خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار:

حذف حداقل مزد از طریق قانون بودجه شدنی نیست/ زمینه حذف حداقل دستمزد از طریق قانون بودجه فراهم می‌شود

کد خبر : ۱۲۰۰۲۰۳

عضو هیات مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار تبعات افزایش ۱۰ درصدی دستمزد کارگران شاغل در شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در اجتماع امروز کارگران شرکت‌ها و دستگاه‌های تابعه دولت، با اشاره به در نظر گرفتن ۱۰ درصد افزایش حقوق برای کارگران شرکت‌ها و دستگاه‌های تابعه دولت در لایحه بودجه سال آینده، گفت: گرچه افزایش ۱۰ درصد از کمیسیون تلفیق رد شده و به صحن علنی رفته است اما این افزایش حقوق برای سال آینده تطابقی با هزینه‌های معیشت ندارد و نمایندگان به دلیل روشن نبودن میزان افزایش دستمزد کارگران، نباید آن را تصویب کنند. 

وی افزود: هر ساله شورای عالی کار، نرخ افزایش دستمزد کارگران را تصویب می‌کند و شرکت‌ها و دستگاه‌های تابعه دولت ملزم به پرداخت آن به کارگران خود هستند. در نتیجه دولت نمی‌تواند میزان افزایش مزد را تعیین کند.

حبیبی افزود: این نحوه تعیین دستمزد از طریق بودجه سال ۱۴۰۱ به رواج مزد زیر حداقل می‌انجامد و زمینه حذف حداقل دستمزد از طریق قانون بودجه را فراهم می‌کند. در نتیجه تصمیم دولت روی همه چیز تاثیر می‌گذارد. این در حالی است که افزایش مزد باید بر اساس ماده ۴۱ قانون کار انجام شود، چون اینگونه روابط کار و مزد کارگران از چتر حمایتی قانون کار خارج می‌شود. 

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار، افزود: نمایندگان نباید چنین لایحه‌ای را تصویب کنند. 

وی افزود: ظاهرا اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگانی که با افزایش ۱۰ درصد موافقت کردند، نمی‌دانند این امر با قانون اساسی و شرع اسلام مخالف است. من حاضرم با آنان و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه مباحثه کنم.

حبیبی تصریح کرد: امام (ره) به نمایندگان فرموده بودند، قوانینی تصویب نکنید که از قوانین بالادستی عدول کنند چراکه در این حالت خود به خود از نمایندگی عزل می‌شوید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز