خبرگزاری کار ایران

چالش درمان در مراکز ملکی تامین اجتماعی؛

آشفتگی در ارائه خدمات بیمارستان میلاد و پاسخِ مسئولان

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۴۱۱

برخی گزارش‌ها، چه گزارش‌های ارایه شده از سوی پرسنل مراکز درمانی و چه از سوی مردم، حاکی از آن است که در امر فراهم‌سازی درمان رایگان برای افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، اختلالات قابل توجهی وجود دارد که بیمارستان میلاد تهران به عنوان یکی از مراکز ملکی این سازمان، در تیررس بیشترین انتقادات قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برقراری درمان رایگانِ همرا با کیفیت یکی از تعهدات سازمان تامین اجتماعی به افراد تحت پوشش این سازمان است. در این میان مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی طبق قانون الزام و طبق قانون ساختار جامع خدمات رفاه و تامین اجتماعی ملزم به ارائه به موقع درمانِ رایگان به کلیه‌ی افراد تحت پوشش تامین اجتماعی هستند. 

با همه این احوال، برخی گزارش‌ها، چه گزارش‌های ارایه شده از سوی پرسنل مراکز درمانی و چه از سوی مردم، حاکی از آن است که در امر فراهم‌سازی درمان رایگان برای افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، اختلالات قابل توجهی وجود دارد که بیمارستان میلاد تهران به عنوان یکی از مراکز ملکی این سازمان، در تیررس بیشترین انتقادات قرار دارد. 

گزارش‌های مردمی؛ از میلاد تا معیری! 

صرف‌نظر از گزارش‌های موجود پیرامون محاسبه‌ی هزینه بسیاری از اقلام در داروخانه‌ها و بیمارستان‌های طرف قرارداد و مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی، وجود درمان غیر رایگان در مراکز ملکی مسئله‌ای است که به صورت پرتکرار گزارش و مشاهده می‌شود. 

اینکه گزارش‌های مردمی از عدم دریافت خدمات رایگان مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی به نهادهای نظارت‌کننده و بازرس سازمان تامین اجتماعی با اقدام و توجه کافی مواجه نمی‌شود، یک بحث است و اینکه خود این گزارش‌ها چه حجمی از عدم پاسخگویی را دربرمی‌گیرد، بحث دیگری را طلب می‌کند. 

کارگر بازنشسته‌ی یک معدن که دچار بیماری دیابت است، در مراجعه به یکی از کلینیک‌های دیابت و فشار خون ملکی به بیمارستان معیری در جوار مجلس شورای اسلامی می‌رود و پس از آنکه در بحث دیابت و قند خون به جای متخصص؛ او را یک چشم پزشک غیرمتخصص معاینه کرده است، با این سخن مواجه می‌شود: «بگویید چه دارویی برایتان بنویسم؟!»

این درحالی است که همین بازنشسته از همان مرکز ملکی دارویی را با قیمت آزاد با این عنوان که «قرص ایرانی اثر ندارد!» دریافت کرده است. 

ماجرا در بیمارستان میلاد که در گذشته همواره محل مراجعه‌ی بسیاری از کارگران بازنشسته و افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی بوده، به شکل دیگری است. سازمان تامین اجتماعی مدعی‌ست که بسیاری از خدمات این بیمارستان در سایر مراکز ملکی تامین اجتماعی قابل دریافت است اما مراجعان می‌گویند بسیاری از خدمات در دیگر مراکز ملکی بدون کیفیت و با حداقل رسیدگی و با غیرمجرب‌ترین کادر درمانی ارائه می‌شود و برای بسیاری از بیماری‌های حاد چاره‌ای جز مراجعه به بیمارستان میلاد که مجهزترین مرکز ملکی سازمان تامین اجتماعی است، وجود ندارد. از این رو صف‌های طویل مراجعان به بیمارستان میلاد به وجود آمده و افراد برای اعمال جراحی و حتی گاه یک ویزیت خاص باید منتظر نوبت‌های چندماهه باشند. این درحالی است که گویا با مبالغی که دیگر «زیر میزی» نیست و به حالت «رو میزی» درآمده است، می‌توان نوبت‌ها را جلو انداخت و حتی پزشک ویزیت کننده را انتخاب کرد. 

این وضعیت در بیمارستان میلاد درحالی‌ست که گویا به دلیل اختلافات هیات مدیره بیمارستان (که به صورت هولدینگ مستقل از سازمان تامین اجتماعی و به شکل هیات امنایی اداره می‌شود) و همچنین اختلافات مدیریت با سازمان تامین اجتماعی، نوعی آشفتگی در مدیریت این مرکز نیز مشاهده می‌شود. 

مدیرکل بیمارستان که در واقع یک مدیر پروازی محسوب می‌شود، در بیمارستانی در تبریز به صورت خصوصی فعال است و گاه چند روز در هفته را در محل زندگی خود در تبریز مشغول به کار است. این درحالی است که وی مدعی‌ست در ماه ۲۶۰ ساعت در بیمارستان میلاد حضور دارد؛ به عبارت بهتر وی همه روزهای هفته به جز جمعه‌ها روزی ۱۲ ساعت در بیمارستان حضور دارد... 

همچنین برخی پزشکان تامین اجتماعی در بیمارستان میلاد مدعی هستند به دلیل‌ عدم افزایش تعرفه پرداخت به کادر متخصص و فوق تخصص از سال ۱۴۰۰، رفته رفته از این بیمارستان در حال جدا شدن هستند. اما همین هم تمام ماجرای بیمارستان نیست زیرا برخی تجیهیزات مانند پروتزها نیز در این بیمارستان وجود ندارد و گاهی به دلیل صف‌های طویل، افراد راضی می‌شوند پزشک در مطب خصوصی آن‌ها را ویزیت کرده و تنها برای جراحی آنهم چندماه بعد، در بیمارستان‌های ملکی دیگر جراحی شوند. 

مسئولان چه پاسخی دارند؟ 

با بالاگرفتن وضعیت نابسامان در بیمارستان میلاد، طی این هفته بازرسان سازمان تامین اجتماعی و مدیرکل درمان مستقیم این سازمان بدون اطلاع قبلی از این بیمارستان بازرسی کردند. مهدی ناقوسی (مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی) در رابطه با برخی مطالب مطرح شده درباره بیمارستان میلاد گفت: این بیمارستان البته به شکل هیات امنایی در چهارچوب یک هولدینگ اداره می‌شود و مدیریت مستقلی دارد. اما باتوجه به اینکه بنده اخیرا در این بیمارستان حضور داشتم، ادعای مطرح شده درباره مدیریت این بیمارستان شاید اندکی محل تردید باشد. ایشان در دیدار با بنده گفت که ماهانه ۲۶۰ ساعت از زمان خود را در ماه در بیمارستان میلاد حضور دارد و باوجود اینکه محل زندگی وی در تبریز است، به کارهای بیمارستان می‌رسد. 

ناقوسی درباره بحث شکایات پیرامون درمان مستقیم گفت: هر مراجعه‌کننده به مراکز ملکی در مجموعه مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی می‌تواند نارضایتی و شکایات خود را در همان مرکز در هر لحظه به ریاست آن مرکز درمانی اطلاع دهد. ما در هر مرکز ملکی و همچنین در هر مرکز استانی تامین اجتماعی واحد رسیدگی به شکایات داریم که افراد به صورت حضوری می‌توانند موارد شکایت و تخلف را اطلاع دهند. همچنین در سامانه‌های مجازی سازمان نیز شکایات قابل طرح به صورت اینترنتی است. 

وی افزود: گاه برخی از افراد براساس سیستم نوبت‌دهی به پزشک متخصص خود نمی‌توانند مراجعه کنند. در این موارد امکان رسیدگی لحظه‌ای به شکایت وجود دارد. ما برای این موارد که مشکل جدی برای مراجع وجود دارد، ظرفیتی را برای مراجعه بین مریض داریم که افراد می‌توانند به صورت بین مریض در محلی که ما معرفی می‌کنیم، ویزیت بشوند. 

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی با اشاره به انبوه مراجعه‌ها به بیمارستان میلاد گفت: بیمارستان میلاد به نوعی دچار شرایطی شده که باید روی مراجعان آن کار فرهنگی کرد و آنها را اقناع کرد که این افراد می‌توانند بسیاری از خدمات را در دیگر مراکز ملکی و درمانگاهی دریافت کنند. این پیشنهاد وجود دارد که ما سامانه‌ای طراحی کنیم مانند برخی کشورهای توسعه یافته دیگر، و براساس آن فرد؛ خودش مرکز درمانی را انتخاب نکند بلکه قصد داریم با صدور کارت سلامت، افراد را ملزم کنیم در همان مرکزی که ما در سازمان تعیین می‌کنیم، درمان را دریافت کنند. 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد برای بیماری‌های ساده‌ از یک مرکز درمانگاهی شهرستان‌ها به تهران آمده و می‌خواهند در بیمارستان میلاد درمان خود را بگیرند اما این روند باید اصلاح شود، اظهار کرد: ارجاع بیمار از مرکز ملکی به مرکز غیرملکی غیرقانونی است و با آن در صورت مشاهده برخورد خواهد شد. برخورد ما نیز در این چهارچوب است که ابتدا در هر مرکز ملکی مبلغ‌ کارانه پزشک متخلف را حذف کنیم.

ناقوسی با بیان اینکه درباره بیمارستان میلاد، سهامدار اصلی سازمان تامین اجتماعی است و هولدینگ اداره‌کننده و هیات مدیره مستقل آن باید به سازمان پاسخگو باشند، گفت: مدیران عامل بیمارستان‌ها پاسخگوی فرآیندها و خدمات داخل بیمارستان و شکل آن‌ها هستند. هر تخلفی به صورت زیرمیزی در این مجموعه‌ها مستوجب برخورد قانونی خواهد بود. در روزهای گذشته بنده شخصا ۴ ساعت به بازدید از این مرکز درمانی سازمان پرداختم. حضور فیزیکی مدیر بیمارستان در قانون ۲۰۰ ساعت تعریف شده اما مدیرعامل این مجموعه گفتند حضور ۲۶۰ساعته در مجموعه (طی هر ماه) دارند. اینکه ایشان در استان خود مشغول هستند، بحث دیگری است و به معنای حضور کمرنگ او در بیمارستان میلاد نیست. 

وی افزود: در بیمارستان میلاد معاونت‌های زیادی وجود دارد که در مدیریت به ایشان کمک می‌کنند و این مجموعه ۴ هزار نیرو و ۸۰۰ پزشک دارد. و در روز ۲۵۰ تا ۳۰۰ عمل جراحی در این مرکز انجام می‌شود. ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی این مرکز نیز بالای ۹۰ درصد در همه زمان‌ها است. 

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی با رد این ادعا که بیمارستان میلاد به خدمات سرپایی به جای بستری روی آورده است، گفت: این ادعا غیرمنصفانه است. شما اگر هم اکنون به بیمارستان میلاد بروید، خواهید دید که به دلیل مراجعات بالای سرپایی وضعیت نامناسبی در این مرکز به وجود آمده و اتفاقا به نفع مجموعه بیمارستان میلاد است که تعداد مراجعان سرپایی کمتری داشته باشند. خود بیمه شده‌ها البته باید آموزش لازم را از ارباب رسانه و خبرگزاری‌ها و مدیران تامین اجتماعی و سازمان دریافت کنند تا تمام مراجعات خود را به مراکز بزرگ ملکی در مرکز پایتخت که همان بیمارستان میلاد است، متمرکز نکنند. اگر بار مراجعه سرپایی به میلاد کمتر شود، می‌تواند خدمات بهتری در بحث بستری انجام دهد و رسیدگی دقیق‌تری با زمان کوتاه‌تر برساند. 

وی درباره تعرفه‌های دریافتی پزشکان تامین اجتماعی در بیمارستان میلاد نیز گفت: چون این بیمارستان به شکل هیات مدیره‌ای اداره می‌شود، نظام پرداخت آن به نحوی خاص است، زیرا بیمارستان به شیوه‌ی شرکتی اداره می‌شود. تعرفه‌ها در بیمارستان میلاد مانند همه مراکز دیگر باید به شیوه سالیانه بازنگری شود، اما باید هیات مدیره آن ابتدا جلسه مربوط به اصلاح تعرفه را بگذارد و بعد از ابلاغ توسط مدیرعامل تعرفه‌هایی که موجب رضایت پزشکان مجموعه شود، پرداخت گردد. صحبتی که پزشکان ما درباره تعرفه در بیمارستان میلاد مطرح می‌کنند نیز قابل تامل است اما درباره ثبات تعرفه ۱۴۰۰ باید بگوییم که مدیران بیمارستان قول داده‌اند در چند روز آینده نظام پرداخت تعرفه‌ای جدید را اصلاح کرده و آن را ابلاغ کنند لذا امیدواریم این مشکل نیز حل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز