خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری؛

تقدیر از پالایشگاهی که طی هشت روز ۲۳ کارگرش کشته یا مصدوم شدند

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۵۶۰

در حالی که طی هشت روز بیش از ۲۳ کارگر پالایشگاه امام خمینی شازند در حین انجام تعمیرات اساسی در این پالایشگاه کشته و مصدوم شده‌اند، امروز اعلام شد رییس سازمان محیط‌ زیست به این مجتمع صنعتی به دلیل تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ لوح «محصول سبز» تقدیم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در خبر‌ها اینطور اعلام شده که پالایشگاه امام خمینی شازند به دلیل تعهد به «رعایت قوانین و مقررات زیست‌ محیطی» و «مسوولیت اجتماعی» این مجتمع صنعتی مبنی بر تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و توزیع آن در کلانشهرهای کشور موفق به دریافت این لوح شد‌ه است.

تقدیم چنین لوحی به شرکتی که طی دو هفته گذشته، بیش از ۲۳ کارگر در آن کشته و مصدوم شدند، از آن جهت حائز اهمیت است که بسیاری از فعالان کارگری شاغل در صنعت نفت در ماه‌های گدشته هشدار داده بودند که در مجتمع‌های صنعتی مربوط به این صنعت، پیشبرد زود‌تر تعهدات اجرایی بر رعایت اصول و موازین حفاظت و ایمنی کار اولویت پیدا کرده است.

ماجرا وقتی پر اهمیت‌تر می‌شود که تقدیر رئیس سازمان محیط زیست از پالایشگاه امام خمینی شازند بخاطر «تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴»را در کنار صحبت‌های دو روز پیش «عباس سلیمانی»، مدیر روابط عمومی این پالایشگاه قرار دهیم. آقای سلیمانی روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت در گفتگو با ایلنا بیان کرد «تولید بنزین یورو در پالایشگاه در حال حاضر که در تعمیرات بسر می‌بریم از ۱۶ میلیون لیتر به ۸ میلیون لیتر کاهش یافته است.»

اعلام این خبر که نگرانی این مقام مسئول در پالایشگاه از کاهش تولید بنزین به نصف را نشان می‌دهد در طرحی کلی‌تر بیانگر فشار مسئولان صنعت نفت بر هر چه سریع‌تر آماده شدن پالایشگاه جهت تولید دوباره بنزین است. اما آقای سلیمانی در ادامه این گفتگو ضمن طبیعی قلمداد کردن مصدومیت ۲۳ کارگر بر اثر تعمیرات اساسی، تاکید کرد «این تعمیرات به مدت ۱۰ روز به طول می‌انجامد» که نسبت به زمانی که به طور معمول در سایر پالایشگاه‌ها برای انجام فرایند تعمیرات اساسی در نظر گرفته می‌شود، کمتر است. با این حال بنا بر اعلام روابط عمومی پالایشگاه شازند زمان تعمیرات اساسی 45 روز تعیین شده است.

«عیسی ثعلبی»، کار‌شناس ایمنی کار نیز معتقد است دلایل وقوع حوادث سریالی در پالایشگاه امام خمینی شازند  «تاکید بر اتمام هرچه سریع‌تر فرایند تعمیرات اساسی» و «مشکل تامین تجهیزات فنی مطمئن» است.

او در گفتگویی که روز گذشته منتشر شد، گفت: «وقتی کارفرمایان پروژه‌های نفت و گاز تصمیم می‌گیرند که بر سرعت اتمام پروژه‌های در دست احداث و یا توسعه بیفزایند ناخواسته احتمال وقوع حوداث کار در چنین محیط‌هایی افزایش می‌یابد.»

گفتنی است طی دو هفته گذشته حداقل سه حادثه گازگرفتگی در پالایشگاه امام خمینی شازند به وقوع پیوسته است که به مرگ سه کارگر و مصدومیت بیش از ۲۰ کرگر دیگر انجامیده است. حال سه تن از کارگرانی که در آخرین حادثه گازگرفتگی مصدوم شدند، به شدت وخیم گزارش شده است.

این در حالی است که مقامات محلی و مدیران پالایشگاه تاکنون هیچ گزارشی از دلایل وقوع این حوادث به افکار عمومی ارائه نکرده‌اند اما ایلنا طی گفتگویی با برادر یکی از کارگران کشته شده از جزییات هولناک این حوادث پرده برداشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز