خبرگزاری کار ایران

حمایت تشکل‌های کارگری از فراخوان اعتصاب سراسری بزرگ آرژانتینی‌ها علیه دولت

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۷۱۰

ITUC از وابستگان خود در آرژانتین خواست تا از فراخوان کارمندان و کارگران این کشور برای اعتصاب عمومی بزرگ در روز پنجشنبه، در مخالفت با اقدامات دولت راست افراطی حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از ITUC، کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC) در بیانیه‌ای حمایت خود را از حق اعتراض کارگران آرژانتین علیه سیاست‌های اقتصادی افراطی دولت آرژانتین ابراز کرد. 

ITUC از وابستگان خود در آرژانتین خواست تا از فراخوان کارمندان و کارگران این کشور برای اعتصاب عمومی بزرگ در روز پنجشنبه ۲۴ ژانویه، در مخالفت با اقدامات دولت راست افراطی حاکم حمایت کنند. 

سه اتحادیه بزرگ اتحادیه، CGTA، CTAT و CTAA، که شامل اتحادیه‌های کارمندان، کارگران و بازنشستگان آرژانتین است، متحد شدند تا در برابر تهدید جدی علیه حقوق اساسی کارگران و آزادی‌های مدنی توسط دولت نئولیبرال خاویر میلی مقاومت کنند. 

لوک تراینگل، دبیرکل ITUC در واکنش به فراخوان اعتصاب سراسری در آرژانتین اظهار کرد: اعضای اتحادیه‌های آرژانتینی عضو ITUC این روزها با تهدیدات عمده‌ای علیه معیشت، حق اعتراض و اعتصاب خود در این کشور مواجه هستند. واقعیت این است که دموکراسی فقط در مورد رأی دادن نیست. این در مورد حفاظت از ارزش‌ها، آزادی‌ها و حقوق افراد، بخشی از دموکراسی است. همه این‌ها این حوزه‌های دموکراسی برای کارگران بسیار مهم هستند، و همه این نهادهای مهم دموکراسی امروز در آرژانتین در معرض تهدید قرار دارند. ما امروز برای تحقق عدالت، آزادی و دموکراسی در آرژانتین در کنار کارگران آرژانتینی قرار داریم.

از زمان انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور در ماه نوامبر، دولت مایلی اقدامات ریاضتی شدیدی را به جامعه تحمیل کرده است. اقداماتی که بسیاری از رای دهندگان نمی‌دانستند که قرار است در دستور کار دولت قرار بگیرد! 

کارگران و کارمندان و مردم آرژانتین این روزها خاطرات دولت‌های حامی «شوک درمانی» که اغلب توسط ژنرال‌ها و نظامیان آمریکای جنوبی اجرا می‌شد را با روی کار آمدن دولت خاویر میلی به یاد می‌آورند. در مقابل اما این دولت راست افراطی تهدید کارگران به سرکوب و حذف آزادی‌شان برای اعتصاب و تشکل را هر روز بیش از پیش بیشتر می‌کند. 

خاویر میلی با تدوین قانونی به نام دستورالعمل بولریچ یا اصطلاحاً «پروتکل بولریچ» به دنبال جرم انگاری انواع اعتراضات خیابانی‌ است که توسط اتحادیه‌ها و تشکل‌های مدنی و صنفی سازمان می‌یابد. در مقابل، کارگران، کارمندان و بازنشستگان این کشور تلاش دارند تا از این حقوق و آزادی‌های مصرح در قانون اساسی آرژانتین دفاع کنند. 

خاویر میلی در فرمانی برای برچیدن حقوق دموکراتیک دست و پاگیر برای سرمایه‌داران، مقررات‌زدایی به نفع بازار و خصوصی‌سازی خدمات عمومی از جمله آموزش، بهداشت و درمان و مؤسسات فرهنگی، پیش از خیزش کارگران پیش دستی کرده است. او تحت پوشش اختیارات اضطراری رئیس جمهور در حوزه قانون اساسی، این فرمان‌ها را مستقل از مجلس این کشور صادر کرده است. 

قانون موسوم به «Omnibus Law» که وضعیت اضطراری را در بخش‌های متعددی اعلام می‌کند، قدرت را در دستان رئیس جمهور تثبیت می‌کند، کنترل عملکردهای قانون‌گذاری را به او واگذار کرده است و عملاً به او اجازه می‌دهد بدون نظارت دموکراتیک بر آرژانتین حکومت کند. 

این اقدامات باعث اعتراضات گسترده در آرژانتین با شرکت شهروندان در شب‌ها که توان سرکوب پلیس و نیروهای امنیتی ضعیف‌تر است، شده و به نام «اعتراضات گُلدانی» معروف شده است. 

لغو حق مرخصی زایمان، لغو حقوق و مزایای اضافی کار و همچنین حذف مبالغی بابت حق مسکن در این کشور نیز از اقداماتی است که وزرای اقتصادی خاویر میلی در دستور کار قرار داده‌اند. مجموعه این اقدامات خشم بسیاری از کارگران و تشکل‌های مدنی (اعم از صنفی و بازنشستگی و کارمندی) را به حداکثر رسانده است؛ اقداماتی که کارشناسان در تشدید بحران اقتصادی آرژانتین، آن‌ها را بسیار موثر می‌دانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز