خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

طرح مجلس تضمین کننده‌ی بیمه کارگران ساختمانی نیست/ نمایندگان وقت‌کشی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۷۴۲۰

رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم گفت: مصوبه جدید مجلس برای اصلاحیه ماده ۵ بیم کارگران ساختمانی بر همان مبنای طرح سال ۹۳ است و قطعا به همان مشکل هم دچار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس شیری (رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم) در انتقاد از اقدام مجلس در نادیده گرفتنِ طرح اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانیِ کمیسیون اجتماعی گفت: نمایندگان مجلس به طرحِ کارشناسی شده‌ی کمیسیون اجتماعی رأی ندادند و طرحی را مصوب کردند که بی‌شک اگر به تصویبِ نهایی برسد در تأمین منابع مالی سازمان تامین اجتماعی ناتوان خواهد ماند. 

شیری در توضیح بیشتر گفت: پیشنهاد افزایشِ عوارض پروانه ساخت از ۱۵درصد به ۲۲.۵درصد جوابگوی کمبودِ منابع مالی سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی نیست. تأمین اجتماعی پیشتر از نیازِ ۱۶ تا ۱۸ هزار میلیارد تومانی خود برای تأمین منابع بیمه کارگران ساختمانی گفته بود، اما طرحی که نمایندگان مجلس به آن رأی داده‌اند نهایتا ۸هزار میلیارد تومان از این منابع را تأمین می‌کند و جوابگوی بیمه همه‌ی کارگران ساختمانی نخواهد بود. 

رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم ادامه داد: حتی اگر هیئت وزیران این رقم را تا سی درصد هم افزایش دهد باز هم تأمین منابع سازمان برای بیمه کارگران انجام نخواهد شد. ما مطمئن هستیم که شورای نگهبان این طرح را به دلیلِ مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی و مشکلِ کمبودِ منابع رد خواهد کرد. طرح احتمالا دوباره به صحن علنی مجلس بازگردد و باز هم در پروسه‌ی بررسی در کمیسیون اجتماعی و انتظار برای رفتنِ به صحن علنی مجلس بیفتد. 

وی بیان کرد: طرح کمیسیون اجتماعی روی ۱ تا ۶درصد حداقل دستمزد و قانونِ سال ۱۴۰۱ نیز روی ۱ تا ۴ درصد حداقل دستمزد برای سهم کارفرما بنا شده بود، که این مولفه سبب می‌شد سهم کارفرما با توجه به افزایش رقم دستمزد هرساله افزایش پیدا کند که این کاملا معقول بود و مشکلِ محتملِ کمبودِ منابع تامین اجتماعی برای سالهای بعد را از بین می‌برد. طرح جدید اما بر همان مبنای طرح ۹۳ است و قطعا به همان مشکل هم دچار می‌شود. 

شیری تأکید کرد: به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس به دنبال وقت‌کشی هستند و چون چیزی تا پایانِ مجلس یازدهم نمانده احتمالا به قدری این تعلل را ادامه می‌دهند که مجلس به پایان برسد و طرح بیمه‌ی کارگران ساختمانی بی‌نتیجه بماند. 

این فعال کارگری تأکید کرد: در صحن علنیِ روز یکشنبه آنچنان که باید از طرح کمیسیون اجتماعی دفاع نشد؛ نماینده دولت موافق طرح بود اما دفاع قاطعانه‌ای از طرح نکرد و کمیسیون اجتماعی هم مقاومت چندانی از خود نشان نداد و در واکنش به ردِ طرح سکوت کرد. 

شیری گفت: هر یک روز تعلل در تصویبِ اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمان، ظلم بر این کارگران است. بیمه ابتدایی‌ترین و حداقلی‎ترین حق کارگران است؛ حذفِ بیمه از حقوق کارگرانی که هر روز در معرض انواع حوادثِ ناگوار هستند، ظلم مضاعف بر کارگران است. نمایندگانی که ادعای انقلابی بودن داشتند حالا با زیرکی و کاملا برنامه‌ریزی شده این طرح را به تعلل می‌اندازند، فقط برای اینکه از منافعِ سرمایه‌داران دفاع کنند! 

رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم گفت: اگرچه بارها گفته‌ایم، اما باید تکرار کنیم که گرفتن حق بیمه از کارفرما به قدری ناچیز است که آسیبی به سرمایه‌ی کلانِ او نمی‌زند و هیچ ربطی هم به افزایش قیمت ساختمان ندارد. این بی‌اخلاقی نمایندگان مجلس که بیمه‌ی کارگران را به افزایش قیمت مسکن ربط می‌دهند و می‌خواهند از مسئله‌ی تورم و گرانی سوءاستفاده کنند، جای تعجب دارد و قابل درک نیست!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز