خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حقوقی هشدار داد؛

رواج بی‌قانونی با حذف حمایت‌های حداقلی قانون کار/ ماده ۱۹۱ قانون کار نیازمند بازنگری است

asdasd
کد خبر : ۳۸۹۴۵۱

یک کار‌شناس حقوقی معتقد است: هرجا که رابطه کارگری- کارفرمایی احراز شود، بایستی قانون کار به صورت کامل اجرا شود و هر تلاشی برای خروج از قانون کار و پیش کشیدن بحث معافیت، رواج بی‌قانونی است.

«علیرضا مقدم»، کار‌شناس حقوقی در گفتگو با ایلنا در ارتباط با بحث تسری معافیت کارفرمایان بقاع متبرکه به کارگاههای کوچک زیر ۵ نفر گفت: این طرح نماد کامل رواج بی‌قانونی است.

وی با تاکید بر اینکه ترویج بی‌قانونی در روابط کار به شدت مذموم است، ادامه داد: مسائل کارگری باید کاملا در چهارچوب قانون کار حل و فصل شود و هر نوع خروج از شمول قانون کار، به سمت بی‌نظمی و تشتت و حق کشی پیش خواهد رفت.

وی افزود: در هر کارگاه، کارخانه و واحد تولیدی که رابطه کارگری-کارفرمایی احراز شود بایستی قانون کار به صورت کامل اجرا شود.

این وکیل دادگستری در ارتباط با ماده ۱۹۱ قانون کار که مستمسک طرح چنین بحث‌هایی است، گفت: این ماده قانونی نیز گرچه شروطی برای ایجاد معافیت‌ها در نظر گرفته است، اما به دلیل ابهام در کلیت مفهومی خود و بازگذاشتن دست شورای عالی کار برای ورود به چنین مباحثی، نیازمند بازنگری است.

وی ادامه داد: شورای عالی کار به جای تمسک جستن به جنین مواد قانونی بهتر است به بازنگری و تقویت قوانین حمایتی بپردازند و اهرم‌های فشار برای اجرای همین حمایت‌های حداقلی موجود در قانون کار تدوین کنند.

مقدم افزود: در شرایطی که بسیاری از اصول مندرج در قانون کار از جمله فصل هفتم این قانون سالهاست اجرا نمی‌شود، تلاش برای ترویج بیشتر بی‌قانونی و حاکم نمودن روح بی‌نظمی به مشتت کردن فضای روابط کار و تضییع هرچه بیشتر حقوق کارگران می‌انجامد.

وی در پایان تصریح کرد: گسترش حمایت‌های حداقلی از کارگرانی که در شرایط معیشتی ناگوار به سر می‌برند کمترین کاری است که مسئولان و کار بدستان می‌توانند انجام دهند و بهتر است به جای طرح مباحثی که در تعارض با حقوق کارگران است، به وظایف قانونی خود عمل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز