خبرگزاری کار ایران

سن بازنشستگی؛ جدال کانونی دو قطب انتخاباتی فرانسه

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۷۹۳۵

امانوئل مکرون رییس جمهور فعلی این کشور و کاندیدای اصلی حزب حاکم در فرانسه در اوج رقابت‌های انتخاباتی ادعا کرده است که مایل است «درهای گفتگو» را برای به تعویق انداختن سن بازنشستگی از ۶۴ سال به ۶۵ سال بازکند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از روزنامه فرانسوی لوفیگارو، سن بازنشستگی به کانون جدال‌های انتخاباتی فرانسه بدل شده است. 

امانوئل مکرون، رییس جمهور فعلی این کشور و کاندیدای اصلی حزب حاکم در فرانسه در اوج رقابت‌های انتخاباتی ادعا کرده که مایل است «درهای گفتگو» را برای به تعویق انداختن سن بازنشستگی از ۶۴ سال به ۶۵ سال باز کند. 

امانوئل مکرون با شعار «من آماده بحث هستم» وارد این چالش انتخاباتی درباره صندوق‌های بازنشستگی شده است. این درحالی است که دولت او خود سن بازنشستگی را اخیرا یکسال افزایش داد که موجب گسترش اعتراضات کارگری و بازنشسته‌ در فرانسه با عنوان «جلیقه زردها» شد. 

امانوئل ماکرون می‌خواست دوشنبه در مورد اصلاحات بازنشستگی خود اطمینان‌هایی به رای دهندگان فرانسوی بدهد. اقدام بحث‌برانگیز او روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با یک تلویزیون فرانسوی این بود که وی مدعی شد در بحث صندوق‌های بازنشستگی برای همه‌پرسی آماده است! 

او اطمینان داده بود: «من آماده هستم تا در مورد محدودیت‌های صندوق‌های بازنشستگی صحبت کنم». رییس جمهور فرانسه افزوده بود که او «روش جدیدی» برای محاسبه بازنشستگی می‌خواهد. مکرون در ادامه خاطرنشان کرده است: «توضیحات لازم در مورد این اصلاحات به مردم باید ارائه شود». اما به نظر می‌رسد وزیر اقتصاد فعلی نسبت به ایده رفراندوم ساکت‌تر از سایرین است و ترجیح می‌دهد «توافق بین طرفین صندوق‌ها رخ دهد». 

وزیر اقتصاد فرانسه معتقد است که تا سال ۲۰۳۰ و قبل از به ثمر رسیدن اصلاحات اقتصادی نمی‌توان افقی از کاهش سن بازنشستگی در فرانسه ایجاد کرد. 

طبق گزارش لو فیگارو، اصلاحات سن بازنشستگی که در فروردین‌ماه سال ۹۸ در فرانسه به دلیل اعتراضات مردمی تعلیق شده بود، به عنوان یک ضرورت مالی توسط رئیس جمهور برای رفع کسری بودجه مطرح شده است. با این حال، او در اوایل آوریل وعده داد که این نسخه جدید «متفاوت با نسخه ۲۰۱۷ خواهد بود، زیرا شرایط کلان اقتصادی یکسان نیست». 

امانوئل ماکرون می‌خواهد «طرح سراسری ساده‌تری» را اجرا کند، اما این بار «فقط برای نسل‌های آینده»، که شامل لغو طرح‌های ویژه اصلی و در نظر گرفتن مشاغل طولانی و ماهیت طاقت‌فرسا این حرفه‌ها باشد. او روز دوشنبه تایید کرد: «افرادی که سخت‌ترین مشاغل را دارند باید زودتر بازنشسته شوند». بنابراین، او مانند سال ۲۰۱۹، یک سیستم «فرد به فرد» را با تجزیه و تحلیل دشواری شغلی بازنشستگان آینده، پیشنهاد کرد. او طرح معاینه رایگان در چهارچوب تامین اجتماعی را نیز مطرح کرده است. 

در مقابل او، مارین لوپن (نامزد ملی‌گرا و راست‌گرای مقابل مکرون) ادعا کرده که می‌تواند بجای یکسال، سه سال کاهش سن بازنشستگی را محقق کند و سن قانونی کار و بازنشستگی را حداکثر روی ۶۲ سال حفظ کند. 

در طول مبارزات انتخاباتی، نامزدهای دیگری مانند ژان لوک ملانشون از کاهش در سن بازنشستگی حمایت کردند. پیشنهادی که امانوئل مکرون به آن پاسخ داد: «اگر من یک عوام فریب بودم و می‌خواستم انتخاب شوم، در ۶۰ سالگی بازنشستگی را پیشنهاد می‌کردم، اما سوال اساسی این است که چگونه منابع تحقق این سن بازنشستگی را تامین می‌کنیم؟»

به گزارش فیگارو، جدا از بحث سن بازنشستگی، امانوئل مکرون وعده داده تا استاندارد زندگی بازنشستگان را با اقداماتی چون شاخص‌سازی حقوق بازنشستگی نسبت به تورم و طبقه‌بندی مشاغل بازنشستگان، را بهبود بخشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز