خبرگزاری کار ایران

در همایش بنگاه‌های برتر اقتصادی تابعه صندوق‌ها مطرح شد؛

عبور از شرکت داری به سهامداری؛ تنها راه نجات بنگاههای تابعه است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۱۲۱

بنگاه‌های برتر شرکت‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی کشور در همایشی با حضور مقامات وزارت کار معرفی شدند.

 گزارش خبرنگار ایلنا، همایش "بنگاه‌های اقتصادی برتر صندوق‌های بازنشستگی تابعه وزارت کار" با حضور سیدصولت مرتضوی (وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی) و جمعی از مسئولان کشوری صبح امروز در مجموعه هتل ارم برگزار شد.

در ابتدای این همایش عارف نوروزی (مدیرعامل شستا) به سخنرانی درباره وضعیت شرکت‌های تابعه صندوق‌ها پرداخت.

عارف نوروزی مدیر شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در این همایش گفت: بحث تعالی سازمان در مجموعه اقتصادی باید ساختارمند باشد. امروز صحبت از تعالی سازمانی مطرح است اما باید بینیم تعالی و بهره‌وری سازمانی چه جایگاهی در ساختار سازمان‌های ما دارد و آیا این امر متولی دارد؟

وی افزود: طی سال گذشته ما در شستا این مقوله (تعالی سازمانی) را در تصمیم‌های ساختاری و اساسی گنجانده و رهیافت‌های آن را در کار در نظر گرفته و به تصویب رسانده‌ایم. اکنون معاونت تعالی سازمانی در شستا ماموریتی خاص برای ایجاد بهره‌وری سازمانی در نظر دارد.

نوروزی ادامه داد: اگر صحبت از دانش بنیان کردن فعالیت اقتصادی در شستا می‌کنیم، باید برنامه‌‌ای ساختارمند ارائه دهیم. این ساختار باید دانش بنیان بودن کار را نهادینه کند و هیچ سازمان تولیدی بدون برنامه دانش بنیان امکان فعالیت نداشته باشد.

وی در پایان گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات بنده با مجموعه شستا بحث تنظیم بودجه است و سازمان‌ها باید به نحو بهینه بودجه مصرف کنند و اضافه مصرف نداشته باشیم.

نوروزی ادامه داد: ما در قالب دولتی و با سقف حقوقی و مالی معین دولتی اداره می‌کنیم. شرکت‌های شستا در این کشور از نظر حقوقی دارای ماهیت خصوصی هستند و با امتیازات دولتی اداره نمی‌شوند. این پرسش مطرح می‌شود که چرا میان دیگر خصولتی‌های کشور و مجموعه‌های تابعه صندوق‌ها تفاوت وجود دارد و حقوق مدیران بسیار متفاوت است؟ همچنین می‌پرسند چرا آنقدر حضور و بروز دستگاه‌های نظارتی در شرکت‌ها زیاد است که امکان تصمیم‌گیری سریع را می‌گیرد.

اضافه شدن ۵۰۰ هزار بیمه شده جدید به صندوق بیمه اجتماعی

در این همایش بیت الله برقراری (مدیرعامل صندوق بیمه‌ اجتماعی کشاورزان و روستاییان و عشایر) با بیان اینکه ۸۰ هزار نفر بیمه شده جدید طی دو سال اخیر در این بیمه اختیاری جذب شده است، گفت: اضافه شدن بیمه شده جدید و ورودی برای افزایش ضریب پشتیبانی مهمترین هدف ماست زیرا پایه شکل گیری صندوق‌ها همین ورودی است.

وی با بیان اینکه صندوق بیمه اجتماعی وارد بنگاه‌داری نشده است و مدل موفقی برای سهام داری و جایگزینی آن بجای مدیریت دولتی است، گفت: ما تنها یک شرکت فولادی مدیریتی داریم که عملا آن شرکت نیز خوشبختانه سودده است‌.

برقراری با بیان اینکه «ما از شرکتی سالانه ۱۰ همت ضرر می‌کردیم» اظهار کرد: گرایش به سهامداری و سپردن کار به مردم نسخه رهایی بخش شرکت‌های تابعه ماست. برون سپاری و مردمی‌سازی اصلی‌ترین نسخه ماست و هزاران نفر برای این صندوق در شکل سهامداری واحدها کار می‌کنند و از ما حقوق نمی‌گیرند و این است که عامل افزایش بهره‌وری‌ است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر گفت: کشاورزان و روستاییان ما در این دوره انتخابات بودند که فشار کمپین تحریم انتخابات را شکستند و هرسال به‌عنوان محرومترین بخش جامعه بیشترین مشارکت را در صحنه‌ها دارند و لایق بهترین خدمت‌ها هستند چراکه نماد فرهنگ و ارزش‌های بومی کشور ما هستند.

وی با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت گفت: ما اگر این قانون را اجرا کنیم، ۵۰۰ هزار نفر جدید وارد عرصه بیمه اجتماعی می‌کنیم. اکنون ضریب پشتیبانی ما یک به ۱۰ است که بسیار عالی است و این قانون باز هم به حفظ صندوق ما کمک می‌کند.

سهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری تابعه صندوق‌ها در تامین صندوق‌ها از حدود ۱۵ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است

در ادامه علیرضا عسگریان (معاون اقتصادی و رفاهی وزارت کار) با بیان اینکه « سهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری تابعه صندوق‌ها در تامین صندوق‌ها از حدود ۱۵ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است» گفت: ۷۰ درصد سود ما در شرکت‌های تابعه از محل شرکت‌هایی است که سهام داریم و مدیریت نداریم. این یعنی باید از حالت بنگاه‌داری خارج شویم. زیرا انتصابات سیاسی بوده و دوره مدیریت مدیران کوتاه است.

وی افزود: وزارت تعاون نمی‌تواند حقوق بالا برای آوردن مدیران قوی بدهد و دو راه افزایش بهره‌وری و خروج از بنگاه‌داری‌ در این شرایط تنها راهکار نجات شرکت‌های تابعه بوده است. ما باید در بورس سبدگردانی کنیم و از مدیریت‌های مجموعه‌ها خارج شویم.

عسگریان تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم مالکیت شرکت‌ها و سودمان را بدهیم بلکه هدف از دسترس خارج کردن بنگاه‌داری و سپردن کار به مردم است. ما ناگزیر از سبدگردانی سرمایه هستیم. الان صندوق روستاییان و عشایر ۹۵ درصد سهامدار است و سود بالا می‌برد و در عین حال دردسر حقوق و مزد و مدیریت و انتصاب و... ندارد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه صادرات رگ حیاتی شرکت‌های تابعه است، گفت: به دلیل هزینه تولید بسیار پایین ما هیچ کشوری توان رقابت با ایران را ندارد و ما نیز سود بسیار زیاد می‌بریم و یک محیط گسترده و بکر برای ما در صادرات وجود دارد که باید به شدت بر آن تاکید و آن را توسعه داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز