خبرگزاری کار ایران

درخواست بازنشستگان برای تعیین مصارف بودجه «همسان‌سازی»/ اختلاف دریافتی شاغل و بازنشسته به ۸ میلیون تومان برسد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۳۹۴۹

بازنشستگان خواهان روشن شدن میزان افزایش حقوق و مستمری، روشن شدن نحوه مصارف بودجه همسان‌سازی و تکمیل متناسب‌سازی در تامین اجتماعی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازنشستگان خواهان روشن شدن میزان افزایش حقوق و مستمری، روشن شدن نحوه مصارف بودجه همسان‌سازی و تکمیل متناسب‌سازی در تامین اجتماعی شدند. 

این بازنشستگان اعلام کردند که بنابر بودجه سال ۱۴۰۱ و به گفته علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، ۳۲۳ هزار میلیارد تومان برای اجرای همسان‌سازی اختصاص یافته است. 

از این بودجه، ۲۱۹ هزار میلیارد تومان مربوط به صندوق‌های کشوری و لشکری است و ۱۰۴ هزار میلیارد تومان هم از طریق واگذاری سهام به صندوق‌های تامین اجتماعی، لشکری و کشوری اختصاص می‌یابد. 

از این میزان سهام، ۹۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی تخصیص می‌یابد و ۱۴ هزار میلیارد تومان هم به سایر صندوق‌ها می‌رسد. در نتیجه بودجه متناسب‌سازی در تامین اجتماعی به صورت نقد پرداخت نمی‌شود. 

بازنشستگان با اشاره به بودجه کلی همسان‌سازی یادآور شدند که صندوق‌ها تکلیف اجرای همسان‌سازی را روشن نکرده‌اند. آن‌ها می‌پرسند که در شرایطی که بسیاری از بازنشستگان از اختلاف حقوق خود با شاغلان گلایه دارند، چگونه است که صندوق‌ها تکلیفِ همسان‌سازی ۱۴۰۱ را روشن نکرده‌اند؟ 

به گفته‌ی این بازنشستگان، اختلاف دریافتی شاغل و بازنشسته در بیشترین حالت، در سال جاری، به ۷ تا ۸ میلیون تومان رسیده است؛ در حالی که سال ۹۹ که همسان‌سازی اجرا شد، میزان اختلاف دریافتی به ۲ تا ۳ میلیون می‌رسید. 

بازنشستگان در ادامه با اشاره به میزان اعمال افزایش حقوق و مستمری که در صندوق‌های کشوری و لشکری ۱۰ درصد و در تامین اجتماعی به طور متوسط ۵۷ درصد برای حداقل‌بگیران اعلام شده، افزودند که میزان افزایش حقوق‌ها با توجه به افزایش قیمت برخی اقلام سبد مصرفی خانوارها به بیشتر از تورم عمومی، در سال جاری مطلوب نیست؛ بویژه در سطحِ حداقل‌بگیرانِ کشوری و لشکری. 

تکمیل همسان‌سازی تا ۹۰ درصد شاغلان در صندوق‌های کشوری و لشکری و تکمیل ۲۵ درصد باقی مانده متناسب‌سازی در تامین اجتماعی از دیگر خواسته‌های بازنشستگان است. در نتیجه، در تامین اجتماعی ضمن اعمال متناسب‌سازی و بروزرسانی ضرایب مربوط به متناسب‌سازی، باید تکمیل متناسب‌سازی هم انجام شود؛  چراکه تنها ۷۵ درصد متناسب‌سازی مربوط به سال ۱۴۰۰ اجرا شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز