خبرگزاری کار ایران

مرگ ناگوار و رازگونه پرندگان مهاجر در میانکاله و نابودی حیات وحش

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۷۹۷

بیش از یک ماه از مرگ و میر رازگونه پرندگان در شبه جزیره میانکاله می گذرد و علت اصلی مرگ پرندگان، سم بوتولیسم اعلام شده است؛ اما این روزها با ادعای شکارچیان کشتار پرندگان با انتشار سم توسط شکارچیان محلی قوت گرفته است و این در حالیست که نابودی حیات وحش هر روز بیشتر می شود.

به گزارش ایلنا، یکماه از کشتار و یا مرگ و میر دسته جمعی پرندگان در میانکاله می گذرد؛ اما تلفات پرندگان همچنان ادامه دارد و براساس آمار غیر رسمی تلفات فلامینگوها و چنگرها به بیش از 40 هزار بال رسیده است.

مهمانانی که از هزاران کیلومتر آن طرف تر به میانکاله آمدند تا در آرامش زمستان گذرانی کنند؛ اما با عاملی ناشناخته مواجه شده و مرگ و میر دسته جمعی آنان، پایانی برای این سفرشان بود.

احتمال بوتولیسم ، نظر قطعی دامپزشکی برای مرگ و میر پرندگان است؛ در حالی که شکارچیان انتشار سم توسط خود را علل این مرگ و میر اعلام می کنند.

مرگ و میر دردناک پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله مازندران، این روزها با پخش پیامی در فضای مجازی مبنی بر کشتار این پرندگان بی گناه توسط شکارچیان به بهانه عدم اجازه شکار با داشتن پروانه شکار در میانکاله، قصه پر غصه دیگری است که دل هر انسانی را به درد می آورد.

مهم نیست از دوستداران طبیعت، میانکاله، محیط زیست و منابع طبیعی باشی یا نه! همین که مرگ دسته جمعی پرندگان را ببینی دلت خواهد گرفت؛ اما وقتی ببینی این مرگ و میر توسط افرادی از هم جنس انسان بودن تو، به این عمل ضد انسانی دست زده اند؛ قطعا" آرامش نخواهی داشت.

در حالی که از همان ابتدا، احتمال خوراندن دان مسموم توسط شکارچیان غیرمجاز با همدستی زمین خواران و تالاب خواران ، شیوع بیماری های ویروسی، مسمومیت ناشی از ریختن فضولات ، بقایای سموم کشاورزی و رهاسازی  فاضلاب هم توسط کارشناسان، دوستداران محیط زیست و مردم محلی مطرح شده بود؛ اما دامپزشکی با اعلام سناریوی بوتولیسم؛ عملا" مسمومیت از سم و دلایل دیگر را رد کرد و حالا دست به دست شدن پیام شکارچیان مبنی بر انتشار سم در میانکاله برای تسویه حساب با محیط زیست؛ شیطنتی است که نمی توان به راحتی از آن عبور کرد.

نتیجه نهایی مرگ و میر پرندگان در میانکاله، بوتولیسم اعلام شده است

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران در مورد این موضوع و ادعای شکارچیان گفت: براساس آخرین آزمایش اعلام شده از سوی سازمان، بوتولیسم اعلام شده است و تاکنون نتیجه دیگری اعلام نشده است.

" سید حسین رضوانی" در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مطرح کردن اینکه شکارچیان انتشار سم را برعهده گرفته اند؛ در مورد درستی و نادرستی آن اعلام نظری ندارم و اگر نتیجه ای غیر از نتیجه اولیه سازمان باشد؛ اعلام می کنیم.

دست کاری های متعدد، موجب رسوب سموم در میانکاله شده است

" حر منصوری"  دیده بان میانکاله در این باره می گوید: پایش های مختلف میدانی انجام شد و آنچه مسلم است؛ دست کاری هایی همچون عمیق کردن نهرهای منتهی به تالاب، از بین بردن پوشش گیاهی حاشیه نهرها، تسهیل ورود سیلاب ها به تالاب موجب شده که رسوب بسیار گسترده ایجاد شود.

وی افزود: این رسوب ها همراه با مواد مغذی همچون پودرها و سموم وارد منطقه و موجب مختل شدن اکوسیستم شدن و الان اکنون به راحتی پساب گسترده بندرگز و بندرترکمن و روستاهای بالادست و شهرها بدون عبور از کمترین فیلتر وارد تالاب می شود.

مطالبه برخورد قضایی و جبران ضرر و زیان  زیست محیطی برای شکارچیان متخلف در میانکاله

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: بلافاصله با اطلاع از اینکه شکارچیان اعلام و اعتراف کردند که انتشار سم در میانکاله  توسط آنان بوده است؛ موارد را به دستگاه قضایی اعلام و مطالبه برخورد قضایی و ضرر و زیان برای جبران خسارت زیست محیطی کردیم.

ابراهیمی کارنامی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا افزود: اظهار نظر در این مورد و انتسار سم برعهده دامپزشکی است و ما بعنوان مدعی، مطالبه خسارت زیست محیطی کردیم.

وی افزود: مطالبه خسارت زیست محیطی از شکارچیان متخلف در انتشار سم در میانکاله و مرگ و میر دسته جمعی پرندگان تا پایان پیگیری می شود تا خسارت زیست محیطی را جبران کنند.

به گزارش ایلنا، بیش از یکماه از تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله می گذرد و پیگیری برای رفع مشکلات همچنان ادامه دارد اما ادعای شکارچیان مبنی بر انتشار سم در تالاب برای تسویه حساب با محیط زیست، اگر درست باشد کاری غیر انسانی و اگر شیطنت باشد؛ باید مسئولان پاسخگو باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز