خبرگزاری کار ایران

محمد سلامتی:

تشکیل مجمع تشخیص مصلحت و قانون کار دستاورد سرحدی‌زاده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۶۶۷

محمد سلامتی گفت: امام خمینی علیرغم مخالفت شورای نگهبان نظر سرحدی زاده در قانون کار را تایید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم یادبود "ابوالقاسم سرحدی زاده" وزیر کار دولت دوران جنگ تحمیلی و از اعضای موسس خانه کارگر جمهوری اسلامی و مبارزان حزب ملل اسلامی پیش از انقلاب، با حضور جمعی از مقامات سابق، کارشناسان و دوستان و همکاران این شخصیت سیاسی صبح امروز در محل همایش‌های دائره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

محمد سلامتی (وزیر کشاورزی دولت دوره جنگ تحمیلی) در این مراسم با اشاره به نقش ابوالقاسم سرحدی زاده در تصویب قانون کار گفت: برای سرحدی زاده بعد از قانون اساسی، قانون کار مهمترین قانون کشور بود که با پیگیری وی به شکل امروزی رسید.

وی افزود: فقه سنتی ما هنوز برخلاف فقه پویا به قانون اهمیت نمی‌داد اما در فقه پویا اهمیت قانونمندی روابط مهم است. سرحدی‌زاده از آذر سال ۶۱ پیش‌نویس قانون کار را مطرح کرد که رد شد. برخی به‌جای کارگر می‌خواستند کلمه مزدبگیر را بگذارند تا براساس فرهنگ دینی قانون بنویسند که با مخالفت کسانی چون سرحدی زاده مواجه شد. زمانی که سرحدی زاده وزیر کار شد، پیش نویس رد شده قبلی مورد استفاده قرار گرفت.

سلامتی با تاکید بر روش دموکراتیک سرحدی زاده در تصویب قانون کار گفت: تصویب قانون کار با مشکل رو به رو شد اما با تلاش بسیار بالاخره این قانون با مشورت بسیاری از نهادهای مطالعاتی تصویب شد. از آنجا که شورای نگهبان با تفکرات سرحدی زاده مشکل داشت قانون کار را رد کرد و نخست وزیر وقت در آن زمان استفساریه قانون را در نامه‌ای برای امام مطرح کرد اما شورای نگهبان نظر تاییدی امام(ره) به این مصوبه و قانون کار را با این استدلال که نظر امام درباره واحدهای قدیمی صادق نیست نپذیرقت اما امام خمینی پاسخ داد که شروط الزامی قانون کار کامل بوده و اختیارات دولت در جمیع موارد اقتصادی امکان ورود و قانونگداری دارد. شورای نگهبان باز هم زیر بار حرف امام خمینی نرفت و صحبت از شروط اسلامی مطرح شد. شورای نگهبان ۱۳۱ اشکال شرعی به قانون کار گرفت که امام خمینی از احکام ثانویه خود استفاده کرد.

وی افزود: در این زمان سران سه قوه برای حل مشکلاتی مثل این پیشنهاد تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل اختلاف مجلس و شورای نگهبان را دادند که امام با آن موافقت کردند. این نهاد عملا با ایستادگی و تلاش آقای سرحدی زاده متولد شد و کارآمدی‌های این چنینی مدیون کسانی چون او هستند.

عضو سابق سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در پایان با اشاره به خدمات دیگر سرحدی زاده گفت: تایید شدن نظر سرحدی زاده توسط امام خمینی با وجود مخالفت شورای نگهبان تنها بخش کوچکی از نشانه‌های بزرگی سرحدی زاده است. تشکیل تعاونی‌های کارگری، مسکن کارگران، مصوبات علیه کار کودکان و... از این مجموعه دستاوردهاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز