خبرگزاری کار ایران

در بروجرد حداقل نیمی از کارگران ساختمانی بیمه ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۷۳۷

علی یارمحمدی گفت: قانون مصوب مجلس آورده‌ای برای کارگران ساختمانی نداشت ضمن اینکه بیمه بسیاری از کارگران را قطع کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تصویب نسخه‌ی اخیر اصلاحیه‌ی ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس، با انتقادات بسیار روبرو شد؛ در نظر گرفتن ۲۵ درصد عوارض برای بیمه کارگران ساختمانی نمی‌تواند منابع لازم برای بیمه کردن حدود یک میلیون کارگران منتظر در صف را فراهم سازد.

علی یارمحمدی (فعال صنفی کارگران ساختمانی بروجرد) با بیان اینکه یک ماه بعد از تصویب اصلاحیه هیچ سهمیه‌ی جدیدی برای بیمه کارگران ساختمانی در هیچ استانی باز نشده؛ به ایلنا گفت: قانون مصوب مجلس، اوضاع را از قبل هم بدتر می‌کند؛ در حال حاضر بیش از نیمی از کارگران ساختمانی بروجرد بیمه ندارند.

به گفته وی، نه تنها سهمیه جدید برای بیمه کارگران ساختمانی تخصیص نیافته بلکه اوضاع از قبل هم بدتر شده است.

این فعال صنفی در توضیح بیشتر این امر گفت: ظاهراً قرار است بیمه یکسری از کارگران را در استان‌های مختلف قطع کنند؛ تشکل‌های کارگری از این مساله ناراضی هستند.

یارمحمدی در ارتباط با دلایل مطرح شده برای قطع بیمه، به رکورد بازار ساخت و ساز و سرمای هوا اشاره کرد و گفت: کار برخی از مشاغل ساختمان در فصول سرد موقتاً تعطیل می‌شود اما بازرسان بیمه به این بهانه که شما کار نمی‌کنید برای قطع بیمه اقدام می‌کنند؛ رکود ساخت و ساز هم موجب بیکاری فصلی و ادواری کارگران شده؛ بخشی از کارگران نیز رده‌ی شغلی خود را مثلاً از گچ‌کار به سنگ‌کار ناچاراً تغییر داده‌اند و این تغییر باز بهانه‌ای شده در دست تامین اجتماعی که بیمه‌ها را قطع کند.

این فعال صنفی وضعیت دستمزدهای کارگران بخش ساختمان را اسفناک توصیف کرد و گفت: به عقیده‌ی من تشکل‌های کارگری باید کارگران مهاجر را تحت حمایت خود درآورند؛ آنها با دستمزدهای پایین‌تر از دستمزد قانونی کار می‌کنند، وقتی از آن‌ها حمایت شود و کارگران متحد شوند، کارفرمایان ملزم به پرداخت دستمزد قانونی و عادلانه می‌شوند و همه سود می‌برند.

او در پایان در انتقاد از رویکرد تامین اجتماعی گفت: به نظر می‌رسد بودجه برای بیمه کردن کارگران ساختمانی کشور نیست و سازمان تامین اجتماعی نیز بیش از اینکه برای وصل مصر باشد، تمایل به قطع دارد! به بهانه‌های مختلف بیمه کارگران را قطع می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز