خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کار در فضای آلوده و بازنشستگی‌های زودتر از موعد/ مشکلات کارگران نباید رابطه‌ای حل شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۵۸۷

یک فعال کارگری گفت: کارگرانی که دچار بیماری‌های شغلی و ازکارافتادگی زودرس می‌شوند، برای بازنشستگی نیز مشکلاتی دارند. بسیاری از کارگران به ما مراجعه می‌کنند تا ما به صورتِ رابطه‌ای مشکلاتشان را حل کنیم در حالیکه کارگران فارغ از اینکه روابطی دارند یا نه، باید بتوانند مشکلات خود را حل کنند و به حقوق خود برسند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس کاربخش (دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان) در خصوص مشکلات این روزهای کارگران استان کرمان گفت: در کرمان در چهار بخش معدن، کشاورزی، صنعت و دامپروری فرصت‌های بسیاری برای اشتغال وجود دارد اما هنوز مشکلات زیادی برای کارگران به تناسب کاری که دارند، وجود دارد. 

کاربخش با اشاره به شمار حوادث کار در این استان گفت: با توجه به اتفاقاتی که طی چند ماه گذشته در معادن و مشخصا معادن کرمان افتاده، باید بگویم که یکی از مسائلِ بسیار مهم در مورد کارگران، بحث ایمنی کار است. متأسفانه تجهیزاتِ ایمنی به اندازه‌ی کافی در اختیار کارگران قرار داده نمی‌شود و همین موضوع شمار حوادث کار را بالا می‌برد. تجهیزات باید به‌روز باشند و برای آن باید هزینه کرد. در واقع این هزینه، هزینه برای جان کارگر است. 

دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان گفت: همچنین آموزش‌های لازم باید به کارگران داده شود تا بتوانند تا جایی که می‌توانند جلوی وقوع حوادث کار را بگیرند. 

این فعال کارگری در ادامه به صنایع اشاره کرد و گفت: در صنایعی مثل فولاد و لاستیک و… نیز بحث ایمنی بسیار اهمیت دارد. بسیاری از این کارخانه‌ها با مشکل آلودگی مواجه هستند اما متأسفانه کمیته‌های مربوطه برای رسیدگی به این مسائل آنقدر فعال نیستند که بتوانند قدمی در این مسیر بردارند. بازرسی کار هم آنطور که باید نقش خود را به درستی ایفا نمی‌کند. در نتیجه کارگران دچار بیماری‌های ریوی و شغلی می‌‎شوند و نهایتا فرسودگی جسمی پیدا می‌کنند و دچار ازکارافتادگی زودرس می‌شوند. 

کاربخش ادامه داد: کارگرانی که دچار بیماری‌های شغلی و ازکارافتادگی زودرس می‌شوند، برای بازنشستگی نیز مشکلاتی دارند. بسیاری از کارگران به ما مراجعه می‌کنند تا ما به صورتِ رابطه‌ای مشکلاتشان را حل کنیم در حالیکه کارگران فارغ از اینکه روابطی دارند یا نه، باید بتوانند مشکلات خود را حل کنند و به حقوق خود برسند. قانون برای همه به صورتِ یکسان باید اعمال شود و اگر در قوانین کار و تأمین اجتماعی برای این کارگران حمایتی در نظر گرفته شده است، باید بتوانند در کمترین زمان به حق خود برسند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان گفت: متأسفانه هیچ چیز سر وقت انجام نمی‌‎شود. قانون به درستی اجرا نمی‌شود و شاهد هستیم کارگر تا جایی که نفس دارد مجبور به کار کردنِ در فضای آلوده می‌شود. در حالیکه کارگری که از کارافتاده شده باید هرچه سریع‌تر بازنشست شود. چراکه این بازنشستگیِ زود از موعد، نتیجه‌ی بی‌مسئولیتی و کم‌توجهیِ بخش‌های دیگر است و به کارگر هیچ ربطی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز