خبرگزاری کار ایران

عضو هیات اجرایی خانه کارگر:

مزد مصوب شورای عالی کار نقض "قسط" است / قسط جاری کردن عدل است و بدون حاکمیت "قسط" ادعای عدالت نمایشی خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۹۵۹۵

مدیرعامل امکان تاکید کرد: خطی که بخواهد فقرا و مظلومین و کارگران و بازنشستگان کشور را از مسیر نورانی انقلاب خارج کند، خط قرآن و اسلام‌ ناب نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم شب سوم محرم خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران شب پنج‌شنبه در دفتر مرکزی این تشکل در تهران با حضور جمعی از اعضای خانه کارگر و مسوولان و پرسنل این تشکل برگزار شد. 

علیرضا محمودی(عضو هیات اجرایی خانه کارگر) در این مراسم عزاداری ضمن عرض تسلیت و گرامیداشت عزای سالار شهیدان (ع) و یاران بزرگوار ایشان، در ابتدای سخنانش اظهار کرد: در کتب اسلامی اعم از مورخین شیعه و سنی در خصوص موضوع شخصیت حضرت رقیه (س) اختلافاتی وجود دارد. ما نیز در مقام نقل این موضوعات باید امانت‌دار باشیم. بنده صلاحیت علمی و فقهی جهت بررسی این مطالب را ندارم لذا صرفاً بطور خلاصه تنها نقل می‌کنم. 

محمودی تاکید کرد: البته توجه داشته باشیم اصل موضوع عاشورای سال ۶۱ هجری آنقدر عظیم و هولناک است که موضوعاتی از این دست اهمیتی در قبال عمق رویداد ندارد. 

وی افزود: در رابطه با دختر سه یا چهار ساله‌ای که ما ایشان را به نام حضرت رقیه (س) می‌شناسیم، بنده سه نقل را در کتب دیده ام. اولین نقل همان نقل غالب امروزی است. بر اساس این نقل، ایشان در حادثه حضور داشته و فرزند امام حسین (ع) بوده و در یک اتفاق جانگداز با سبوعیت دستگاه یزید ناگهان با سر مبارک بریده پدرشان مواجه می‌شوند و با ذکر مصیبتی که خود انجام می‌دهند، از هوش رفته و جان به جان آفرین تسلیم می‌کنند. نقل دوم، از سوی برخی مورخین مطرح است که می‌گویند وجود چنین بانویی در حادثه عاشورا قطعی است ولی اینکه ایشان دختر امام حسین (ع) یا یکی از شهدای کربلا بوده باشد، اختلافاتی وجود دارد. نقل دیگری نیز وجود دارد که تشکیک بیشتری نسبت به اصل حضور ایشان مطرح می‌کنند که در عصر حاضر نیز برخی علماء و واعظان نکاتی را پیرامون این نقل گفته‌اند. 

این عضو ارشد جامعه کارگری تاکید کرد: در هر صورت عمق فاجعه رخ داده به حدی تکان دهنده است که می‌توان گفت هرکدام از این نقل‌ها صحیح باشد، باز هم تغییری در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند و عمق کینه توزی و وحشی‌گری دستگاه بنی‌امیه بر کسی با این اقدامات وحشیانه پوشیده نیست. مدیرعامل اتحادیه امکان ادامه داد: نکته روشن این است که این چه حادثه‌ای است که با شهادت هفتاد و چند انسان و اسارت عده‌ای، بعد از قرن‌ها صدها میلیون انسان یک دهه به عزاداری پرشور میپردازند؟ بیت بسیار زیبایی توسط یکی از شعرای هم‌عصر ما در همین مضمون سروده شده که می‌گوید: «حسین جان! تو کیستی که در غم از دست دادنت، مردان ما شبیه زنان گریه می‌کنند». 

عضو مرکزیت خانه کارگر اضافه کرد: واقعا این چه رخداد عظیمی است که پس از قرن‌ها چنین انسان را منقلب می‌کند. اگر مسئله؛ تعداد افراد کشته شده بود، در همین جنگ جهانی دوم به روایتی ۸۰ میلیون نفر انسان کشته شده است. اگر بحث شهادت باشد، سی سال پیش بیش از ۲۰۰ هزار هموطن شجاع و باغیرت و عزیز ما در یک جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند و قطعا آنان نیز ماجورند. پس این چه ماجرایی است که اینگونه جامعه ما و بسیاری از مردم دیگر بلاد اسلامی را اینگونه شوریده میکند؟ چرا این حس و این غم و اندوه خاموش شدنی نبوده و نیست؟ این چه حادثه‌ای است که باعث شده تا هر وقت بوی محرم به مشام ما می‌رسد، تشویش در قلب‌هایمان حاکم شده و ناخودآگاه همه مغموم می‌شویم؟ محمودی تصریح کرد: پاسخ از نظر من در واقع یک کلمه بیشتر نیست؛ ثارالله! یعنی ما با خون خدا مواجه هستیم. 

وی اظهار کرد: برای بنده همین یک کلمه برای اثبات قدسی بودن زیارت عاشورا کفایت میکند. واژه «ثارالله» که در این زیارت آمده، حق مطلب را به تمامی ادا کرده است. در واقع این خون خداست که ریخته شده و چون خون از آن خداست، انتقام آن را نیز خود خدای متعال می‌گیرد و این خداست که در قلب انسان‌های حلال زاده غم حسین (ع) را ریشه می‌دواند و مدام به ما و شما یادآوری می‌کند که عزادار فردی باشید که همه چیزش را برای من گذاشت و برای من و در راه من به شهادت رسید. اینکه خدا وعده می‌دهد که «من انتقام می‌گیرم» نشان دهنده این است که این چراغ (عزای حسینی) خاموش شدنی نیست. 

محمودی اظهار کرد: شما هرچه بیشتر در ترویج معرفت حسینی مشارکت کنید، در این راه عاشق‌تر خواهید شد و حال و روز کسی که زندگی‌اش را وقف این موضوع کند، دیدنی خواهد بود. کسانی را می‌شناسم که هر ۱۲ ماه سال درگیر مسئله امام حسین (ع) هستند و یک لحظه از آن غافل نمی‌شوند. کسانی هستند که علیرغم تنگدستی تلاش می‌کنند که شب جمعه خود را در کربلا بگذرانند. زیرا این مسئله فراتر از موضوعات مادی است و باید از منظر معرفتی بررسی شود. 

مدیرعامل اتحادیه امکان بیان کرد: در همین جا نکته دیگری را عرض کنم. بسیاری بر این باور هستند که عاشورا انتقام بزدلانه اُحد و بدر و صفین و.. بود. برخی بر این اعتقاد هستند که کینه عدل و معرفت و شجاعت امام علی (ع) از طرف جباران بنی‌امیه در کربلا گرفته شد. آنکه علی (ع) را می‌شناسد قطعا آن چیزی که امام حسین (ع) برای آن قیام کرده بود را می‌فهمد. جرج جرداق نویسنده عرب مسیحی که حدود چهار دهه تحقیقات مفصلی درباره شخصیت جامع حضرت مولا کرده بود در واکنش به سوالی درباره امام حسین (ع) جمله‌ای به این مضمون می‌گوید: حسین، خودِ علی است، و هرکس علی را بشناسد، حسین را نیز می‌شناسد. او می‌گوید حسین خط طبیعی پدرش علی است. زیرا همان مسیر ادامه می‌یابد. در خروج امام حسین نیز همین را می‌بینید؛ به ویژه زمانی که امام در هنگام خروج به برادر خود محمد حنفیه می‌نویسد: من برای اصلاح امت جدّ خود خروج کردم، لذا موضوع امام حسین اصلاح وضعیت امت جدّشان پیامبر مکرم اسلام بود. 

رئیس هیات مدیره اتحادیه اسکان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دو آیه ۱۳۵ سوره نساء (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ) و ۲۵ سوره حدید (لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ) گفت: امام حسین برای اصلاح قیام کرد و اولیای الهی نیز طبق این آیات مامور به اجرای قسط است. 

او افزود: بحث اصلی مطالب امشب اینست. «قسط» با «عدل» تفاوتهایی دارد. عدل حدفاصل افراط و تفریط است و در واقع در مقابل ظلم است که همه ما باید مسیر آن را پیش بگیریم. اما «قسط» اجرای عدل است. قسط در واقع برپایی عدل و ظهور و بروز عدل است. قسط به «استحقاق» توجه دارد و نه صرفاً «قانون». اگر تقسیم حق بر مبنای عدالت انجام‌نشود، قسط نقض شده است. در تقسیم حق باید به فرمان خدا و مرام و مشی علوی و حسینی پایبند باشیم. لذا توجه داشته باشیم امام حسین (ع) برای «اجرای» عدل قیام کرد و قائم بالقسط بود. امروز نیز وظیفه من و شما اجرای صحیح عدل و در واقع قیام به قسط است. 

محمودی تصریح کرد: اگر در این کشور عزیزمان دم از عدالت زده شود و قسط جاری نشود، عدالت ما مناسکی بوده و واقعی نیست. مصداق امروزی این حرف این است که اگر شورای عالی کار مصوب می‌کند که مزد کارگر ۷ میلیون تومان شود، شاید این مصوبه «قانونی» باشد که هست، اما قانونی که «استحقاق» را تامین نکند، «قسط» نبوده و روح عدالت را نقض می‌کند. اگر اجرای قانون منجر به قائم شدن قسط شود، آنگاه می‌توانیم به تحقق جامعه اسلامی امیدوار باشیم. 

وی خطاب به دولت و مجلس و صاحب منصبان تاکید کرد: ما اجرای قانون را کف موضوع می‌دانیم. ما امروز عمل و قائل شدن به «قسط» را می‌خواهیم. قسط یعنی آنچه ما مستحق آن هستیم. یعنی آنچه که پرداخت می‌شود، باید حداقل‌های خانوار کارگری را تامین کند. این برای تحقق عدالت است و همان چیزی است که رسول مکرم اسلام و انبیا و اولیاء و امام حسین (ع) برای آن قیام کرده‌اند. 

عضو هیات اجرایی خانه کارگر افزود: مگر ما بالاتر از قرآن داریم؟ اگر مقررات وضع شده توسط بشر، نوشته قرآن را نقض کرد، باید نوشته بشر را به دیوار کوفته و اصلاح کرد. از نظر ما اعتبار واقعی منوط به تامین و تضمین استحقاق و جاری شدن قسط است. 

مدیرعامل امکان تاکید کرد: امروز نیز خلاصه حرف این است که از مسئولان اجرای قسط را می‌خواهیم. هرطور می‌خواهید قسط را تفسیر کنید فقط بدانید معنای آن مشخص است. 

این عضو مرکزیت خانه کارگر تصریح کرد: لذا اگر استحقاق جامعه کارگری و بازنشستگی را بیش از این میدانید و خود را شیعه امام علی و امام حسین (علیهم السلام) قلمداد می‌کنید، موظف به ادای تکلیف بوده و باید مزد را متناسب با استحقاق اصلاح کنید. امام حسین فرمودند که من برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر حرکت کردم. امروز نیز یکی از بالاترین معروف‌ها، توجه واقعی به فقراست. بالاترین معروف رفع دغدغه مظلومین و محرومان است. 

محمودی در پایان گفت: خدا امام بزرگوار (ره) را رحمت کند و به قائد ما طول عمر با عزت عطا کند که مدام در هر فرصتی تاکید میکرده و میکنند که باید حواسمان به محرومین و مستضعفین باشد. حواسمان باشد خطی که بخواهد فقرا و مظلومین و کارگران و بازنشستگان کشور را از مسیر نورانی انقلاب خارج کند، خط قرآن و اسلام‌ ناب نیست. قطعاً باید به واضعان مسیر ظلم و تبعیض آفرینی تو دهنی زده شود. اصل؛ جامعه کارگری است و حسینی شمایید که با تحمل همه مصائب معیشتی زیر خیمه امام حسین (ع) جمع می‌شوید و به آل الله تمسک می‌جویید و از خدای حسین (ع) یاری می‌طلبید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز