خبرگزاری کار ایران

در دیدار اعضای کانون شورای اسلامی کار قزوین با معاون استاندار مطرح شد؛

نقش تشکل‌های کارگری در رفع مشکلات کار و تولید حائز اهمیت است/ سه‌جانبه‌گرایی را رعایت کنید

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۸۱۱

اعضای کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین با طریقی (معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار) دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت اسدی در دیدار با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین ضمن گرامیداشت یاد وخاطره کارگران جانباخته حادثه کارخانه «سیانس» با اشاره به معضلات و مشکلات پیش روی کارگران گفت: باتوجه به افزایش مشکلات در بخش تولیدی لازم است کمیته‌ای تخصصی به منظور بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی تشکیل شود.

کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین با بیان اینکه شوراهای اسلامی کار و تشکل‌های کارگری نقش موثری در کاهش مشکلات و ایجاد آرامش در محیط‌های کار و تولید دارند، گفت: وقتی امکانِ حضور نماینده‌ی واقعی کارگران در تشکل‌ها صنفی ضعیف باشد و قوانین نیز زمینه‌ساز حضور مستقل تشکل‌ها در عرصه‌ی تصمیم‌گیری نباشند، در نتیجه احتمال ورود افرادی که صرفا با هدف اقتصادی و سود شخصی در این تشکل‌ها حضور پیدا می‌کنند، زیاد می‌شود.

او با بیان اینکه مشکلات کارگری در دو بخش ملی و استانی تقسیم می‌شوند، افزود: تقاضای ما تشکل‌های صنفی تشکیل کمیته‌های تخصصی برای برون رفت و غلبه بر مشکلات و اعمال سلیقه‌ها است در این راستا تقاضای تقویت تشکل‌های کارگری در واحد‌های تولیدی را داریم و این مورد یک ضعف در صنایع استان است.

به گفته وی، نیروی کار، پایه و ستون اصلی رونق اقتصادی است و دولت برای محقق کردن آن چاره‌ای جز تامین امنیت شغلی کارگران در کنار تامین معاش و ارتقای توانمندی‌های کارگران ندارد.

اسدی در ادامه درباره نقش تشکل‌های کارگری در بهبود فضای کسب و کار گفت: نقش تشکل‌ها در بهبود فضای کسب کار و رفع مشکلات و موانع‌های پیش رو بسیار پر رنگ است.

او با ذکر نمونه‌ای گفت: به عنوان مثال در تجمعات صنفی اخیر کارگران در شرکت‌های مختلف، خوشبختانه واحد‌های دارای شورای اسلامی کار با مذاکره به نحو مناسب با کارفرماها به توافق رسیدند و مشکلات به نحوی حل شد.

اسدی در ادامه خواستار همکاری‌های مسئولان و مدیران دولتی نظیر بیمه تامین اجتماعی، اداره کل کار در ارتباط با کمیته‌های سخت و زیان آور و طرح طبقه‌بندی مشاغل و همچنین بازرسی کار و نظارت بر کار پیمانکاران نیروی انسانی شد و گفت: مشکلات عدیده‌ای برای کارگران در این موارد را مرتبا شاهد هستیم و در مباحثی همچون فرستادن کارگران به مرخصی اجباری در برخی کارخانه‌ها به دلیل قطعی گاز و برق و همچنین درمان مستقیم و غیرمستقیم تامین اجتماعی و در ارتباط با شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی و در عین حال حضور نمایندگان دولت در هیات‌های حل اختلاف، نیاز به حمایت داریم  درهیچ یک از این موارد شان و مرتبه نیروی کار رعایت نمی‌شود.

در ادامه این دیدار امانی (دبیر کانون شوراهای اسلامی کاراستان) نیز با ذکر برخی مشکلات جامعه کارگری قزوین گفت: موضوعات مهم که امروز مشکلات کارگران را چند برابر کرده یکی روابط کار و نماینده کارگران در مراجع حل اختلاف و دیگری مشکلات سختی و زیان‌آور کارگران در سازمان تامین اجتماعی و اداره کار است.

او گفت: طبق قانون در صورت بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما بر سر اجرای قانون و سایر مقررات کار، چنانچه این اختلاف از طریق سازش مستقیم کارگر و کارفرما و در مرحله‌ی بعد از طریق شورای اسلامی کار و یا انجمن صنفی کارگران و یا نماینده کارگر و کارفرما حل نشود، مراجع حل اختلاف اداره کار باید وظیفه‌ی حل و فصل مسئله را برعهده بگیرند؛ اما این حکم مراجع حل اختلاف ضمانت اجرایی لازم را ندارد. بنابراین اگر بخواهیم به آنچه در واقعیت اتفاق افتاده نگاه کنیم، باید بگوییم که نمی‌توان خیلی به این احکام خوشبین بود. کارگران بسیاری هستند که با وجود گرفتنِ رای هیأتهای تشخیص و حل اختلاف به نفع خود، بازهم نمی‌توانند به حقوق خود برسند

امانی در خصوص اصلاح آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آونیز گفت: متأسفانه در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور و برخی موارد مشکلات دیگر مرتبا تصمیماتی اتخاذ می‌شود که سه جانبه‌گرایی در خیلی از موضوعات و تصمیمات رعایت نمی‌شود و حتی در تصمیماتی که برای کارگران گرفته می‌شود هم نظر آن‌ها را نمی‌پرسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز