خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

نبود شرکت حمل و نقل بین المللی حلقه گمشده صادرات مازندران

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۹۲۰

مازندران با توجه به محصولات متنوع صادراتی بویژه در بخش کشاورزی ؛ نبود شرکت حمل و نقل بین المللی صادرات این استان را با مشکل مواجه می کند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از ساری، نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران که امروز در استانداری این استان برگزار شد وضعیت فعلی تردد ماشین های برگشتی خارجی در حوزه حمل و نقل بین الملل مورد بررسی قرار گرفت و همچنین در جهت توسعه صادرات مهم محصولات کشاورزی استان نیز مباحثی مطرح شد .

همچنین در این جلسه عنوان شد که بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران و کیلو متراژ مسیر،سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بابت میزان مابالتفاوت سوخت از کامیون های یخچال دار که از مرز آستارا به مقصد ساری فرستاده می شود مبلغ 290 یورو( رفت و برگشت) به شهرستان نوشهر مبلغ 135 یورو(رفت و برگش) اخذ می نمایند.

در ادامه این موضوع پیشنهاد شد در  جهت افزایش توسعه میزان صادرات و ایجاد رقابت در صادرکنندگان جهت صادرات محصول خود از مرز این استان تخفیفات و مشوق هایی توسط دولت در نظر گرفته شود تا صادرکنندگان هزینه ای جهت عوارض ورود ماشین های برگشتی خارجی به استان مازندران پرداخت ننمایند.

از موضوعات مطروحه دیگر در این نشست مشکل نبود شرکت حمل و نقل بین المللی در مازندران بوده است البته تعدادی شرکت حمل و نقل بین المللی به نام و سهمیه مازندران مجوز فعالیت دریافت کردند اما حاضر به فعالیت در این استان نیستند و صادکنندگان مازندران برای جابه جایی کالاهای صادراتی ناچار به تامین کامیون های مورد نیاز از شرکت های بین المللی دیگر استان ها هستند.

احمد حسین زادگان با تاکید بر رفع موانع صادرات گفت: با رفع موانع صادرات حرکت به سمت توسعه پایدار را سرعت می بخشیم.

وی با بیان اینکه بدون حمل و نقل بین المللی صادرات رونق نخواهد گرفت،افزود: آنچه در وهله نخست برای برنامه ریزی جهت تحقق صادرات لازم است، احصای توانمندی های دستگاهها، شناسایی ظرفیت های خالی و نیازمندی ها در بخش تولید برای تقویت ظرفیت ها است.

حسین زادگان به ظرفیت تجاری  میان ایران و اتحادیه ارواسیا اشاره و آن را فرصتی بی‌نظیر توصیف کرد که تجار و بازرگانان ایرانی باید به صورت جدی از این فرصت بی‌نظیر استفاده کنند.

وی برخی از شرکت های بین المللی را در شمار شرکت های کاغذی عنوان کرد و گفت: هر چه زوتر باید این شرکت ها تعیین و تکلیف شوند.

حسین زادگان توضیح داد: در حال حاضر استان مازندران روی کاغذ پنج شرکت بین المللی کالا  دارای مجوز دارد که هیچ یک از این شرکت ها به صورت عملی در استان فعالیت ندارند.

وی افزود: علاوه بر آن هیچ یک از این شرکت ها خودروی ملکی برای جا به جایی بار های صادراتی این استان به کشورهای هدف صادراتی در اختیار ندارند و صادرکنندگان ما بناچار باید از سایر شرکت های خارج استانی کامیون برای حمل کالاهای صادراتی تامین کنند.

حسین زادگان گفت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به تعیین تکلیف این شرکت ها برای فعال شدن در استان و خرید ماشین ملکی ورود پیدا کند.

نبود حمل و نقل بین المللی مانع مهم صادرات

عبدالله مهاجر در ادامه این نشست عدم فعالیت شرکت های حمل و نقل بین المللی را یکی از موانع مهم فرا روی صادرات غیر نفتی استان دانست و افزود : با وجود پیگیری حدود 10 ساله تاکنون هیچ اقدامی برای رفع این مشکل استان انجام نشده است.

وی ادامه داد: اگرچه حدود پنج شرکت بین المللی به نام استان مجوز فعالیت از وزارت راه و شهرسازی دریافت کردند، ولی هیچ یک از این شرکت ها نه تنها فعالیت کاری در استان ندارند ، بلکه به دلیل در اختیار نداشتن کامیون ترانزیتی، نیازشان را در صورت درخواست صادرکنندگان باید از استان های دیگر تامین کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران آزمون را مانع بزرگ پیش روی سرمایه گذاران مازندرانی برای راه اندازی شرکت بین المللی حمل و نقل کالا عنوان کرد و گفت: تاکنون پیگیری استانی برای تجدید نظر در این رویه از وزارت راه و شهرسازی نیز کارساز نبوده است ، در حالی که مازندران با سالانه حدود یک میلیون تن کالای صادراتی فاقد شرکت بین المللی حمل و نقل کالا فعال است .

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مارندران هم در این نشست گفت : براساس قانون تمام متقاضیان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل بین المللی باید در آزمون کتبی که سازمان راهداری برگزار می کند، شرکت کنند و درصورت تایید مجوز برای آنها صادر می شود.

وی افزود : پنج شرکت بین المللی کالا برای مازندران موفق به دریافت مجوز شدند و دفاتر خود را در مرکز استان راه اندازی کردند ولی صادرکنندگان برای تهیه خودروی حمل بارهای صادراتی حداقل باید حدود دو هفته قبل با این شرکت ها هماهنگ کنند.

علی نصیری گفت : براساس قانون شرکت های حمل ونقل بین المللی کالا برای صدور مجوز نیازی به خودرو ملکی ندارند و صرفا طبق قانون راهداری و حمل و نقل جاده ای داشتن خودرو ملکی باری برای شرکت های داخلی الزامی است.

وی درباره راه اندازی شرکت های بین المللی حمل و نقل کالا توضیح داد: بر اساس قانون و اساسنامه شرکت های حمل و نقل، صدور مجوز منوط به قبولی در آزمون مرتبط است که بیشتر سئوالات آزمون نیز در ارتباط با قوانین کاری شرکت ها و مقررات بین المللی در این ارتباط است.

مازندران سال گذشته 184 هزار تن مرکبات صادر کرد

مهدی گلچوب مدیرکل اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه در سال گذشته حدود 200 میلیون دلار کیوی و مرکبات تولیدی این استان به خارج از کشور صادر شد،گفت: در این مدت 158 هزار تن کیوی به ارزش 111 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.

وی میزان صادرات مرکبات استان مازندران را در سال گذشته 184 هزار تن به ارزش 89 میلیون دلار بیان کرد که نسبت به مشابه آن در سال 97 از لحاظ وزنی 12 درصد و از لحاظ ارزشی نیز حدود 17 درصد رشد داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز