خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

«2022»، فرصت گردشگری مازندران

asdasd
کد خبر : ۹۸۰۲۹۲

مازندران پیشینه طولانی در گردشگری دارد و بخشی از زیرساخت‌های موردنیاز اعم از فرهنگی و اجتماعی یا امکاناتی و تجهیزاتی در این استان وجود دارد با تبدیل شدن استان به «پایتخت گردشگری» کشورهای عضو «اکو» ظرفیت‌های توریستی آن افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، میزبانی مازندران از پایتخت گردشگری کشورهای اکو می‌تواند فصل تازه‌ای برای قدم نهادن مازندران در مسیر توسعه صنعت گردشگری باشد، میزبانی این استان از این رویداد به معنای پرده‌برداری از زیبایی‌های طبیعی و معنوی و استفاده از حداکثر توانایی و ظرفیت‌های خود است که در نوع خود فرصت اقتصادی بزرگی برای استان و حتی اقتصاد ایران محسوب می‌شود.

با تصویب برنامه گردشگری «۲۰۲۲» کشورهای عضو اکو قرار است ساری در سال «۲۰۲۲» میلادی میزبان توریست‌های ساکن این کشورها شود. حال متولیان استان مازندران سعی در آماده کردن زیرساخت‌های لازم رادارند تا به نتیجه موردنظر که تبدیل ساری به مقصد «2022» است؛ دست یابند.

حسن خیریان پور صبح امروز در جلسه پیگیری رویداد ساری پایتخت گردشگری اکو در سال «2022» به میزبانی مازندران به عنوان نخستین پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال «۲۰۲۲» اشاره کرد و گفت: این میزبانی می‌تواند سرآغاز یک حرکت بسیار مهم در اقتصاد گردشگری مازندران باشد و استان را جهت مقصد سازی گردشگری بین‌المللی توانمند سازد؛ و آینده روشنی را برای استان ترسیم کند.

وی انتخاب مازندران را به عنوان پایتخت گردشگری رویداد مهمی در صنعت توریسم مازندران توصیف کرد و افزود: ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل مازندران برای جذب گردشگر و همچنین قرارگیری در خوش آب و هواترین منطقه خاورمیانه و آسیای غربی می‌تواند تحولی مثبتی برای معرفی استان ایفا کند و در این فرصت باقیمانده کاستی‌های موجود به ویژه شهرستان ساری که پیشانی استان و شهر اصلی در این میزبانی بین‌المللی است را احصاء و در رفع آن اقدام کند.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری مازندران، گفت: 160 رودخانه، 830 آب‌بندان، بهره‌مندی از سه فرودگاه فعال، بندرها، صنایع‌دستی و مهم‌تر از همه فرهنگ عمیق در طول تاریخ و ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی می‌تواند زمینه ارتقای گردشگری استان باشد.

همه دستگاه‌ها پای کار باشند

وی با تأکید بر اینکه از هم‌اکنون باید ظرفیت‌های مختلف استان در بخش‌های مختلف گردشگری را احصاء و زمینه تبلیغات محیطی درون‌شهری و برون‌شهری را فراهم کنیم، ادامه داد: برای معرفی ظرفیت‌های استان ضرورت دارد همه دستگاه‌ها پای کار باشند.

خیریان پور افزود: موضوعات مربوط به این مبحث با تمرکز بر گردشگری با محوریت دبیرخانه احصاء و لوگوی ملی تحت عنوان ساری 2022 تهیه شود تا هرگونه فضاسازی تبلیغاتی با لوگوی مشخص انجام شود.

وی همکاری جهت آسان‌سازی سفر در کشورهای عضو اکو برای اعضاء را یکی از اهداف فصل پایتخت‌های گردشگری خواند و افزود: انتظار ما از مسئولان خودمان و کشورهای عضو این است که تا حد امکان موانع را برای گردشگری میان خود برداشته تا شاهد رشد اقتصاد گردشگری همه اعضا باشیم.

مازندران؛ خاستگاه پایتخت گردشگری اکو

باقری معاون میراث فرهنگی مازندران در ادامه گفت: پایتخت گردشگری در استان‌ها یا کشورهای عضو اکو باعث نشان دادن ظرفیت‌های هر منطقه در ابعاد جهانی شده و تلاش این مناطق برای سهم بری از اقتصاد گردشگری ناشی از مسافرت‌های بین‌المللی بسیار افزایش‌یافته و عدالت اقتصاد در کل جغرافیای یک ایالت یا استان باعث رفاه اجتماعی و پویایی اقتصاد مناطق در کل کشور خواهد شد.

وی افزود: مازندران در سال ۲۰۲۲ میزبان یک پروژه اقتصادی – فرهنگی است که با رویکرد توسعه پایدار شکل‌گرفته و با تشکیل دبیرخانه در استانداری مازندران و شرح وظایف کمیته‌های مرتبط آن برنامه‌ریزی می‌گردد.

باقری ادامه داد: این رویداد فرصت مهمی است که استان مازندران را برای یک حرکت جهانی آماده کنیم ضمن اینکه مازندران همیشه برای مسافران مکان گردشگری و تفریحی بوده است این بار باید با استفاده از این فرصت ظرفیت‌های کشورمان به ویژه استان مازندران را با ظرفیت‌های عظیم فرهنگی به گردشگری بین‌المللی تبدیل کنیم.

وی افزود: برای میز گردشگری باید تعریف درستی از گردشگری داشته باشیم که آن هم در موضوع ساختاری و ماهیتی است که باید در ساختار ماهیتی ظرفیت‌های استان راشناسایی و معرفی کنیم و البته با ظرفیت‌های ملی که داریم باید ظرفیت‌های بین‌المللی هم قد علم کنیم.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: انتظار ما از مسئولان خودمان و کشورهای عضو این است که تا حد امکان موانع را برای گردشگری میان خود برداشته تا شاهد رشد اقتصاد گردشگری همه اعضا باشیم.

گردشگری خلاق

ماهفروزی کارشناس مدیریت توریسم نیز افزود: اگر قرار است در حوزه گردشگری رشد کنیم باید به گردشگری نسل سوم یا گردشگری خلاق فکر کنیم. آنچه طی 6 دهه فعالیت گردشگری در مازندران دیده می‌شود فعالیت‌هایی مبتنی بر طبیعت و جنگل و دریا بود. درحالی‌که امروز کشورهای پیشرو دیگر در صنعت گردشگری به حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، آداب و رسوم و بسیاری از شاخه‌های دیگر توجه دارد و از آن سود کسب می‌کند.

در ادامه عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران هم این مهم را فرصت مناسبی برای جهانی‌شدن مازندران در حوزه گردشگری عنوان کرد و افزود: مازندران در بخش گردشگری باید نگاه برنامه‌ای داشته باشد تا بتواند در رقابت با دیگر مناطق اکو سهم خود را از اقتصاد توریسم دریافت کند.

مهاجر بابیان اینکه برای این تحول بزرگ باید دست به تغییر عمیق و گسترده زد تا بتوان مازندران را به عنوان یک مقصد گردشگری معرفی کرد، گفت: این میزبانی فرصت مناسب برای معرفی استان درزمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و گردشگری است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران هم فرهنگ‌سازی را در تحقق این امر مهم دانست. گفت: می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های مجازی فرصت گردشگری و معرفی جاذبه‌های استان را برای دانش آموزان و والدین آن‌ها تبیین کرد.

سعدی پور افزود: با تولید محتوای الکترونیکی می‌توان ظرفیت‌های استان مازندران را به کشور و حتی دنیا معرفی کرد.

کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان اعضای سازمان همکاری اقتصادی اکو هستند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز