کیلوگرم خاویار به آمریکا هم صادر کرده‌ایم.

مهم‌ترین بازارهای صادراتی

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در ادامه گفت: در مجموع سهم بازارهای مختلف متفاوت بوده است اما مهم‌ترین بازارهای صادراتی تولیدات شیلاتی ایران به آسیای جنوب شرقی و روسیه است؛ مثلا در سال گذشته از مجموع 60 هزار تن میگوی تولیدی، بخشی در بازار داخلی و بخشی نیز در انبارها است و 36 هزار تن نیز صادر شده که 17 هزار تن آن به روسیه بوده است و این بازار برای ما اهمیت دارد و توانسته‌ایم نظر آنها را جلب کنیم.

زنجیره تامین، کنسرسیوم صادرات

خدایی اظهار کرد: ضعف‌ها و چالش‌هایی نیز وجود دارد، از جمله رقابت‌های منفی، عدم توجه به برندسازی و عدم تمرکز بر روی صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.

وی افزود: از جمله برنامه‌های آینده ما برای رفع برخی چالش‌های موجود، ایجاد زنجیره تامین و ایجاد کنسرسیوم صادرات آبزیان است و امیدواریم در این حوزه وظایف‌مان را به درستی انجام دهیم.   

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز