خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه کارگر در مراسم عزاداری شب عاشورا:

عزای امام حسین (ع) سنخیتی با اشرافی‌گری ندارد و علیه اشرافیت است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۵۸۷

محجوب گفت: تفاوت امام علی با دیگر حاکمان دوره صدر اسلام این بود که ایشان برخلاف سایرین که تمایل داشتند اشرافی‌گری قبل اسلام را احیا کنند، تمایلی به این امر نداشته و اتفاقا علیه این روند ایستادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجشنبه شب (پنجم مرداد ماه) مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی و بزرگداشت مقام والای سیدالشهدا (ع) و یاران ایشان در دفتر مرکزی خانه کارگر با حضور جمعی از کارگران و بازنشستگان عضو این تشکل و مسئولان و فعالان کارگری برگزار شد. 

در این مراسم علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران) ضمن عرض تسلیت به مناسبت این ایام گفت: یک نویسنده مصری سال‌ها قبل نوشته‌ای را در مدح امام حسین نگاشته بود که برخی به اشتباه به خود حضرت سیدالشهدا (ع) آن را منتسب کردند که اشتباه است؛ هرچند خود جمله به شدت زیبا و دقیق است. این جمله همان نوشته معروف است که برخی شنیده اید: «إنَّ الحیاة، عقیدةِ و جهاد!» یا به عبارت بهتر، زندگی و حیات ما در گروی مبارزه و تلاش همسو با عقیده و باور ماست. شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی نیز تاکید کردند که این جمله برای امام حسین (ع) نیست اما کاملا درست و قابل تایید است. 

وی با اشاره به نظرات مذهب تشیع درباره اشرافیت گفت: تفاوت امام علی (ع) با دیگر حاکمان دوره صدر اسلام این بود که ایشان برخلاف سایرین که تمایل داشتند اشرافی‌گری قبل اسلام را احیا کنند، تمایلی به این امر نداشته و اتفاقا علیه این روند ایستادند. دلیل کوتاه بودن عمر حکومت ایشان نیز همین مسئله خاص بوده است. ایشان میان اشراف و موالی (شهروندان غیر عرب) هم تبعیض قائل نمی‌شدند. سهم بیت المال و رسیدگی دولتی در همه در شرایط برابر است. در واقع دور کوفیان و دور ابن زیاد این اشراف کوفه بودند که جمع شدند و سایرین را حول خود جمع کردند. 

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: این تفسیر از حادثه عاشورا که قیام امام حسین برعلیه اشرافیت و ویژه خاری‌ها بوده، تفسیر درستی است. ایستادگی در برابر دین اشرافی‌گری و دین قشری‌ای که تنها به ظواهر کار دارند، از دلایل شهادت آن حضرت به حساب می‌آید. به همین دلیل اسلام بنی امیه با اسلام دوران سیطره یهودیت با هم مقایسه می‌شوند. هم شمشیرزنان اسماعیلیه، هم مبارزان آمریکایی جهان سوم و هم مبارزان عصر حکومت صفوی مدام خود را با امروز مقایسه کردند. 

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس گفت: در واقع امام حسین برای اقامه فریضه نماز قیام کرد و در شرایط سخت نیز در جنگ این فریضه را رها نکرد. امروز نماز ما نیز در خطر است. امام حسین در روز تاسوعا درخواستی کردند که آن این بود که از حضرت عباس (ع) خواستند به دلیل روابط خویشاوندی خود را لشگریان کوفه و شام، یک روز به آن‌ها بیشتر مهلت دهند. 

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: ما امید داریم که جامعه جوان ما از قیام عاشورا یک تفسیر ضد اشرافیت پیدا کند و نباید کاری کرد که عزای حسینی به مناسکی اشرافی بدل شود. نه نهضت شیعه و نه منش و سیره امام حسین و پدرشان سنخیتی با اشرافی‌گری و نمایش اشرافیت نداشته و ندارند و ما به عنوان شیعه وجه ممیزه‌مان ستیز با اشرافیت است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز