خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ضرورت مقابله با نگاه تجاری به بازرسی بهداشت حرفه‌ای/ عدم توجه به معیشت بازرسان به فساد آنها منجر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۱۶۴

محمدرضا سقائیان فرد گفت: بازرس بهداشت حرفه‌ای یک پست حاکمیتی دارد؛ چنانکه گزارشات تنظیمی ما بازرسان بهداشت حرفه‌ای به منزله گزارش ضابطان دادگستری در مجامع قانونی و محاکم قضایی قلمداد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسئله بهداشت حرفه‌ای کار و ایمنی فنی باتوجه به آنکه اخیرا هشتم اردیبهشت (روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای) را پشت سر گذاشته‌ایم، یکی از موضوعات مهم در حوزه روابط و بازار کار قلمداد می‌شود. افزایش آمار تلفات مالی و جانی ناشی از خطرات و ریسک‌های محیط کار یکی از تکان دهنده‌ترین آمارها در این حوزه (هم در ایران و هم در سطح جهانی) است که کارشناسان و بازرسان بازار کار در این حوزه می‌توانند نقش به سزایی ایفا کنند. 

محمدرضا سقائیان فرد (بازرس بهداشت حرفه‌ای) درباره اهمیت و جایگاه بازرسی بهداشت حرفه‌ای در قوانین بالادستی گفت: بازرس بهداشت حرفه‌ای یک پست حاکمیتی دارد؛ چنانکه گزارشات تنظیمی ما بازرسان بهداشت حرفه‌ای به منزله گزارش ضابطان دادگستری در مجامع قانونی و محاکم قضایی قلمداد می‌شود. 

وی افزود: این جایگاه حاکمیتی غیرقابل تفویض به بخش خصوصی و مجموعه‌هایی است که نگاه مالی و تجاری به حوزه سلامت کار دارند. مسلما افراد یا جریاناتی که با تحریف واژگان و قوانین بخواهند این جایگاه را از فضای حاکمیتی خود خارج کنند و به صورت مشاغل تجاری درآمدزا از طریق ایجاد دفاتری تبدیل کنند، مسلما به ارتقای سلامت در محیط کار کمکی نکرده و ضربه‌ای مهم به حوزه نظارت و بازرسی می‌زنند. 

سقائیان فرد تاکید کرد: از طرف دیگر، باید دقت کرد که اگر افراد و جریاناتی با مستمسک قرار دادن برخی قوانین بخواهند جایگاهی را در این حوزه برای خود تدارک ببینند، باید بدانند که «تعارض منافع» یک مقوله مهم در حوزه سلامت کار ارزیابی می‌شود. تعارض منافع جزو مواردی است که قانونگذار به شدت آن را در حوزه‌های مختلف کار نظارتی و حاکمیتی نهی کرده و مجامع قضایی نیز به شدت به آن حساس هستند. 

این فعال حوزه صنف بازرسان بهداشت حرفه‌ای با اشاره به اینکه جایگاه حاکمیتی بازرسان حرفه‌ای باید حفظ شود تا افراد در آن از نگاه‌های تجاری مصون بمانند، اضافه کرد: بازرسی که چنان مسئولیت حقوقی‌ای را دارد که اگر کوتاهی‌ای در حوزه‌ای را مرتکب شود، در محاکم قضایی مورد بازخواست قرار می‌گیرد، بسیار شغل حساسی دارد و نباید چنین افرادی با درگیر شدن در حوزه‌های مالی و تجاری دچار خدشه شوند. 

وی افزود: وقتی بازرسی را با این حجم از حساسیت شغلی و با آن همه فشار و تنش محیطی-روانی در میدان نظارت و بازرسی قرار می‌دهیم، طبیعتا باید دغدغه‌های بازرس را به مثابه سرباز در میدان رفع کنیم. اولین دغدغه فعالان بازرسان کار بحث معیشتی آن‌هاست. وقتی قانون تاکید دارد که بازرس بهداشت حرفه‌ای نباید به‌عنوان کارشناس در مشاغل دیگری فعال باشد، بطور طبیعی باید مشوق‌های مالی و اقتصادی برای معیشت بازرسان وجود داشته باشد تا تامین حداقل‌های معیشتی بازرسان کار انجام شود. 

سقائیان فرد ادامه داد: ما نمی‌توانیم منکر آن شویم که مین‌های خطرناک قابل انفجاری مثل رشوه و پیشنهادات وسوسه برانگیز زیرمیزی در محیط‌های مختلف کاری مقابل بازرسان بهداشت حرفه‌ای وجود دارد. اگر ما می‌خواهیم بازرسان در برابر این مین‌ها و خطرات دچار آسیب نشده و آلوده این موانع شود، باید به معیشت بازرسان توجه کنیم. حق بازرسی بازرسان در سال‌های اخیر دچار تغییرات بدی شده و از آن جایگاهی که باید باشد، برخوردار نیست. مبالغ ناچیز و اندک حق بازرسی هم‌اکنون برای بازرسان آزاردهنده است و حتی از احکام حقوقی برخی بازرسین نیز اخیرا حذف شده است. همچنین حق فنی بازرسان نیز با برخوردهای سلیقه‌ای به حداقل مبالغ رسیده و حق محرومیت از کارها و مشاغل انتفاعی به مبالغ بسیار ناچیز تنزل یافته است. 

این فعال صنفی حوزه بازرسان بهداشت حرفه‌ای تصریح کرد: نکته‌ای که باید به مسئولان امر گوشزد کرد این است که اگر نیاز به اصلاح قوانین وجود دارد، باید حتما این اصلاحات در دستور کار قرار بگیرد و اگر نیاز به قانون‌گذاری است، باید تحت عنوان لایحه‌ای به قوه مقننه و مجریه ارسال شود. معیشت حقوقی بازرس بهداشت حرفه‌ای با اختصاص ضرایب و امتیازات مربوطه، باید به نحوی اختصاص یابد که آن فرد فقط دغدغه مربوط به حوزه بهداشت حرفه‌ای را داشته و به سلامت شاغلین بیاندیشد. ما نمی‌توانیم از بازرسی که معیشتش در معرض خطر بوده و تورم سفره او را به شدت کوچک کرده است، انتظار داشته باشیم در میدان نظارت و بازرسی بهداشت حرفه‌ای مناسب عمل کند. وقتی ذهن آماده نباشد، در عمل نیز نتایج خوبی ارائه نخواهد داد. هرچند تاکنون بازرسان ما عمدتا زندگی عفیفانه‌ای و پاکدامنانه‌ای را داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز