خبرگزاری کار ایران

انتقاد به اظهارات مدیر امور اداری و منابع انسانی دانشگاه تبریز/ کاهش هزینه‌های میلیاردی دانشگاه با تعدیل ۵۴ کارگر!

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۵۸۰

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی نسبت به اظهارات مدیر امور اداری و منابع انسانی دانشگاه تبریز مبنی بر تعدیل کارگران و کاهش میلیاردی در هزینه‌های این دانشگاه واکنش داد.

سعید فتاحی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: اخیرا مدیر امور اداری و منابع انسانی دانشگاه تبریز طی مصاحبه‌ای که در سایت این دانشگاه منتشر شده، اعلام کرد این دانشگاه با تجمیع قراردادهای خدمات و پشتیبانی خود موفق شده است از محل پرداخت حقوق مستمر، غیرمستمر و مزایا، ۱۳ میلیارد تومان و از مسیر مالیات بر ارزش‌افزوده بالای یک میلیارد تومان و از بابت نیروهای در اختیار شرکت پیمانکار نیز بالغ‌ بر یک میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت دهد.

وی گفت: آقای صمد رحیمی اقدم در این مصاحبه عنوان کرده است با تجمیع قراردادها تعداد کارگران شرکتی دانشگاه تبریز با صرفه‌جویی‌های انجام‌شده از ۴۷۶ نفر به ۴۲۲ نفر تبدیل شده‌اند.

به گفته رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی، در این مصاحبه عنوان شده پیش از این تعداد نفرات شاغل در قراردادهای قبلی شامل قرارداد خدمات پشتیبانی ۱۴۰ نفر، خدمات تنظیفی  ۱۸۵ نفر، فناوری اطلاعات  ۱۰ نفر، نظافت معابر و محوطه‌های دانشگاه ۱۱ نفر، امور زراعی و دامی خلعت‌پوشان ۲۱ نفر، فضای سبز دانشگاه ۹۰ نفر، امور حمل‌ونقل و خودروهای استیجاری ۱۸ نفر و امور چاپ و انتشارات یک نفر بوده است.

او در ادامه اظهار داشت: دانشگاه تبریز در این حوزه نه‌تنها افزایش نیرو نداشته بلکه کاهش تعداد نیرو نیز داشته که بخش عمده کاهش نیرو مربوط به اداره فضای سبز بوده است که در این راستا تعداد ۹۰ نفر نیروی فضای سبز (اغلب نیروهای بازنشسته) که هرساله پیمانکار طبق صورت‌ وضعیت به دانشگاه اعلام می‌نمود؛ به ۵۸ نفر کاهش یافت و اکنون مستقیما توسط اداره فضای سبز دانشگاه تبریز به‌کارگیری، کنترل و نظارت می‌شوند. از این تعداد ۲۸ نفر به‌صورت یک‌ساله و ۳۰ نفر به‌صورت ۶ ماهه در عملیات آبیاری و نگهداری فضای سبز، گلخانه و قنات‌های دانشگاه مشغول هستند.

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی افزود: آقای رحیمی اقدم در ادامه با اشاره به طرح تجمیع قراردادها، اظهار داشته در این هشت قرارداد حداقل به هشت نفر نمایندگان شرکت‌ها، حقوق و مزایا از سوی دانشگاه پرداخت می‌شد اما در راستای تجمیع قراردادها، هشت نفر به دو نفر کاهش یافت. لازم به ذکر است با حقوق و مزایای سال ۱۴۰۱ به ازای هر نفر سالانه ۱۵۳ میلیون تومان پرداخت‌شده است و درمجموع یک میلیارد تومان، هزینه‌ی دانشگاه از این بابت کاسته شد. با توجه به اینکه نظارت و کنترل نیروها نیز در طول زمان بر عهده‌ی دانشگاه بود است بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که حضور نمایندگان شرکت‌ها هیچ عایدی برای دانشگاه نداشته است. طی سالیان گذشته به‌جای اینکه نیروهای شرکتی با رفتن پیمانکار از دانشگاه خارج‌شده و پیمانکار جدید با نیروهای جدید بیاید، نیروهای شرکتی قبلی در پست خود مانده و فقط هرساله پیمانکار تغییر می‌کند!

وی افزود: البته به گفته مدیر منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه تبریز یکی از مزایای تجمیع قراردادها، بحث طبقه‌بندی مشاغل است. طبق قانون کار، شرکت‌ها و کارگاه‌هایی که نیروهای آن کمتر از ۵۰ نفر است، شامل طبقه‌بندی مشاغل نمی‌شود بر این اساس میبایست تنها ۳ قرارداد قبلی مشمول این طرح می‌شدکه با تجمیع صورت گرفته و قرار گرفتن ۴۲۲ نفر تحت قرارداد یک شرکت تمامی افراد شامل طرح طبقه‌بندی مشاغل بوده و از مزایای این طرح برخوردار خواهند شد.

فتاحی با بیان اینکه به اعتقاد وی شاید تنها نکته مثبت این طرح؛ بحث اجرای طبقه‌بندی مشاغل باشد، اضافه کرد: اما بررسی مصاحبه آقای رحیمی اقدم جای سوالات زیادی را بر جای می‌گذارد که در مرحله نخست باید از رییس دانشگاه تبریز پرسید که چرا با روش تعدیل نیرو به دنبال کاهش هزینه‌ها رفته‌اند و آقای دکتر نصراله زاده پاسخ دهند آیا اجرای این طرح و کاهش نیروها به تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت که حذف شرکت‌های پیمانکاری و جذب نیروهای شرکتی را دنبال می‌کند ارتباط دارد یا خیر؟ و کاهش نیروها در آستانه این طرح پیش بینی شده است یا خیر؟

وی گفت: آنچه در این زمینه نیاز به شفاف‌سازی دارد این است که نیروهای تعدیل شده آیا از کار بیکار شده‌اند؟ دوم آنکه اگر نیروهای تعدیل شده و البته همه آن‌ها در قالب قوانینی مانند قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران که فعلا تنها قانون برای استخدام کارگران شرکتی می‌باشد به دانشگاه جذب شده باشند، چرا در این مصاحبه اشاره‌ای به آن نشده است؟

فتاحی افزود: البته در چنین شرایطی؛ کار این ۵۴ نفر بر دوش سایران خواهد افتاد و آیا با این تغییر نوع و حجم کار، در میزان دستمزد و اضافه کاری کارگران باقی مانده تغییری ایجاد می‌شود یا خیر؟ گرچه با حرکتی که مدیر امور اداری و منابع انسانی دانشگاه تبریز برای کاهش هزینه داشته، نمی‌توان امیدی به این امر داشت.

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان آذربایجان شرقی افزود: البته این امر در صورتی است که دانشگاه تبریز اعلام کند که فرد یا افراد جدیدی را در قالب قانون جامع خدمات ایثارگران به دانشگاه جذب نکرده باشد که البته مطابق این قانون هیچ دستگاه اجرایی حق جذب نیروی جایگزین در این زمینه را به هر شکل را ندارد.

فتاحی با ابراز امیدواری به اینکه سایر نهادها از شیوه دانشگاه تبریز برای کاهش هزینه‌ها بهره نگیرند، گفت: نگرانی ما این است در آستانه طرح استخدام کارگران شرکتی و حذف شرکت‌های پیمانکاری دستگاه‌های دولتی برای کاهش هزینه‌های خود به دنبال تعدیل نیرو باشند و در فضای تصویب و اجرای این قانون، از فرصت پیش آمده استفاده کنند.

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: جامعه کارگری استان مسایل مربوط به کارگران هر نهادی را با دقت زیر نظر دارد و ما از مسئولان دانشگاه تبریز می‌خواهیم به طور شفاف اعلام کنند نیروهای تعدیل شده شرکتی چه وضعیتی دارند؟ اگر در قالب قانون خدمات‌رسانی به ایثارگران جذب شده‌اند دیگر کاهش هزینه‌ای صورت نگرفته و موضوع تناقض دارد. اگر کار کارگران تعدیل شده را کارگران باقی مانده انجام می‌دهند آیا افزایش حقوقی دارند یا خیر؟ سوال آخر اینکه اگر کارگر جدیدی جایگزین نیروهای تعدیلی، جذب شده آیا در قالب قانون ایثارگران بوده است که البته این امر هم مطابق قانون خلاف است؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز