خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن تولیدکنندگان کود کشور مطرح کرد:

هشدار ابرتورم نهاده‌های کشاورزی در آینده بسیار نزدیک

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۳۸۲

رئیس انجمن تولیدکنندگان کود کشور نسبت به ابرتورم نهاده‌های کشاورزی در آینده بسیار نزدیک هشدار داد.

به گزارش ایلنا، متن یادداشت صیاد فرهادی، رئیس انجمن تولیدکنندگان کود کشور بدین شرح است: 

در سال‌های گذشته با وجود تحریمهای ظالمانه و نفس گیر استکبار جهانی و افزایش هزینه ها جهت خرید ماشین آلات، تولید و تامین مواد اولیه در صنعت کودهای کشاورزی جوابگوی نیاز داخلی بود و با وجود تمام مشکلات در این صنعت، شرکتهای قدرتمند وارد عرصه تولید انواع کودهای کشاورزی شدند و با سرمایه گذاری سنگین، تمام زیر ساختهای مورد نیاز جهت خودکفایی در این صنعت را بنا نهاده و اشتغال قابل توجهی در کشور به وجود آوردند و در واقع همه تولیدکنندگان دست به دست هم دادند تا امنیت غذایی کشور محقق شده و نیاز بیش از ۴ میلیون کشاورز از تولیدات داخلی تامین شود.

تولیدکنندگان این صنعت مانند سایر صنایع با روشهای مختلف با پرداخت هزینه های اضافی بر تحریمهای خارجی فایق آمدند و ماشین آلات خطوط تولید را به روز نمودند و مواد اولیه خود را تامین کردند ولی در حال حاضر متاسفانه اکثر تولیدکنندگان با تحریمهای داخلی در حال زمین گیر شدن هستند. این تحریمهای داخلی که کاملا" برخلاف فرمایشات مقام معظم رهبری در سنوات گذشته است کمر تولید کنندگان را خم نموده است.

متاسفانه با وجود اعلام حمایت مقام عالی اجرایی کشور، مجموعه های زیر بخشی کاملا" برخلاف منافع ملی حرکت می کنند. به عنوان مثال در دو سال گذشته هزینه های حامل های انرژی به بیش از چندین برابر افزایش یافته و سازمانهای خدمات دهنده دولتی معمولا" جلوتر از تورم در حال مسابقه هستند. تحمیل هزینه های سنگین به این صنعت مثل ارزش افزوده و گرانی مواد تولیدی دولتی بر مشکلات افزوده است. تغییر الویت کالا در سامانه جامع تجارت بصورت روزانه و سردرگمی واردکنندگان مواد اولیه، افزایش نرخ ارز، عدم تخصیص ارز از اول اسفند ماه سال ۱۴۰۱ نیز از دیگر معضلات امروز تولیدکنندگان این بخش است.

لازم به ذکر است از زمان خرید ارز از بانک مرکزی تا ورود مواد اولیه به کارخانجات تولیدی حدودا" ۴ ماه زمان لازم است که با مراحل بعدی خرید توسط کشاورز و حمل، شش ماه طول می کشد تا کشاورزان بتوانند نهاده های خریداری شده را مصرف نمایند یعنی اگر همین امروز ارز تخصیصی داده شود ابر تورم در کشت پاییزه امسال رخ خواهد داد و افزایش قیمتها باعث کاهش سطح زیرکشت و همچنین کاهش برداشت در سطح خواهد شد و مسلما" امنیت غذایی در کشور با چالش مواجه می گردد و دولت محترم جهت جبران آن بایستی حداقل ۱۰ برابر ارز مورد نیاز مواد اولیه را به محصول آماده مصرف پرداخت نماید. با توجه به اینکه اکنون تهیه کودهای کشاورزی در جهان با مشکل مواجه است به نظر می رسد تصمیم سازان و تصمیم گیران این بخش از اهمیت موضوع خبر ندارند یا خدای ناکرده عمدا" بر خلاف سیاست کلی نظام که حفظ حداقل سبد خانوار جامعه است حرکت می کنند.

لذا جهت اطلاع تمام ذینفعان اعلام می شود حرکت برخلاف فرمایشات مقام معظم رهبری که همواره حافظ منافع ملی بوده اند خسارت زیانباری خواهد داشت و مسئولان ذیربط باید به ملت فهیم ایران پاسخگو باشند. بنابراین درخواست می شود به موضوعات مطروحه که ذره ای از مشکلات است رسیدگی انجام گیرد که خدای ناکرده خیلی زود دیر نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز