خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا طرح شد؛

نقدی بر آمارهای اشتغال‌زایی دولت/ واحدهای بسیاری دست به تعدیل نیرو می‌زنند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۸۷۵

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی کشور گفت: آمارهای دولت در زمینه احیای واحدهای راکد صحت ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «احیای واحدهای تولیدی» و «رفع مشکلات کسب و کارها» از جمله افتخاراتی‌ست که دولت مدام در رسانه‌ها از آن یاد می‌کند.

در فروردین ۱۴۰۰، رییس مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال گفت: راه‌اندازی اورژانس کسب و کار، ناجی کسب و کارها و به تبع آن مانع تعدیل نیرو است و به کمک اطلاعات جمع آوری شده سیاست‌های اشتغال نیز رصد و پایش می شود.

به تازگی در آبان ماه نیز اورژانس کسب و کار در مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی راه‌اندازی شده است؛ در عین حال، در تیرماه سال جاری، رئیس جمهور گفت: «احیای ۱۸ هزار فرصت شغلی با احیای ۵ هزار واحد تولیدی راکد گامی مهم در کاستن از بیکاری و احیای امید در جامعه است».

او تاکید کرد: «دولت مصمم به احیای همه واحد‌های تولیدی است که در دهه گذشته به تعطیلی کشیده شده‌اند».

تا چه اندازه این شعارها با واقعیت تطابق دارد؛ آیا به راستی مشکلات متعدد واحدهای تولیدی کشور در مسیر برطرف شدن است؟

محمد عطاردیان نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی کشور در این رابطه به ایلنا می‌گوید: اورژانس کسب و کار و سامانه‌هایی که دولت برای احیای واحدهای تولیدی در نظر گرفته است، تا امروز نتیجه‌ی چندان ملموسی نداشته است؛ مشکلات واحدها برطرف نشده است.

او در پاسخ به این سوال که در سال چه تعداد از واحدهای تولیدی از روی اجبار دست به تعدیل نیرو می‌زنند؛ می‌گوید: واحدهای تولیدی و حتی خدماتی کشور در معرض خطر تعدیل نیرو قرار دارند و این مشکل برای همه واحدها تقریبا وجود دارد.

به گفته عطاردیان، مشکلات تولید و کسب و کارها باید ابتدا در فضای کلان اقتصاد حل شود و سپس اراده‌ی قوی برای برطرف کردن معضلات وجود داشته باشد.

این فعال صنفی کارفرمایی تاکید می‌کند: تاثیر راهکارهایی مانند اورژانس کسب و کار، بیشتر سرگرم کردن کارفرمایان است تا حل واقعی مشکلات؛ ما به عنوان نماینده قانونی کارفرمایان تا به حال نشنیده‌ایم که مشکلات کارفرمایان به شیوه‌ی واقعی و ملموس حل شده باشد. مشکل بسیاری از واحدها، کمبود نقدینگی است، آیا دولت پولی دارد به بنگاه‌ها بدهد؟

او اضافه می‌کند: اقتصاد ما بیمار است و باید ابتدا بیماری این اقتصاد درمان شود؛ اقتصاد بیمار که نمی‌تواند بنگاه‌های سرپا و شکوفا داشته باشد یا واحدهای راکد را احیا نماید؛ ایجاد اشتغال و راه‌اندازی کسب و کارها به  درمان بیماری‌های اقتصاد بستگی دارد.

عطاردیان در ادامه به آمارهای اشتغال‌زایی دولت اشاره می‌کند و می‌گوید: این آمارها تقریبا صوری‌ست؛ از یکسو می‌گویند این تعداد اشتغال جدید ایجاد کرده‌ایم اما از سوی دیگر، تعداد زیادی کارگر بیکار می‌شوند! به این آمارها چندان اعتمادی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز