خبرگزاری کار ایران

معاون امور استان‌های خانه کارگر مطرح کرد:

ضرورت بازنگری و اصلاح فصل ششم قانون کار برای تقویت تشکل‌ها / اهمیت ارتقای قدرت چانه‌زنی تشکل‌های کارگری در سطوح خرد و کلان

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۰۰۶

حسن صادقی تاکید: در اسناد بالادستی سازمان جهانی کار، تقویت تشکل‌های کارگری چنان جایگاهی دارد که آن را ابزار اصلی تحقق عدالت، صلح و توسعه در کشورها معرفی کردند. اما ما در ایران چنین نگاهی به این مسئله نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست اردوی یک روزه دبیران هیات‌های اجرایی خانه‌های کارگر استان‌های شمالی کشور صبح روز پنجشنبه (۲۸ دی ماه) در محل خانه کارگر محل دفتر بهزیستی شهر بابلسر با حضور دبیران اجرایی استان‌های شمالی، حسن صادقی معاون دبیرکل و تنی چند از مدیران و اعضای خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. 

در این نشست یک روزه، حسن صادقی (معاون امور استان‌های خانه کارگر و رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این نشست با اشاره به ضرورت توسعه سطحی و عمقی تشکیلات خانه کارگر وعدم قطع شدن ارتباط تشکیلات با جامعه کارگری گفت: ما باید به سمت منطقه‌ای مدیریت کردن تشکیلات خانه کارگر برویم و از این گریزی نیست و ارتباط فعلی ما با شاغلین و بازنشستگان هنوز به سطح مطلوب نرسیده است. 

وی افزود: تجربه کشورهای توسعه یافته و پیش رو درحال توسعه به تقویت تشکلات کارگری می‌نگرند و به همین طریق کارگران آن‌ها توانستند با توصیه سازمان جهانی کار به افزایش توان چانه زنی مزدی خود همت گمارند. ما نیز باید چنین مسیری را برای افزایش توان چانه زنی کارگران کشور بکنیم و در جهت اجرای فصل ششم قانون کار و برای تقویت تشکل‌ها اقدام کنیم. در دوره‌هایی ما تشکلات تبلیغاتی و ژورنالیستی در کشور داریم که از نظر کلامی پرحرف اما در عمل بی‌اثر هستند که نتیجه‌عدم توجه به تقویت تشکل‌های کارگری هستند و نتیجه آن را در مذاکرات مزدی کشور به خوبی می‌بینیم. لذا ما از زمان‌های دور و به ویژه در دوران آقای ربیعی بر ضرورت اصلاح فصل ششم قانون کار در حوزه تشکل‌های کارگری تاکید ویژه و خاص کردیم. 

صادقی ادامه داد: در اسناد بالادستی سازمان جهانی کار، تقویت تشکل‌های کارگری چنان جایگاهی دارد که آن را ابزار اصلی تحقق عدالت، صلح و توسعه در کشورها معرفی کردند. اما ما در ایران چنین نگاهی به این مسئله نداریم و بجای فرصت، تشکل‌ها را تهدید می‌دانیم. در صورتی که تشکل‌های مستقل کارگری چشم بینای جامعه برای مقابله با فسادها، ناکارآمدی‌ها و برخی واگذاری‌ها هستند و به این طریق، تشکل چشم بینای حکومت و دولت نیز محسوب می‌شود. ضمن اینکه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه تشکل‌های کارگری بر ضرورت ایجاد قدرت چانه‌زنی و قدرت مرکزی یکپارچه برای کارگران تاکید دارد که موید دیدگاه‌های ما در آسیب‌شناسی تشکل‌ها است. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: ما به دنبال افزایش کرامت و معیشت جامعه کارگری و بازنشستگی کشور هستیم تا بتوانیم در صحنه شورای عالی کار و اخذ بودجه برای تامین حق سازمان تامین اجتماعی از دولت، قدرتمند عمل کنیم. زمانی که ما تشکل‌ها قوی عمل کنیم، نمایندگان مجلس از ما و انسجام ما حرف شنوی خواهند داشت. لذا باید اتحاد و انسجام ما مستمر و دائمی و غیرمقطعی باشد. به همین دلیل ما راهبرد مدیریت منطقه‌ای و غیرمتمرکز تشکیلات خانه کارگر و سایر تشکل‌ها را مطرح کردیم تا یک هم‌افزایی و افزایش دایره حضور ایجاد شود و دیگران از این هم افزایی اثرگذاری ما را افزایش دهد. بدون این اثرگذاری، ما در مذاکرات مزدی ضعیف خواهیم بود.

معاون دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: اینکه برخی در سازمان بسیج کارگری ادعا کردند مابه التفاوت تورم و نرخ افزایش مزد با سبد کالا به کارگران پر شود، باید با این ضمیمه مطرح می‌شد که پرداخت حق بیمه و محاسبات حق بیمه کارفرما و کارگر از کل ارزش پرداختی به کارگر (اعم از مزد و ارزش سبد کالا) باید باشد تا سازمان تامین اجتماعی در محاسبات خود از غیرنقدی شدن مزد آسیب نبیند.

وی با بیان اینکه تورم از مزد در سال‌های مختلف تبعیت نمی‌کند، گفت: تورم وابسته به سیاست‌های بودجه‌ای و پولی خود دولت است و میزان افزایش مزد کمتر از چهار درصد در تورم تاثیر دارد و ما در دهه گذشته و سنوات مختلف، عدم ارتباط مزد و تورم را می‌بینیم. اگر ما به این نکات در تعیین مزد توجه نکنیم، خواهیم دید که دهک‌های متوسط جامعه بیش از پیش فرو خواهند ریخت و فقر مطلق باز هم افزایش خواهد یافت که این برخلاف شعارهای دولت و مجلس فعلی است.

صادقی در پایان تاکید کرد: اگر ما در انتخابات مجلس و فرستادن نمایندگان نزدیک به کارگران به خوبی عمل نکنیم، باز هم باید شاهد تصمیمات غلط دولت و مجلس در حوزه‌های مختلف اقتصادی، کارگری و بازنشستگی و رفاهی باشیم. ما قدرت بالایی با حضور بازنشستگان و کارگران کشور داریم که این ظرفیت انتخاباتی خوبی است و باید برای پیشبرد منافع کارگران در صندوق‌های رای از آنان استفاده کنیم. ما اصلاح و رسیدن به حق را از مسیر حق رای خود پیگیری می‌کنیم. هرچند ما در حوزه انتخابات باید به سمت رفتار حزبی می‌رفتیم زیرا حزب مدرسه سیاسی جامعه است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز