خبرگزاری کار ایران

سونامی خودکشی در میان کارگران فقیر هندی/ ۱۰ هزار روانشناس و روانپزشک برای کشور یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۴۹۲

گزارش‌ها حاکی از گسترش مرگ بر اثر خودکشی در میان تحتانی‌ترین لایه‌های طبقه کارگر هندوستان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از مجله تایمز برابری، گزارش‌ها حاکی از  گسترش مرگ بر اثر خودکشی در میان تحتانی‌ترین لایه‌های طبقه کارگر هندوستان است. 

سوپریا کاگواده، کارگر زن هندی به تایمز برابری می‌گوید: «همه ما شکست خوردیم، زیرا شوهرم، آرجون، در زمستان سال گذشته بر اثر خودکشی درگذشت.» 

او می‌گوید: «شوهرم شاغل بود اما با تعطیلی شرکتش به علت تعدیل نیرو، بیکار شده و شدیداً به دنبال کار بود. ناراحتی او برای هیچ کس در اطرافش به جز او قابل مشاهده نبود. او با همه شوخی می‌کرد، اما با نگاه کردن به چهره‌اش، می‌دانستم که تصورات دیگران از احوال او اشتباه است. او همیشه سوالات دیگران از اوضاع زندگی خود را نادیده می‌گرفت و شک بیشتری نسبت به حال روحی در من ایجاد می‌کرد. وی چند هفته پس از این تغییرات در رفتارش، به زندگی خود با طناب پایان داد.»

در مارس ۲۰۲۰ (اسفند سال ۱۳۹۹)، نخست وزیر راست افراطی هند، نارندرا مودی، مدت‌ها اقدامات بهداشتی و کنترلی برای مهار کرونا را رها کرده و مانند ترامپ به آن باور نداشت، اما در نهایت یک سال و نیم پیش به دلیل گسترش فزاینده تلفات، قرنطینه کامل ۲۱ روزه (بعداً به ۶۷ روز تمدید شد) برای مهار گسترش کرونا را اعلام کرد. نتیجه این سیاست مودی نیز فاجعه بار بود؛ پس از این تصمیم تصاویر میلیون‌ها کارگر مزدبگیر و روزمزد هندی که از شهرهای بسته شده هند فرار و تلاش می‌کنند با پای پیاده به روستاهای خود بازگردند، در سراسر جهان پخش شد. 

حدود ۸۰ میلیون شاغل کوچک و حقوق بگیر در عرض یک ماه شغل خود را از دست دادند، در حالی که حدود ۲۳۰ میلیون هندی در اولین سال شیوع همه گیری به فقر کشیده شدند. علاوه بر این، تا دسامبر همان سال، ۱۵ میلیون نفر دیگر بیکار ماندند. 

اکثر کارگرانی که قبلاً شهرهای هندوستان را فعال نگه می‌داشتند (در مشاغل خدماتی شهری مثل پخت و پز و سرو غذا، رانندگی وسایل نقلیه، کار در بخش تعمیرات و حفاظت، فضای سبز، جمع آوری زباله و مشاغل دیگر) به روستاهای خود بازگشتند؛ جایی که بر روی کاغذ حداقل می‌توانستند غذای کافی برای خوردن به دست آورند! 

خانواده کاگواده اهل روستای خوچی در منطقه کولهپور ماهاراشترا، با حمایت یک مالک مزرعه در کشت نیشکر، بادام زمینی و سویا کار می‌کنند و به لطف وی توانستند زنده بمانند و همسر آرجون نیز در خدمت آن‌ها کار کرده و زنده مانده است. اما ۱۳ ماه پس از همه گیری کرونا و بدون هیچ کاری، بسیاری از خانواده‌های کارگری مانند خانواده آرجون به خودکشی و اعتیاد به الکل روی آوردند. 

آرجون یکی از ۱۶۴۰۳۳ کارگر هندی است که در سال ۲۰۲۱ بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادند. از سال ۲۰۱۰، هند بیش از دو میلیون نفر کارگر و مستمند هندی به دلیل فقر را به دلیل خودکشی از دست داده است، با افزایش ۷.۱ درصدی این آمار در میان کارگران در سال گذشته (۲۰۲۱) این رقم‌ها به بالاترین حد خود از زمان شروع بررسی آمارها رسیده است. 

علاوه بر این، برای اولین بار، دستمزدهای روزانه هند بیش از ۲۵ درصد از مرگ و میرهای خودکشی در این کشور را در سال ۲۰۲۱ تشکیل می‌دادند. این افزایش خیره کننده ۱۱۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۴، زمانی که حقوق بگیران تنها روزانه ۱۲ درصد موارد خودکشی ثبت شده را تشکیل می‌دادند، ادامه داشت. 

یک فاجعه بدتر در میان کارگران کشاورزی

طبق سرشماری سال ۲۰۱۱، هند تقریباً ۲۶۳ میلیون کارگر کشاورزی دارد و تقریباً ۵۷.۸ درصد از خانوارهای روستایی به کشاورزی خرده پا مشغول هستند. اکثر حقوق بگیرانی که به روستاهای خود بازگشته بودند امیدوار بودند که بتوانند برای تأمین زندگی خود و خانواده خود به کشاورزی تکیه کنند، اما با یک سری موانع روبرو شده اند. به عنوان مثال، پس از افزایش ۸۰ درصدی قیمت کود در سال گذشته، کشاورزان امسال ۳۰ درصد تورم محصولات مصرفی را مشاهده کردند. بیش از نیمی از خانوارهای کشاورزی در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۹۳۵ یورو بدهی داشتند که بخش قابل توجهی و در برخی موارد بیش از درآمد سالانه خانوار را تشکیل می‌دهد.

انیل پاتیل، کارشناس اقتصاد کشاورزی هند، اشاره می‌کند که پس از کووید، اکثر صنایع کوچک نتوانسته‌اند زنده بمانند. بر اساس آمارهای رسمی، بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۸، حدود ۴۰۰۰۰۰ کارگر بخش کشاورزی هندوستان بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادند. اما تصور می‌شود که عدد واقعی بسیار بیشتر است. 

پاتیل می‌گوید: «این ارقام نادرست هستند.» او می‌گوید: «موارد خودکشی زیادی وجود دارد که دولت آن‌ها را ثبت نمی‌کند و آمار بسیار بیشتر از این است. دولت افراطی مودی سانسور می‌کند. به عنوان مثال، در بسیاری از مناطق، زنان به عنوان کشاورز در نظر گرفته نمی‌شوند، زیرا زمین به نام آن‌ها نیست اما در واقع نه مستاجر هستند و نه صاحب زمین بلکه کارگر زمین هستند. آن‌ها ممکن است روزانه بیش از ۱۲ ساعت در مزرعه کار کنند، اما هنوز به آن‌ها «خانه دار» می‌گویند، و این مسئله آمار کل کشاورزانی را که بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده اند، تغییر می‌دهد. زنان بزرگترین طرد شده در داده‌های خودکشی کشاورزان هستند.»

سپس بحران آب و هوا وجود دارد. بر اساس گزارش اداره هواشناسی هند، هند دو مورد از ده فاجعه مخرب آب و هوایی را در سال ۲۰۲۱ گزارش کرد که بیش از ۱ میلیارد دلار خسارت به همراه داشت و بیش از ۱۷۵۰ کشته برجای گذاشت. 

در طول همه گیری کرونا، سطح استرس مردم به طور قابل توجهی افزایش یافت و سپس سیل سراسری هندوستان و بحران تورمی و کسری ناشی از سیاست‌های مالی دولت راستگرا آن را بدتر کرد. تقریباً همه بیماران یا از افزایش بدهی یا استرس ناشی از ناتوانی در یافتن شغل صحبت می‌کردند. 

مراقبت‌های روانی؛ خارج از محدوده 

تخمین زده می‌شود که سالانه ۸۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. در سال گذشته، هند نرخ مرگ و میر خودکشی را ۱۲ نفر در هر صد هزار نفر گزارش شد که نسبت به سال ۱۳۷۵ خورشیدی افزایش ۵۸ درصدی داشته است. اما منابع بهداشت روانی کمی برای مقابله با این مشکل وجود دارد. 

بررسی ملی سلامت روان در هند در سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۶ نشان داد که ۱۵۰ میلیون هندی (۱۲ درصد کل جمعیت) به مداخله مراقبت‌های فوری بهداشتی روانی نیاز داشتند که از این تعداد فقط ۳۰ میلیون نفر نسبت به برخورداری از خدمات ابراز علاقه کردند. این نظرسنجی اضافه کرد که ۸۰ درصد از افرادی که از اختلالات حاد روانی رنج می‌برند، تاکنون هیچ درمانی دریافت نکرده‌اند. 

دلایل زیادی برای این امر وجود دارد، از جمله این واقعیت که بحث در مورد سلامت روان هنوز در هند یک تابو و امر نپذیرفته شده فرهنگی محسوب می‌شود، اما یک عامل اصلی دیگر کمبود شدید امکانات بهداشت روانی کافی است. برای مثال، برای ۱.۳ میلیارد نفر هندی فقط ۹۰۰۰ روانپزشک و ۱۰۰۰ روانشناس (به ازای هر یک و نیم میلیون نفر هندی یک روانشناس) وجود دارد. 

دکتر مادوری پانهالکار، یک افسر مراقبت‌های بهداشتی اجتماعی در ماهاراشترا می‌گوید: «در هند برای بازدید از هر متخصص بهداشت روانی عمومی، باید به یک بیمارستان منطقه‌ای مرکزی رفت و با توجه به پهناوری هند که برای همه آسان نیست. علاوه بر این، هند تنها ۸۱۰ بیمارستان منطقه‌ای مرکزی برای ۱و نیم میلیارد نفر جمعیت خود دارد.» 

روستایی که او در حال حاضر در آن کار می‌کند، چیخالی، سیل‌های مکرر را تجربه کرده است، و در سراسر هند، اثرات بحران تورم، بیماری و آب و هوا بر سلامت روان مردم آنجا تاثیر بسیار موثری گذاشته است.

پانهالکار می‌گوید: «همه چیز باید با توجه به شرایط درک شود و باید با توجه به نیاز جامعه مداخلات از سوی دولت انجام شود، اما دولت حاکم هند به رهبری مودی، براساس قانون بازار آزاد همه چیز را در جامعه به حال خود رها کرده و اگر دخالتی هم می‌کند، به نفع عموم جامعه نیست. در چنین شرایط اقتصادی خاصی، حتی اگر فردی عادی به نظر برسد، استرس می‌تواند به طور ناخودآگاه روی او تأثیر بگذارد و او را ناگهان به فکر خودکشی بیندازد. مشاوره صحیح بسیار تاثیرگذار است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز