خبرگزاری کار ایران

۱۴ اعتصاب بزرگ کارگران برزیلی علیه خصوصی‌سازی/ "بولسونارو" به اموال مردم چوب حراج زد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۳۳۶

از ابتدای سال ۲۰۲۳، کارگران تاکنون ۱۴ اعتصاب علیه خصوصی‌سازی در ۷ ایالت برزیل سازماندهی کرده‌اند تا اعتراض خود علیه برنامه‌های دولت‌های ایالتی و فدرال برای فروش شرکت‌های دولتی را اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری فاتوی برزیل، کارگران برزیلی در ۹ ماه اخیر بیش از ۱۴ اعتصاب را در ۷ ایالت مختلف این کشور علیه موج خصوصی‌سازی برگزار کردند. 

طبق این گزارش، از ابتدای سال ۲۰۲۳، کارگران تاکنون ۱۴ اعتصاب علیه خصوصی‌سازی در ۷ ایالت برزیل سازماندهی کرده‌اند تا اعتراض خود علیه برنامه‌های دولت‌های ایالتی و فدرال برای فروش شرکت‌های دولتی و ارزان‌سازی نیروی کار با واگذاری کارخانه‌های تحت مالکیت بخش عمومی نشان دهند. 

نظرسنجی اخذ شده از کارگران برزیل که توسط اداره آمار و مطالعات اقتصادی-اجتماعی برای دولت برزیل انجام شده، نشان می‌دهد: اکثریت قاطع کارگران برزیلی در این اعتراضات شرکت کردند و با فرآیند خصوصی‌سازی مخالف‌اند. 

برای مثال یک اعتصاب یک روزه در روز سوم اکتبر (ابتدای مهرماه) توسط کارگران شرکت بهداشت عمومی ایالت سائوپائولو (Sabesp)، شرکت قطار شهری سائوپائولو (CPTM) و متروی دولتی علیه برنامه حزب جمهوری‌خواه برزیل برای واگذاری این شرکت‌ها برگزار شد. 

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثر اعتراضات در ایالت‌های سئارا، میناس گرایس، پرنامبوکو، ریو گرانده، سانتا کاترینا و سرگیپ برزیل فعال بوده‌اند. در بیشتر موارد، تنها مطالبات پشت این اعتصاب‌ها، صرفا مطالبه الغای برنامه دولت برای فروش شرکت‌های دولتی بوده است. 

این در حالی است که در خرداد امسال نیز بسیج کارگران صنعت نفت علیه فروش دارایی‌های «پترو-براس (اصلی‌ترین شرکت نفتی دولتی برزیل که قرار است بطور کامل به بخش خصوصی واگذار شود)» صورت گرفت. 

اعتصاب ژوئن در فورتالانزا، سئارا، علیه فروش پالایشگاه اصلی نفت و گاز شهر، به بخش خصوصی شروع شد که در زمان دولت راست‌گرای بولسونارو (از حزب لیبرال) برای فروش آن توافق شده بود. 

همچنین دو اعتصاب کارگران شرکت قطار شهری برزیل (CBTU) در ایالات مرکزی برزیل از جمله این اعتراضات بوده است. «CBTU» یک شرکت دولتی بزرگ است که مسئول سیستم حمل و نقل چهار کلانشهر مهم برزیل محسوب می‌شود که دولت راست‌گرای قبلی که به تازگی با رای‌گیری برکنار شده، همه آن‌ها را فروخته است. 

اکنون بسیاری از پروژه‌های مربوط به شرکت‌های گازی به فروش رسیده که هنوز حجم اقتصادی آن مشخص نیست و کارگران آن شرکت‌ها نیز که احتمالا با حقوق و مزایای پایین‌تری پس از واگذاری کار می‌کنند، قرار است تا قبل از پایان سال اعتصاب کنند. 

لولا داسیلوا (رئیس جمهور جدید برزیل) البته تلاش کرده بود تا به نوبه خود فرآیندهای خصوصی‌سازی دولت قبل را که بولسوناروی لیبرال آن را بنا نهاده بود، متوقف کند. اما باتوجه به واگذاری قانونی برخی از شرکت‌ها، عملا در تعدادی از موارد امکان اینکه کاری از دستش بربیاید، وجود نخواهد داشت. 

اداره پست برزیل، اداره بررسی‌های سرمایه‌گذاری برزیل و چند اداره دیگر نیز در زمان بولسونارو به همراه خدمات توزیع آب و برق در ریو دوژانیرو به بخش خصوصی واگذار شده بود. 

در دولت لولا داسیلوا، قرار بر این است که تلاش شود از فروش اموال اصلی‌ترین شرکت نفتی برزیل (پترو-براس) ممانعت به عمل آید. وکلای شرکت‌های خصوصی نیز اعلام کردند که از هم‌اکنون آماده‌اند علیه دولت با استناد به قانون اساسی شکایت کنند. داسیلوا معتقد است رئیس جمهور لیبرال قبلی برزیل چوب حراج را به کلیه اموال متعلق به مردم و شرکت‌های آنان زده است و در فرآیند خصوصی‌سازی غیرشفاف، تنها یک حلقه خاص نخبگان سرمایه‌دار را با هزینه پایین ثروتمند کرده است. 

در حالی که خصوصی‌سازی خدمات عمومی، مواهب زیرساختی طبیعی و مراکز بهداشتی و آموزشی، در ایالات برزیل رشد کرده بود، کشورهای توسعه یافته در سراسر جهان به سمت ملی کردن مجدد این نوع شرکت‌ها حرکت می‌کنند. بر اساس نظارت انجام شده توسط مؤسسه فراملی هلندی (TNI)، از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۱۶۵۸ مورد ملی شدن مجدد شرکت‌ها در سراسر جهان ثبت شده که اکثر آن‌ها در کشورهای ثروتمند جهان رخ داده است. 

مائوریسیو وایس، اقتصاددان و استاد دانشگاه فدرال ریو گراندای برزیل می‌گوید: در واقع، پس از همه‌گیری کرونا و کنار رفتن بولسونارو با رای مردم، تمایل به ملی کردن مجدد شرکت‌ها به وجود آمد. 

این کارشناس اقتصادی معتقد است: بسیاری از شرکت‌های خصوصی شده عملا مردم و دولت را وامدار و وابسته به خود می‌کنند و از این امتیازات انحصاری خود سوءاستفاده کردند. 

موسسه تحقیقاتی «TNI» می‌گوید: فرآیندهای ملی‌سازی مجدد شرکت‌های آب و انرژی رایج‌ترین شکل ملی‌سازی شرکت‌های فروخته شده به بخش خصوصی با شکایت به دادگاه بوده است. در حوزه آب و فاضلاب ۳۹۳ مورد از شرکت‌های خصوصی‌شده مجدداً دولتی گشته و در حوزه صنایع مربوط به انرژی ۳۸۳ شرکت مجدداً ملی شد. 

آن‌ها با هم ۴۶ درصد از کل فرآیندهای ملی شدن مجدد از سال ۲۰۰۰ را تشکیل می‌دهند. 

پدرو فاریا، اقتصاددان و محقق در مرکز توسعه و برنامه ریزی منطقه‌ای در دانشکده علوم اقتصادی (Cedeplar) در دانشگاه فدرال میناس گرایس (UFMG) افزود: مواردی از واگذاری‌ها توام با فساد وجود دارد. ملی کردن مجدد انرژی Électricité de France، شرکت انرژی کشور و بحث‌هایی در مورد ملی کردن مجدد شرکت آب و فاضلاب بریتانیا تیمز واتر وجود داشت. 

بهبود خدمات و کاهش هزینه‌ها و حفظ رفاه کارگران و جلوگیری از افزایش بیکاری شایع‌ترین دلایل ملی شدن مجدد شرکت‌ها است که در برزیل نیز در دستور کار دولت جدید قرار دارد. 

نظرسنجی TNI بر اساس نشانه‌های بررسی شده از رفتار شهروندان در مورد ملی شدن مجدد شرکت‌ها، اعلام کرده است که عمده مردم با این فرآیند همراه هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز