خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

قبل از ۲۵ تیر مزایای مزدی بازنشستگان افزایش یابد و همسان‌سازی اجرا شود/ دوست نداریم مطالباتمان را در خیابان بگیریم!

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۲۹۴

نصرالله دریابیگی با تاکید بر اینکه بایستی همه مشکلات با مذاکره حل شود، بر لزوم رعایت قوانین مزدی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بعد از مخالفت اولیه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با افزایش مزایای مزدی بازنشستگان و نارضایتی گسترده از افزایش ۲۶ درصدی مستمری‌ها، گروه‌هایی از بازنشستگان از احتمال تجمع صنفی در روز ۲۵ تیرماه خبر دادند؛ به گفته‌ی بازنشستگان، مستمری ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومانی کارگران بازنشسته در شرایطی که کف مستمری بازنشستگان سایر صندوق‌ها ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، خلاف عدالت مزدی‌ست و تمام قوانین بالادستی دستمزد را نقض می‌کند.

نصرالله دریابیگی (رئیس کانون کارگران بازنشسته استان مازندران و دبیراجرایی خانه کارگر این استان) در این رابطه می‌گوید: مصالح ملی و منافع جمعی اینگونه ایجاب می‌کند که مطالبات و خواسته‌های قانونی یک جمعیت ده میلیون نفری مورد توجه قرار بگیرد؛ امروز بازنشستگان تامین اجتماعی  به همراه خانواده‌هایشان حدود ده میلیون نفر هستند.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی در هفته‌های گذشته با مسئولان سازمان تامین اجتماعی داشتیم؛ ادامه می‌دهد: ماده ۴۱ قانون کار، دو مولفه اساسی برای دستمزد تعریف کرده؛ یکی تورم و دیگری سبد معیشت. باید با صراحت بگویم در هیچ‌یک از دولت‌های بعد از انقلاب، ماده ۴۱ قانون کار اجرا نشده است؛ نرخ تورم بعضی از مواقع در مذاکرات مزدی مورد توجه قرار گرفته اما تعیین دستمزد براساس میزان هزینه‌های زندگی یا همان سبد معیشت، همواره مورد غفلت قرار گرفته است. این غفلت تاریخی موجب تضییع گسترده‌ی حقوق کارگران  و بازنشستگان شده و آنها را سال به سال به زیر خط فقر سوق داده است.

به گفته دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران، امسال تورم ۴۲ یا ۴۳ درصدی داشتیم اما افزایش حقوق فقط ۲۶ درصد بوده است؛ تازه این افزایش بعد از مطالبه‌گری‌های گسترده و تاکیدات مقام معظم رهبری اتفاق افتاده وگرنه در فروردین ماه، افزایش دستمزد فقط ۲۱ درصد تعیین شد.

دریابیگی اضافه می‌کند: در حال حاضر، وضعیت بازنشستگان کارگری به مراتب بدتر از کارگران شاغل است؛ الان یک کارگر شاغل صفر کیلومتر با احتساب مزایای مزدی، ۲ میلیون و ۶۱۱ هزار تومان می‌گیرد اما کارگر بازنشسته بعد از سی سال تلاش صادقانه، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هم دریافتی ندارد. ما با وزیر کار صحبت کردیم و ایشان همه مواضع قانونی، دلسوزانه و برحق کانون‌های بازنشستگی، خانه کارگر و دبیران اجرایی خانه‌های کارگر را دال بر اینکه امسال حقوق بازنشستگان بر اساس مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی و در همخوانی با ماده ۴۱ قانون کار افزایش یابد، پذیرفتند. در روزهای گذشته دوباره با وزیر محترم صحبت کردیم؛ ایشان بازهم تاکید کردند که موضع من همانست که گفتم و بایستی مزایای مزدی بازنشستگان مانند حق مسکن به گونه‌ای افزایش یابد که بعد از اجرای متناسب‌سازی، کف دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی به همان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد.

انتظار برای تحقق وعده‌ها!

  وی با بیان اینکه امروز و فردا هم جلساتی برای رسیدن به این هدف برگزار می‌شود؛ ادامه می‌دهد: امیدواریم در همین روزهای آینده با افزایش مزایای مزدی و اجرای همسان‌سازی کف حقوق بازنشستگان کارگری به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد؛ این، وعده‌ای است که به ما داده‌اند و ما انتظار داریم این وعده به زودی در همین فردا و پس‌فردا محقق شود.

رئیس کانون کارگران بازنشسته استان مازندران، با تاکید بر اینکه ما نظراتمان را آزادانه با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و وزیر کار بارها و بارها مطرح کرده‌ایم؛ می‌افزاید: امیدواریم حق مسکن بازنشستگان و سایر مزایای بازنشستگی در همین روزهای آتی افزایش یابد و بعد از اجرای قانون همسان‌سازی -که نود درصد توافقات آن انجام شده و فردا و پس‌فردا باید نهایی شود- مستمری کارگران بازنشسته براساس قانون افزایش یابد.

دریابیگی در ارتباط با تجمع ۲۵ تیرماه می‌گوید: ما طی هفته‌های گذشته، مذاکرات طولانی و متعددی داشته‌ایم و بارها صدایمان را به گوش مسئولان رسانده‌ایم؛ آنها هم وعده داده‌اند که در همین روزهای آتی همه مطالبات ما را برآورده سازند؛ ما بازنشستگان دوست نداریم مطالبات‌مان را کف خیابان بگیریم؛ مایلیم با مذاکره و چانه‌زنی همه چیز حل شود و لذا توقع داریم قبل از ۲۵ تیر، هم مزایای مزدی بازنشستگان افزایش یابد و هم اجرای همسان‌سازی به شیوه‌ی اصولی و درست، کلید بخورد.

به گفته وی، خواسته‌های بازنشستگان همگی قانونی و مبتنی بر نص صریح قوانین بالادستی است و همانگونه که وعده داده‌اند بایستی مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی اجرایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز